Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

gdaily

Medlem
Som bofast på Malta har jag viss erfarenhet av hur SAS har prissatt sträckan MLA-ARN-MLA historiskt. Jag skulle invänta att SAS sänker priset igen. Det är mycket troligt att de gör det och inte helt osannolikt att ditt datum dyker upp med en tokbillig biljett vid nästa "1.000.000 billiga biljetter"... Med tanke på att du redan har säkrat hemresan skulle jag alltså ha is i magen. I oktober är det inte särskilt högt tryck på resor till och från Malta.

BA la ned Malta för många år sedan, tyvärr... Malta har istället "förärats" mycket frekventa flighter till och från U.K. med Air Malta, Easyjet och Ryanair. Om Maltas dåliga flygbolagssmak är ett arv från kolonialtiden eller inte låter jag vara osagt... ;)

Om du skulle gissa, hur mycket tror du SAS kan tänka sig sänka priset på direktflighten?

Hittade nämligen en annnan mycket intressant routing idag:

Malta - München med Air berlin
München - Helsingfors med Finnair
Helsingfors - Stockholm med Finnair/Flybe

Skulle innebära tre leg med värdefulla Tierpoints. Kan också använda mina tämligen värdelösa Finnairpoäng att uppgradera München - Helsingfors. $313 skulle nöjet gå på. Får suga på den karamellen ett tag till...
 

gdaily

Medlem
Om man skulle våga sig på en reserapport då:

Loungerna har ni redan sett, så de skippar jag.

IMG_0699.jpg
Arlanda-Heathrow med BA0777. Dagen till ära målad i gult, Yellow Goose kallades planet för, var visst något sedan ett fånigt sportevenemang i London för ett tag sedan.
Businessavdelningen hade hela nio, nästan fullsatta rader. Praktiskt nog var rad nio nödutgång. Jag hade suttit ett tag och velat om jag skulle välja rad nio för mig och resesällskapet, eller rad sex (som när jag bokade var främsta rad med två säten bredvid varandra. Nackdelen med rad sex är ju lite mindre benutrymme...)

IMG_0700.jpg
Valde till slut rad nio. Nackdelen med rad nio är ju att förstahandsvalet av mat kan ta slut. Vilket det också gjorde. Fick någon sorts torsk i stället. Jag gillar normalt sett inte fisk. Men det var oväntat gott faktiskt. Bra överraskning, det lovar gott inför resan.

IMG_0701.jpg
15E 15F: try to snag this pair of seats at the back of the cabin if you're travelling with someone you know well. With no aisle passengers to step over to get out of your seat, they're a good pick -- and have a few inches of extra legroom -- and you can carry on conversations easily enough. But they're bassinet crib positions, and immediately in front of the premium economy cabin's bassinets too, so you may well be disturbed by babies or noise from the other cabin.
E + F middle seat pairs: yes, we said these were good seats -- but only if the flight is empty. Avoid them if you're likely to be sitting next to someone you don't know, because they're markedly less private than the rest of the cabin.
London - New York i en 777a, dagen till ära 777-300 (med den speciella raden på rad 16 i stället för rad 15 i citatet ovan).

IMG_0703.jpg
En intressant och lite läcker upplevelse att flyga baklänges(!). Som citaten säger, riktigt dåliga stolar om du reser själv, men "fantastiska" stolar om du reser tillsammans med någon du känner... dra upp skiljeväggen mellan dig och den som sitter mitt emot er, så sitter ni sedan väldigt privat, känns nästan som en egen kabin. Lite romantisk känsla faktiskt.

IMG_0706.jpg
Förrätt: Crayfish, basil and avocado timbale with creamy pesto dressing
Sallad: Fresh seasonal salad served with vinaigrette

Timbalen kan varit det godaste jag ätit i luften tidigare. Sa jag att jag ogillar fisk? Ja, det stämmer, men jag älskar sushi och skaldjur...

IMG_0708.jpg
Huvudrätt: Seared fillet of British beef med massa tillbehör.
Tråkig, sönderstekt biffbit. Man ska inte äta kött ombord på flyg, när lär jag mig det? Köttbiten blir aldrig som på landbacken.

IMG_0709.jpg
Dessert: White chocolate mousse with strawberry centre and strawberry coulis
Ost: Butlers´s Secret Cheddar and Melusine goat's cheese served with grapes and biscuits

God dessert. Tråkiga ostar tyckete jag (som älskar ost) men söta sällskapet gillade dessa så jag kanske är för picky...

Blev sedan full och somnade sött. Bra resa!

IMG_0760.jpg
I New York gjorde vi sedan alla turistiga saker man ska göra (rundtur med buss, båttur till frihetsgudinnan, vandra i Central Park, ett par museeum, utsiktkik from Top of the Rock, showtitt (Chicago), besökte Coney Island mm mm. Bäst av allt var nog The Cyclone, Berg&Dalbana i trä vid Coney Island bygd 1927. Att de byggde så häftiga banor vid den tiden var modigt.

