Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

Najk

Medlem
Jag funderar på när jag får mitt pass tillbaka. Tappade det på ORD-ARN och sedan hittades passet på flighten ARN-EWR och är nu på EWR. Jag har varit i kontakt med Station Manager och han ska skick passet med internpost till ARN och sedan ska de skicka hem det till mig. Om 2v åker jag till Chianti i Italien och då skulle jag gärna ha det tillbaka. Jag har inte vågat berätta den historien här tidigare pga av mitt tidigare inlägg där jag tappade min plånbok.... :) http://www.businessclass.se/ovrigt/10040-borttappad-planbok.html

Dock är jag skeptisk till att det verkligen var jag som tappade passet, jag tror det åkte ur min kavaj när flygvärdinnan hängde in den i garderoben, men det spelar mindre roll
 

gdaily

Medlem
Du hade inga problem att komma igenom passkontrollen på Arlanda utan passet? Tur du tappade det på sista sträckan i alla fall...
 

gdaily

Medlem
Sitter och går igenom mina kreditkort med tillhörande poängprogram (vad annars gör man en midsommarafton liksom).

Jag anser personligen att Finnairs bonusprogram är "värdelöst". Poängen varar bara tre år, och är man inte hemmahörande i Finland så är det få riktigt bra poänguttag som jag kan hitta. Om jag ska sätta ett värde på poängen så är det personligen fem öre per poäng, max.
Jag har ändå lyckats skramla ihop 19.000 Finnairpoäng, mestadels via Scandic Dubbeldip + en uppsigningsbonus på kreditkortet. Jag får väl handla för tio tusenlappar till på kortet så jag får ihop 20k poäng, och sedan säga upp det. Kortet tar bara plats i plånboken. För 20k poäng kan jag uppgradera två Finnairflighter inom Europa, det ser jag som bästa (enda) användningen jag kommer ha av poängen de närmaste åren. Uppgradering på någon Spanienresa sitter ju fint.

Är det någon som kan övertyga mig om motsatsen? Är fem öre per poäng rimlig värdering (jag värderar SAS, Virgin och BA till 10 öre per poäng, och SJ till +5 öre per poäng, så det är en "skräpvärdering" så att säga?
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Det där har att göra med att stationsavgiften på Arlanda tas ut i poäng numera. Förut var det klassifierat som vilken station som helst i poängsystemet, fast ändå fick SJ punga ut med 85 kronor per ankommande/avgående passagerare men nu tar man ut en avgift på 2500 poäng vilket jag tycker är helt rimligt då pengar-betalande passagerare betalar den via sin biljett – varför skulle poängresenärer vara undantagna en sådan avgift som hamnar som A-train? :confused:

Edit: Sen om det är bra värde på poängen är ju en helt annan femma.

Jag vänder mig inte mot avgiften som sådan, jag vänder mig mot att resan med den påslagen (avgiften är helt enkelt för hög) blir för dyr.

Roade mig precis att jämföra alternativen att ta sig mellan Stockholm och Arlanda. Poängterar att beräkningen gäller mig själv, andra får göra egna beräkningar utefter sitt eget resande.

Arlanda Express
SJ-tåg
SJ-tåg Poängresa
Pendeltåg
Flygbussarna
Taxi

Till och börja med så konstaterade jag att man kan inte bara jämföra priset rakt upp och ned (då skulle alternativet "promenera" vinna). Men om vi sätter Arlanda Express som baseline och värderar därefter?

Sommartid har jag inget SL-kort, så då tillkommer 25 kr och 20 minuter med alla resor utom Taxi. Jag förutsätter inget SL-kort på alla resor för att göra dessa neutrala.

Arlanda Express:
20 minuters resa (40 minuters totalresa) 260 kr (285 kr totalt).

SJ
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 170-260* kr (190-285 kr totalt, säg snitt 225)
(* Det går att hitta dyrare resor än 260 men det är ju korkat, då väljer man ju Arlanda Express i stället)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: 200 poäng (snitt) á 7.5 öre = 15 kr.
Faktiskt pris: 200 kr (snitt) + 25 kr - 15 kr = 210 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart).
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": 70 kr för fem minuters "arbete" = 840 kr/timme

SJ Poänguttag:
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 5500 poäng (snitt) * 0,075kr = 412 kr (437kr totalt)
(Värderar man poängen till fem öre i stället för 7½ så hamnar man på samma pris som Arlanda Express)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: Inget.
Faktiskt pris: 437 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart). Avbokningsbar.
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": Minus 152 kr för fem minuters "arbete" = Negativa 1824 kr/timme (plus/minus noll vid värderingen 5 öre per poäng)

Flygbuss:
45 minuters resa (65 minuters totalresa), 99 kr = (99 kr + 25 kr = 125 kr totalt)
Tidsskillnad: 25 minuter.
Poängbesparing: 100 SAS-poäng á 10 öre st = 10 kr.
Faktiskt pris: 99 + 25 - 10 = 115 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Inga
"Marginaltimlön": Minus 170 kr för 25 minuters "arbete" = 408 kr/timme


Taxi/
30-40 minuters resa (40 minuters totalresa), 500 kr
Tidsskillnad: 15 minuter i snitt.
Fördelar gentemot Arlanda Express: Hämtas upp hemma. 3 kan resa för priset av en.
"Marginaltimlön": Negativa 240 kr för femton minuters "arbete" = Minus 960 kr/timme
"Marginaltimlön 2 resenärer": 20 kr för femton minuters "arbete" = 80 kr/timme
"Marginaltimlön 3 resenärer": 260 kr för femton minuters "arbete" = 1040 kr/timme

Pendeltåg
37 minuters resa (57 minuters totalresa), 125 kr (50 kr med SL-kort)
Tidsskillnad: 22 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Faktiskt pris: 125 kr (50 kr med SL-kort)
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Två avgångar i timmen
"Marginaltimlön": 160 kr för 22 minuters "arbete" = 436 kr/timme
"Marginaltimlön med SL-kort": 210 kr för 22 minuters "arbete" = 572 kr/timme

Resultatet blev faktiskt förvånande. Nu säger säkert någon "Men så kan du ju inte räkna" och till det har jag bara att svara "det kan jag visst, jag gjorde ju det precis", räkna själv om det ska vara så...

Givervis faller alla beräkningar platt om vi ska jämföra om vi kan få bra priser på Arlanda Express (just nu under sommaren har de 2 för 280, 3 för 380 och 4 för 480), men annars är nedanstående sorterat från bäst till sämst:

(Taxi 3 resenärer - 260 kr / 1040 poäng)
SJ - 80 kr / 840 poäng
Pendeltåg med SL-kort - 210 kr / 527 poäng
Pendeltåg utan SL-kort - 160 kr / 436 poäng
Flygbussarna - 170 kr / 408 poäng
(Taxi 2 resenärer - 20 kr / 80 poäng)
Arlanda Express - Baseline
Taxi - Minus 240 kr / Negativa 960 poäng
SJ Prio - Negativt / Negativa 1824 poäng

Uträkningen visade att SJ Priouttag är numera det överlägset sämsta sättet att ta sig till Arlanda, att SJs resor (om man bokar i god tid och får en billig biljett) står sig skarpt i konkurrensen, men förutom SJ för jobbresor det är det flygbussarna och framför allt pendeltågen för privatresor som gäller för gdaily i fortsättningen. Om jag inte kan köpa billiga Arlanda Expressbiljetter på Blocket det vill säga, vill ner i pris runt 150 kr för att Arlanda Express ska vara attraktivt.

Med reservation för felräkningar.....
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Ser fram emot min kombinerade Tierpointsrun/date/semesterresa till New York nu på onsdag. Första gången jag flyger baklänges, så det ska bli en upplevelse bara det.

15E 15F: try to snag this pair of seats at the back of the cabin if you're travelling with someone you know well. With no aisle passengers to step over to get out of your seat, they're a good pick -- and have a few inches of extra legroom -- and you can carry on conversations easily enough. But they're bassinet crib positions, and immediately in front of the premium economy cabin's bassinets too, so you may well be disturbed by babies or noise from the other cabin.
E + F middle seat pairs: yes, we said these were good seats -- but only if the flight is empty. Avoid them if you're likely to be sitting next to someone you don't know, because they're markedly less private than the rest of the cabin.

Dvs E/F-sätena ska man undvika som sjutton för att de inte är privata för fem öre, men nu är det ju närhet framför allt jag är ute efter, och då är 15E/F tydligen det bästa man kan få...

