Senaste nytt

Curve betalkort

Isaksson

Medlem
Varför behövde du kontakta Curve för den transaktionen? Jag har gjort GBIT över 10k SEK utan att behöva kontakta kundtjänst tidigare.

I curve appen stod det att GBIT inte kunde göras på det beloppet och den transaktionen, så blev tvungen att kontakta kundtjänst. Fick för mig att det var en gräns på belopp över 10k, då jag läst det någonstans tidigare.. men det verkar ju vara felaktigt. så jag vet inte vad som hänt?
 

Berglund

Medlem
Fick för mig att det var en gräns på belopp över 10k, då jag läst det någonstans tidigare.. men det verkar ju vara felaktigt.
Den gränsen höjdes till £5000 per transaktion samtidigt som GBIT ändrades till 90 dagar. Det skedde förra våren, runt mars/april 2020.

Att kontakta kundtjänst, är som att be om fel svar...
 

Isaksson

Medlem
Den gränsen höjdes till £5000 per transaktion samtidigt som GBIT ändrades till 90 dagar. Det skedde förra våren, runt mars/april 2020.

Att kontakta kundtjänst, är som att be om fel svar...

jag förstår inte riktigt vad du menar. Du får gärna vidareutveckla ditt svar. Eftersom att kundtjänst fixade GBIT på den transaktionen över det beloppet.
 

Matore

Medlem
Den transaktionen ska du använda ett riktigt kreditkort för och göra direkt mot hotellet. Ja, det blir lite högre valutaväxlingsavgifter men det ger så många andra fördelar som reseförsäkring, möjlighet till chargeback om något går fel.

Vad du absolut inte ska göra är att pröva massa nya ”fiffiga gubben” lösningar som du inte redan har och har testkört på mindre belopp. Det finns så många fällor i ditt tänkta upplägg att jag inte orkar lista dem. Du får kanske betala 2-3% mer i valutaväxlingsavgifter vid betalning med ditt vanliga kreditkort, det blir kanske cirka 2000 kr extra för din del. Curve Black och Metal säljs väl som helårsprenumerationer, bara det skulle kosta dig runt en tusenlapp. Den potientiella vinsten blir för liten för allt det pysslet och de risker du står inför.

Använd istället med fördel ditt SAS Eurobonus Mastercard nu under helgen och plocka åt dig dubbla poäng. I längden kommer det att tjäna dig bättre.
Tack för input @Berglund
Jag vill betala med Curve just för att slippa valutapåslag med 2%, det är enkla förklaringen. För mig är 1600 kr mycket pengar att spara. Poäng får jag ju ändå på underliggande mc och försäkring har jag koll på annat håll. Black kan man nedgradera när man vill så jag är inte bunden ett år.
Att uppgradera till black inför en större betalning ser jag inte som så mycket stök och bök. Kruxet är att jag inte förstår OM det är en limit och vad den är. Även här på forumet är det olika syn. Så jag förstår inte riktigt vilka fällor och fiffiga gubbar och risker du menar helt ärligt så förklara gärna. :) och om nån har en bra länk/källa på köp gräns och per dag.
 
Tack för input @Berglund
Jag vill betala med Curve just för att slippa valutapåslag med 2%, det är enkla förklaringen. För mig är 1600 kr mycket pengar att spara. Poäng får jag ju ändå på underliggande mc och försäkring har jag koll på annat håll. Black kan man nedgradera när man vill så jag är inte bunden ett år.
Att uppgradera till black inför en större betalning ser jag inte som så mycket stök och bök. Kruxet är att jag inte förstår OM det är en limit och vad den är. Även här på forumet är det olika syn. Så jag förstår inte riktigt vilka fällor och fiffiga gubbar och risker du menar helt ärligt så förklara gärna. :) och om nån har en bra länk/källa på köp gräns och per dag.
24k/dag börjar du med, och sen jobbar du upp den. (Se bifogade bilder). Du borde kunna se din limit i appen? Tror inte det spelar någon roll vilken typ av kort (jag har metal). Däremot vore det väl klokt att kontakta supporten och meddela att du vill göra en större betalning, så borde det ju inte vara ett problem.

Edit: såg nu att @Christiansson redan har postat en länk och förklarat. Som sagt, jag har metal och har inte kunnat överskrida 24k/dygn än, utan håller på att jobba upp limiten.
 

Attachments

  • 96BB8B1B-8CC3-441D-A3F1-D04C5D023408.png
    96BB8B1B-8CC3-441D-A3F1-D04C5D023408.png
    113,2 KB · Visningar: 212
  • FE3DEEA4-0050-47CE-A5ED-2762F6EC08A1.png
    FE3DEEA4-0050-47CE-A5ED-2762F6EC08A1.png
    132,3 KB · Visningar: 207
Last edited:

Matore

Medlem
24k/dag börjar du med, och sen jobbar du upp den. (Se bifogade bilder). Du borde kunna se din limit i appen? Tror inte det spelar någon roll vilken typ av kort (jag har metal). Däremot vore det väl klokt att kontakta supporten och meddela att du vill göra en större betalning, så borde det ju inte vara ett problem.

Edit: såg nu att @Christiansson redan har postat en länk och förklarat. Som sagt, jag har metal och har inte kunnat överskrida 24k/dygn än, utan håller på att jobba upp limiten.
Och då är den limiten för alla, alltså även om du bara har blue?
Berglund skrev:
”Det borde gå eftersom ”alla” just nu har fått £9000 i maximal daglig spenderingsgräns medan Curve gör om limitsystemet och hur det beräknas för alla användare”
Så det här med gränserna verkar onekligen inte helt klart :)
 

ekf

Medlem
Och då är den limiten för alla, alltså även om du bara har blue?
Du har en personlig limit, den kan du se i appen och den är oberoende av vilket kort du har. Utöver denna limit så finns det även sådana på kortnivån...
Jag bytte nyligen från UK BIN till SE BIN, och då resetades min personliga limit vad det verkar, för nu är den 24k/dag... är rätt säker på att jag hade betydligt högre i GBP tidigare, så det har nog med "valutaändringen" att göra... Jag har Legacy Black.
 

MLG55

Medlem
Fick nytt kort från Nordea och raderade det gamla i appen.
Nu går det inte att lägga in det nya :eek::eek:
Nån som har tips?
 
Detta är intressant, kreditgivare enligt kunsumentkreditlagen torde vara det underliggande kreditkortet. Curve mera av en betalningsförmedlare. Reklamation torde gå att hänvisa till underliggande.

Försäkring inte lika tydligt.
Någon som har gjort/provat att göra en reklamation på sitt underliggande kort? Vad blev responsen från det underliggande kortet?
 
Toppen