Vi bodde på Country Inn & Suites by Carlson i Queens. Min princip är att jag hellre lägger pengarna på flyget än boendet. Det här hotellet var inte mycket att skriva hem om, men det var billigt och det låg bra till tunnelbanemässigt med typ fem stationer till centrala Manhattan. Ett okej budgetalternativ (vill ju välja carlsonhotell av poängsamlarskäl).

IMG_0770.jpg
Hemresa: BA0112, stol 62K och 62J på en Boeing 747a. Överlägset bästa stolarna på övre däck, med "oändligt benutrymme" för den (jag) som reser baklänges. Japp Rob74, om du läser det här, just dessa stolar har jag bokat för vår resa i januari!

IMG_0773.jpg
Låååååång kö av flygplan på JFK. Vi satt i en timme, minst, och väntade innan vi kunde lyfta.

IMG_0775.jpg
Förrätt och efterrätt bars in samtidigt
Förrätt: Sun-ripened avocado and aubergine timbale with char-grilled corn-fed breast of chicken and mint créme fraishe
Efterrätt: Marscarpone and passion-fruit tart

Gott, båda slank ner i en hungrig Ola

IMG_0776.jpg
Huvudrätt: Spinach polenta crépes with grilled mushrooms and Parmesan Cream sause

Just här dog kameran, så mer bevis finns inte, men slukade i mig lite ost också
Ost: Stilton and Coulommiers cheese with quince jelly
Mycket mer smakrik ost, me like a lot. Sedan blev jag full och somnade, medan sällskapet blev full och höll igång. Bra resa detta med. Som det ska vara :)

Sista biten med BA0776, Continental frukost, inte så mycket att skriva hem om. Landade vid lunchtid i Stockholm, efter en helt fantastisk resa med en mycket trevlig liten vän. Väl spenderade fyra dagar, som räddade silverkortet på BA (med råge). Nu kan jag pusta ut till 8:de Augusti då nästa kvalificeringsår börjar...

Resesällskapets kommentar var oslagbar i alla fall: Hur ska man någonsin kunna gå tillbaks och flyga vanligt* efter den här resan! Well, så enkelt är det att bli smittad av businessclass-sjukan.

(* "flyga vanligt" är i hennes ögon hemska Ryan Air).
 

Palazzi

Medlem
Spenderat dagen i Oslo med min Italienska släkt. Då jag har en mor från Norge, och själv även är född till norsk medborgare är det en speciell känsla att vara här med "andra sidan" av släkten.

I och med att jag härrör från den norska västkusten är Oslo inte ett resmål jag besöker ofta, tyvärr. Hade faktiskt glömt hur fina vissa delar av Oslo är :). Jag hade även glömt hur svag jag är för norska bakverk (fullproppade med sylt/marmelad:p).

Under dagen har jag pratat Italienska med släkten, engelska med turister som frågat efter kända turistmål samt använt mig av min norska som numer mest är ett dåligt ihopkok av alla skandinaviska språk :eek:

Hur jag kom hit? Tre ledtrådar: 1. Benutrymmet var sämre än hos Ryanair 2. Resan tog en hel natt 3. Det var löjligt billigt.
Jag vill påpeka att jag inte hade någon inverkan på detta beslut, och kommer definitivt inte göra om det:eek:
 

Faller väl på punkt tre eller har dom skärpt till sig? :p

Kom till Arlanda en gång för ett par år sedan och ville hem till Västerås.
Går till Swebus kontoret och frågar efter en biljett och jag skämtar inte när dom skulle ha 350 SEK!
(Tåg tåget via Sala för 180 SEK istället...)

Ursäkta lite OT.
 

Agö

Medlem
Bodde själv på Country Inn & Suites i Queens förra veckan.. Läget var det enda som var bra förutom priset. Klagade och fick tillbaka 76 000 poäng från Club Carlson som kompensation.
 

Agö

Medlem
Intressant, vad klagade du på, och hur löd motiveringen?

Det är ett kapitel för sig. Ska lägga upp mailet här imorgon. Kortfattat: vi checkade in sent (23:30). Placerades i ett rum i källaren, ja du läste rätt (våningsplan C), med ett takfönster mot parkeringsplatsen framför hotellet och precis bredvid prepareringsrummet för frukosten. Fick nästan en chock om jag ska vara ärlig (fick dock byta dagen efter). Utöver detta var det problem med städningen (städerskorna gick in i rummet utan att knacka), receptionen (som inte bara var ointresserad utan även otrevlig vid ett par tillfällen, läs: ljudliga suckar). Förvisso är jag bara Guldmedlem men lär nå Concierge i år utan större problem, vilket jag givetvis nämnde för CC. Frukosten, ja om du var där upplevde du säkert kaoset. Vi åt på Starbucks i stan. Inget bagageutrymme (vi checkade ut sent) utan alla väskor fick lämnas vind för våg i receptionen. Nej, det enda som var bra var att (det andra) rummet var hyggligt fräscht och att jag betalade med poäng vilket gjorde att vi kunde göra alla möjliga trevliga saker istället. Och att CC utan knussel ersatte mig för två nätter.
 
Toppen