Senaste nytt

Dålig service av SAS i business class

Mauricio

Medlem
Hej alla!

Tänkte berätta om min resa till London med SAS och vill gärna få lite kommentarer från er sida. Jag har skrivit ett mail till SAS customer service där jag beskriver det som hände på flighten till London, bifogar här vad jag skrev så förstår ni;

"Hej xxxx!

Tyvärr måste jag kontakta dig igen efter en resa till England med SAS. Jag bokade en businessbiljett för mig och min sambo till london och blev grymt besviken över servicen vi fick på utresan. Vi flög med SK527 den 28 April och flög hem 1 Maj med SK526. Bokningsreferens xxxxxx. Nu till servicen, vi boardade flygplanet och satt på 2A samt 2C, varvid en steward påpekar att vi får lyfta upp väskan efter att alla har satt sig. Fine, jag hänger upp jackan på en krok och sätter mig i stolen, varvid stewarden fem minuter senare ställer följande fråga "Du får inte hänga några jackor under start och landning, du kan väl förmodligen inte engelska?" och pekade på skylten, helt rätt står det som han sa så jag hängde jackan i skåpet. Det stewarden inte visste var att jag har studerat på amerikanska skolor runt om i hela världen bland annat i Chile, Venezuela och Brasilien på grund av min fars jobb på xxx. Oförskämdheten slutar inte där, utan efter att vi lyft och blivit serverade frågade jag efter en baileys varvid samma steward svarar "Jag serverar inte folk i jeans" och gick vidare, visserligen kom min baileys senare men serverad av en flygvärdinna. Detta är bland det värsta jag har varit med om i flygväg och har trots allt rätt bra erfarenhet av att flyga business. På senare tid har jag börjat flyga mer med SAS för att gynna våra svenska företag trots att biljetterna ibland är dyrare än med LH eller LX, nu har jag på allvar börjat fundera på att inte flyga mer med SAS överhuvudtaget och lägga mina pengar på annat flygbolag inom Star Alliance där jag redan innehar guldstatus. Hemresan var betydligt bättre och servicen utmärkt, tyvärr tycker jag inte att detta är acceptabelt och inväntar svar innan jag beslutar om att fortsätta flyga med SAS, eventuellt en kompensation är på sin plats. Helst av allt hade jag velat få en ursäkt av stewarden men minns tyvärr inte namnet, vill även tillägga att jag påpekade för stewarden på ett snällt sätt att hans oprofessionella beteende kanske uppskattas av vissa som skämtsamt och roligt men jag uppskattar inte detta. Utan som kund vill man gärna bli väl bemött när man har lagt åtskilliga tusenlappar på ett par flygbiljetter.

Mvh"

Vill inte framstå som snobbig eller så, men visst bör servicen vara bättre?
 

Senator

Moderator
Helt rätt, och jag är nästan övertygat att ditt brev kommer hamna i brevlådan till den som arbetade + chefen. Med en sådan dialog gör du helt rätt...

Prova dock igen, det finns alltid dåliga äpplen....
 

Concorde

Founding Member
Sour apples are everywhere. Samma sak händer på BA ibland. Bra att du rapporterar. Sådana individer skadar flygbolagen.
 

Mauricio

Medlem
Jo tyvärr så finns det sura människor i alla branscher, det som chockar mig mest är han attityd! Den var kränkande och jag kände det som att återigen spelar min låga ålder in, bara för att jag flyger i business betyder det inte att någon betalar mina biljetter eller att jag är bortskämd, tvärtom! Jag betalar ur egen ficka och bör få samma service som vem som helst! Återkommer när jag fått svar från customer service.
 

Moco

Medlem
Givetvis gör du helt rätt i att inte acceptera ett denna form av behandling. Oavsett bokningsklass är det inte ett acceptabelt beteende från personalens sida. Speciellt viktigt är ett korrekt uppförande om nu SAS vill stärka sin ställning i marknaden som ett ansett bolag.

Det finns dessvärre alltid människor som inte förstår hur man ska uppföra sig, och man får noga överväga när det är värt att agera. Av händelsen att döma, och framförallt då du betalar för en dyr flygbiljett, ska du kunna förvänta dig att bemötandet är korrekt. Jag tycker att du gör helt rätt i att markera och påtala att du inte finner servicen värdig varken kabinklassen eller SAS som bolag.
 

Alx

Medlem
SAS har attitydproblem lite FÖR ofta... Gårdagens rapport visar ju ganska tydligt att vi blir allt färre som accepterar detta. SAS är inom kort ett bra "dåligt exempel" på hur man kan lyckas förstöra allt av värde i ett företag genom att inte inse vem det är som betalar företagets räkningar.

Att tro att SAS plötsligt skulle förändra ett djupt rotat kundförakt är nog ganska naivt. Mitt stalltips är att redan nu välja ett annat flygbolag för framtida resor. BA har ett ganska tätt linjenät till London de också! ;)
 

MarcusC

Medlem
Helt rätt skriva som du gör, jag tycker SAS trots allt fått en bättre attityd för ett par år sedan var det du beskriver i min mening vanligare, med crew som fortfarande levde i 80/90 talet...

SAS Customer service brukar dock ta kritik på allvar och bemöta vidarebefodra. Därmed inte sagt allt löser sig, och kan bara hålla med dig om att det är bedrövligt bli bemött på detta sätt. Men tycker ändå du skall ge SAS chansen framöver också (hoppas de besvarar dig på ett bra sätt som får dig behålla förtroendet för dem)
 

Bwan

Medlem
Nej men va fan. Sa han verkligen så? Det är nog det värsta jag har hört. Nog har man vart med om mycket, men aldrig blivit kränkt av en som egentligen ska passa upp på en.

Det spelar egentligen ingen roll om du sitter iklädd en rosa mankini, så säger inte en steward. (Förresten, vad är det för fel på att flyga i jeans? Vare sig det är Y, C eller F)
 

Tjaeng

Medlem
Att tro att SAS plötsligt skulle förändra ett djupt rotat kundförakt är nog ganska naivt. Mitt stalltips är att redan nu välja ett annat flygbolag för framtida resor. BA har ett ganska tätt linjenät till London de också! ;)

Som anglofil smärtar det att påpeka, men några av de mest ohyfsade kabinanställda som jag någonsin råkat på har varit BA-folk. Att SAS skulle ha objektivt mera "djupt rotat kundförakt" än BA baserat på... ja, vad..? ... är inte ett argument som jag köper. Nog finns det gott om legitima anledningar till att föredra BA framför SAS, men det torde avsättas för en annan tråd.
 
Last edited:
Toppen