SeatGuru Seat Map British Airways Boeing 777-200 4-Class (777)

På hemresan är det en 747a, då sitter vi givetvis vid nödutgången på övre däck :)
 

gdaily

Medlem
Oj, jag är rädd att om min chef hade haft dig så hade jag nog varit körd för mycket läääääääänge sedan… :confused:

Jag har egen konsultfirma och kan ta uppdrag vid sidan om :)

Men värt att nämna i SJ-Priofallet är att det har väldigt stor betydelse för uträkningen vad man har för värdering på poängen. De flesta här "köpte" sina poäng för 5-6 öre/st i Säter-Borlänge runnen, så fem öre är nog botten vad man vill ha ut. Vid värderingen fem öre så är SJ Prio mer eller mindre lika med Arlanda Express. 10 öre/poäng kan man få ut på vissa sträckor (men det är ju inte säkert att man ens åker dessa sträckor). 7½ öre/poäng är rimligt uttag (som jag i Helgen Sthlm-Hallsberg-Sthlm.

Sedan beror det ju också på hur man värderar SJ Loungen och avbokningsmöjligheten. Håller med om att boka två Prioresor åt sig själv och älsklingen där man träffas efter jobbet i Loungen för en fika innan man glider iväg till tåget, bokat i första klass långt i förväg så man får det billigt (och avbokningsbart om man får ändrade planer) kan vara ett mycket bra uttag av poäng, speciellt om de är på väg att förfalla. Men det passar inte mitt resmönster bara. Och jag kan ju bara utgå från mig själv.
 

twiggs

Medlem
Jag har egen konsultfirma och kan ta uppdrag vid sidan om :)

Men värt att nämna i SJ-Priofallet är att det har väldigt stor betydelse för uträkningen vad man har för värdering på poängen. De flesta här "köpte" sina poäng för 5-6 öre/st i Säter-Borlänge runnen, så fem öre är nog botten vad man vill ha ut. Vid värderingen fem öre så är SJ Prio mer eller mindre lika med Arlanda Express. 10 öre/poäng kan man få ut på vissa sträckor (men det är ju inte säkert att man ens åker dessa sträckor). 7½ öre/poäng är rimligt uttag (som jag i Helgen Sthlm-Hallsberg-Sthlm.

Sedan beror det ju också på hur man värderar SJ Loungen och avbokningsmöjligheten. Håller med om att boka två Prioresor åt sig själv och älsklingen där man träffas efter jobbet i Loungen för en fika innan man glider iväg till tåget, bokat i första klass långt i förväg så man får det billigt (och avbokningsbart om man får ändrade planer) kan vara ett mycket bra uttag av poäng, speciellt om de är på väg att förfalla. Men det passar inte mitt resmönster bara. Och jag kan ju bara utgå från mig själv.

Det var inte mitt jobb jag var rädd skulle ryka, utan snarare möjligheten att kunna ha en så bra respolicy som jag förhandlat mig till.

När det gäller SJ Priopoäng så har jag tidigare med lätthet kunnat få ut över 17 öre per poäng fast det aldrig har varit till mig själv. Jag har ett guldkort hos SJ och åker således fritt men om någon närstående behöver följa med så var det tidigare väldigt praktiskt med 8' poäng i 1 klass på sträckor som ibland kostar långt över 1' kronor. Även biljetter mellan Växjö och Stockholm i 1 klass har det tidvis varit bra åtgång på för min del. Drygt 15 öre per poäng har jag kunnat få ut där. Fast då använder jag å andra sidan bara poängen om jag bokar sent alternativt behöver ha en ombokningsbar biljett till någon.
 

pitch

Medlem
Roade mig precis att jämföra alternativen att ta sig mellan Stockholm och Arlanda.
[...]
Resultatet blev faktiskt förvånande. Nu säger säkert någon "Men så kan du ju inte räkna" och till det har jag bara att svara "det kan jag visst, jag gjorde ju det precis", räkna själv om det ska vara så...
Jag skulle nog säga att så där kan man absolut räkna. Sen att vissa saker viktas högre vid vissa tillfällen gör ju att det snarare blir en utgångspunkt för att bestämma sig för vad som är bäst just då.

Ska jag flyga ut på en snäll tid på en lördag, till exempel, då är pendeln ett klockrent val. Jag har alltid SL-kort ändå, och det är typ 10min till centralen hemifrån. Kommer jag däremot hem, slut som människa, vid 23 på en söndag, då blir det Arlanda Express. Är vi två eller fler blir det taxi.

På sista plats kommer definitivt flygbussarna. Jag tänkte jag skulle prova för första gången på typ 5 år, för ett litet tag sen. Det gör jag inte om på åtminstone 10 år till...
 
Toppen