Senaste nytt

Dålig säkerhet hos Turkish Airlines ?

kaktusen

Medlem
Jag skulle inte anse varken Turkish eller Turkiet som säkert. Personligen håller jag mig så långt borta som möjligt och ser inte TK som ett alternativ för mina resor.
Håller med. Jag skulle oavsett omständigheter aldrig åka till Turkiet eller åka med Turkish. Säkerheten är en huvudorsak men det finns även andra faktorer. Det är och har alltid varit ett instabilt tredjevärlden land och där är säkerheten aldrig bra. Oavsett om det är på flygplatsen, ombord eller andra platser i landet.
 

agehall

Medlem
Fast du som resenär har ingen insikt i hur säkerheten sköts, iallafall inte när det kommer till det viktigaste, hur flygplanet underhålls.

Om du inte råkar se de-icing utfört med PET-flaska, dock.
Nej, det är inte ett direkt samband, men om man inte lyckas med de enkla delarna (som även är väldigt systematiska) i säkerhetsarbetet, så finns det anledning till att anta att det finns brister i det arbete vi inte direkt ser också.
 

Alf

Medlem
Jag vidhåller vad jag tidigare skrivit i tråden. Turkish Airlines är överrepresenterat när det gäller haverier och allvarliga incidenter. Själv har jag alltid valt bort detta bolag och en hel del andra med, trots en bra service och god mat eftersom jag sätter flygsäkerheten främst. Dessutom vill jag inte sätta min fot i Turkiet just nu, inte ens på flygplatsen.

Här är lista på deras haverier och allvarliga incidenter:

- 1976, B727 Antalya
- 1994, B737 Ferit Melen
- 1999, B737 Ceyhan
- 2003, AVRO RJ100 Diyarbakir
- 2009, B737 Amsterdam
- 2015, A330 Kathmandu
- 2015, A320 Istanbul Atatürk

Då har inte haveriet med deras DC10 utanför Paris tagits med eftersom det berodde på en felkonstuerad låsanordning i en dörr och således inte pilotfel eller berodde på dåligt underhåll.
 

agehall

Medlem
Airlineratings.com (jag har inte själv koll på hur mycket tyngd som ligger i deras ratings dock) Airline Ratings - Safety Ratings Per Airline anser dock att Turkish har en safety rating på 6, där Qantas som oftast anses det säkraste bolaget i världen har 7.
Googla lite till så kan du nog hitta någon som säger att TK har världens bästa produkt också. :)

Det där är visserligen en objektiv bedömning av hur säkra flygbolag är utifrån vissa kriterier. Innebär den överensstämmer med verkligheten? Troligen inte. Tittar man på hur de tilldelar betygen så ser man att de inte direkt tar hänsyn till saker som inte orsakat problem men som uppenbarligen inte är helt OK. TK har en massa incidenter bakom sig och många beror på pilotfel. Det är sådant man helst vill undvika. Alla kan ha ett problem en gång, men när samma problem återkommer om och om igen hos ett flygbolag är det uppenbart att de inte tar systematiskt säkerhetstänkande på allvar.
 

Avgeek

Medlem
Av ren principsak flyger jag aldrig Turkish längre - även om jag kan medge att det är en prisvärd produkt med bra mat. 1) för att jag inte vill stödja deras islamistiska regering, 2) för att det har visats gång på gång att de inte tar säkerheten på allvar, 3) Ataturk airport är alltid kaosigt, 4) jag vill inte ens tänka på vad som händer när det blir irrops med Turkish.

Det finns MÅNGA alternativ, även inom Star Alliance. Du kan t.ex åka till maldiverna genom Indien (t.ex till BLR med LH, och vidare med AI till MLE).
 

JensE

Medlem
Det där med deicing var sista droppen för mig.
Innan detta hände var Turkish ett bolag som jag endast skulle kunna tänka mig om dom var så snuskigt mycket billigare än andra (t.ex om jag ska till BKK och dom tar 10k medans t.ex Qatar skulle vilja ha 20k)

Har ingen större erfarenhet av dem utan bara 2 short haul och 2 long haul. Det enda som var bättre än snittet var sätet intra europe och maten.
Allt annat var ren katastrof och kan inte förstå om någon kan rekommendera dem för annat än prislappen och ovan nämnda saker.

Som kuriosa så brukar jag aldrig komma ihåg vad jag drömmer om nätterna men under en av dessa 2 TK long hauls så hade jag mardrömmar om att vi höll på krascha.
I och med att jag är så pass okomfortabel med deras säkerhet att jag får mardrömmar så är det bara att dumpa bolaget för egen del.
 

jth

Medlem
Jag kan inte uttala mig om säkerheten eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av turkish men de verkar inte hantera Irrops på något vidare betryggande sätt. När det blev snöstorm nu i Januari så blev ju flyplatsen helt lamslagen och flyg omdirigerades, bla fick ett plan från Bangkok landa i Şanliurfa av alla ställen, nära syriska gränsen. Det var nog inte så roligt för folk att hamna direkt i ett krigsområde i princip...

Ataturk har nog inte heller sett det sista attentatet mot, tillräckligt motiverade och välutrustade självmordsbombare låter sig nog inte hindras av en säkerhetskontroll, förhoppningsvis är den väl beväpnad.
Tyvärr kan jag inte bidra med fakta i tråden (som efterfrågades), vore intressant om någon nyligen varit på IST och kan rapportera vilken nivå dom har.
 
Toppen