Senaste nytt

Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

Status
Stängd för vidare inlägg.

srg

Medlem
Var inatt med om något för första och förhoppningsvis sista gången.

Jag och mitt sällskap sitter i mitten på rad 5 på LX53 BOS-ZRH som är en A340 med en den lilla separata business kabinen för rad 4 och 5 mellan first och resten av business. Framför oss sitter ett äldre par.

Då flighten avgår Boston 2145 så skippar jag middag och sommar direkt. Vaknar till efter några timmar av att det är en del spring runt i kabinen men somnar halvt om. Efter ytterligare ett tag så efterfrågas det i högtalarna om det finns någon medicinsk personal ombord och två passagerare kommer från bakre kabinen som är någon form av läkare, uppfattade inte helt.. Men ganska snabbt plockas det fram syrgas och jag upptäcker att kvinnan på raden framför oss är mer eller mindre livlös och de börjar mäta syre, blodtryck etc.

Kvinnan lyfts in i first delen för att få plats att ligga ner med höjda ben och får fortsatt syre. Hon verkar här bli ganska snabbt sämre och läkaren och CC börjar med metodisk HLR och vill ha få ner henne på marken snabbt, så vi divertas till London Heathrow som är runt 35 min bort men ganska snabbt ändras detta till Cardiff som då är under 10 min bort.

När vi landar på Cardiff så har de utfört hlr på henne i 40 min och väl stående på plattan så fortsätter de i kanske 10-15 min till innan hon förklaras död.

På Cardiff står medicinsk personal utanför, men ingen trapp körs fram och ingen kliver på.. Vi tankar upp och fortsätter till Zürich och landar 2hr försenade.


Det hela skedde relativt odramatiskt och jag kan inte tänka mig att personal och hjälpande passagerare inte skötte detta på bästa sätt.. Men det får ju en att inse hur utsatt man kan vara på long haul, speciellt över öppet hav.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Ja. Kändes lite konstigt.. Men också förstår jag att man inte vill lämna av henne och hennes sällskap (man, gissar jag på) i främmande Cardiff heller.

Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?

Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.
 

Kebalibre

Medlem
Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?

Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.
Det är väl standard att man gör det som jag förstått det. Har "hört" om fulla plan där endast en filt lags över den avlidne.
 

srg

Medlem
Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?

Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.
Hon var inte död när vi landade utan som jag förstod det så avled hon medans vi stod på marken.

Jag kan inte ta gift på att det inte kom på en doktor när vi stod där, men isf var det en enda ensam för ambulanspersonalen stod kvar utanför, så det verkar märkligt också.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen