Senaste nytt

Dag 3 med "SAS finest" (A350)

apknug

Medlem
Ja, så brukar serveringen se ut de gånger jag reser business med SAS. Det påstods ju dock något helt annat att all dryck skulle beställas till maten samtidigt (som i GO/PLUS).
Det gjordes helt riktigt en kommentar om TS något annorlunda upplevelse att drycken till maten skulle beställas 40 minuter innan den serverades.

I GO/PLUS är det ju ämne värre, där skall man ju beställa all dryck man vill ha på hela flighten samtidigt.

Men nu tycker jag vi låter bli att spamma sönder denna fina resetråd och hoppas att wifipike gör sitt jobb så vi får lite live uppdateringar!

Heads up!
 
Bild på kylen!

99AB82E3-FA93-48ED-9EF1-39FA094F85BF.jpeg
 
Fortsättning:

Alltså... jag och det här med att hålla koll på när det är dags att lämna en lounge...

Jag satt i Polaris och kom på att det kanske kunde vara bra att ställa ett alarm lagom till när det var dags att gå.

Kollade mobilen. Svensk tid. (brukar inte låta telefonen via lokal tid eftersom alla bilder hamnar fel tidsmässigt med olika exif-info)

Räkna räkna...
Hmm... jag behöver gå senast en timme innan boarding...
Fan det är ju nu!!


Det var bara att krafsa ihop sakerna och gå den långa promenaden till bussen vid gate B1. (Jag var vid C16 ungefär)
Bussarna slutar gå 21:00
Klockan var 20:25 när jag insåg att jag behövde gå.
Det slog mig att eftersom bussarna bara går var 30:e minut, fanns risken att jag skulle komma till B1 strax efter halv, och då kanske ha missat sista bussen.
Det fick bli raska steg, och det var tur det kan jag säga, för ca 5 minuter efter jag kom dit gick bussen...

Vågar inte ens tänka på hur lång tid det hade tagit sig att gå ut igen, ta terminal-transfern bort till T5 och genom security igen.

Har redan missat ett plan pga. för lång tid i loungen förut.

Suck. Att jag aldrig lär mig...

Bussen i sig tog ganska lång tid, och en tjej som var med på bussen skulle med Turkish till Istanbul. Tror dom hade avgång 21:15 och klockan var ca 21:00 när vi var inne i (fel ände av) terminalen.
Därifrån var det 2000 steg bort till våra gater.
Hon var väldigt stressad, men jag gissar att hon pustade ut när hon såg att dom var en timme sena.
 
Så själva flygningen:

f45652f5eafdb386d06da9fdc0f2deb4.jpg


Det var i princip samma besättning i business-kabinen som vid utresan, med undantag för att det var annan personal i min rad.
Samtliga var glada och trevliga och fick till det mesta betydligt bättre än på utresan.

Lite skillnad här:
(Svensk tid)
04:28
- Boarding startar
04:38
- Välkomstdrink
04:46
- Boarding completed
04:59
- Pushback
05:16
- Säkerhetsbälte släckt
05:28
- Varm handduk
05:34
- Duk på bordet
05:47
- Nötter och dryck - Inget snack om att förse sig till hela middagen.
06:14
- Bröd på bordet
06:17
- Förrätt
06:39
- Huvudrätt
07:00
- Efterrätt
07:27
- Undanplockning och avslut. Bra jobbat!

Jag tog bara en sallad till förrätt och någon kött-rätt till huvudrätt. Hoppade såväl dessert som kaffe, precis som dom flesta andra.
Detta får mig att fundera på vilka mängder mat som måste slängas efter varje flygning...

Jag uppskattar att ungefär 1/3 av den fullsatta kabinen valde att sova direkt från att säkerhetsbältes-lampan slocknat.

Jag var bara borta vid baren som hastigast efter maten, för att inventera. Såg fullt ut.
Bytte ett par ord med en i CC som kände igen mig från utresan. Hon sa innan jag hann säga något: Idag går det mycket bättre!
Jag kunde bara hålla med.

Frukosten serverades ca 80 minuter före landning och var ok. Inte mycket att skriva hem om.

Vi landade 12:36, vilket var 44 minuter före tidtabell.

e5e47eaf96d5357189376d58aa3fcc4b.jpg


Detta och att jag inte hade något incheckat bagage, gjorde att jag efter ett gäng snabba steg hann med ett tidigare tåg och kommer hem en timme tidigare än planerat. Trevligt!

Bra avslut på resan.

Tack för alla synpunkter, kommentarer och hejarop :)
 

FilipJ

Medlem
Så själva flygningen:

f45652f5eafdb386d06da9fdc0f2deb4.jpg


Det var i princip samma besättning i business-kabinen som vid utresan, med undantag för att det var annan personal i min rad.
Samtliga var glada och trevliga och fick till det mesta betydligt bättre än på utresan.

Lite skillnad här:
(Svensk tid)
04:28 - Boarding startar
04:38 - Välkomstdrink
04:46 - Boarding completed
04:59 - Pushback
05:16 - Säkerhetsbälte släckt
05:28 - Varm handduk
05:34 - Duk på bordet
05:47 - Nötter och dryck - Inget snack om att förse sig till hela middagen.
06:14 - Bröd på bordet
06:17 - Förrätt
06:39 - Huvudrätt
07:00 - Efterrätt
07:27 - Undanplockning och avslut. Bra jobbat!

Jag tog bara en sallad till förrätt och någon kött-rätt till huvudrätt. Hoppade såväl dessert som kaffe, precis som dom flesta andra.
Detta får mig att fundera på vilka mängder mat som måste slängas efter varje flygning...

Jag uppskattar att ungefär 1/3 av den fullsatta kabinen valde att sova direkt från att säkerhetsbältes-lampan slocknat.

Jag var bara borta vid baren som hastigast efter maten, för att inventera. Såg fullt ut.
Bytte ett par ord med en i CC som kände igen mig från utresan. Hon sa innan jag hann säga något: Idag går det mycket bättre!
Jag kunde bara hålla med.

Frukosten serverades ca 80 minuter före landning och var ok. Inte mycket att skriva hem om.

Vi landade 12:36, vilket var 44 minuter före tidtabell.

e5e47eaf96d5357189376d58aa3fcc4b.jpg


Detta och att jag inte hade något incheckat bagage, gjorde att jag efter ett gäng snabba steg hann med ett tidigare tåg och kommer hem en timme tidigare än planerat. Trevligt!

Bra avslut på resan.

Tack för alla synpunkter, kommentarer och hejarop :)
Det lät ju signifikant mycket bättre än utresan, och att även cabin crew pekade ut det.
 
Toppen