Senaste nytt

Curve betalkort

j.edholm

Ny medlem
Funkar Curve för er i praktiken?

Jag har försökt göra så mycket köp som möjligt via Curve den senaste tiden. Men tycker det fungerar extremt dåligt. Råkar hela tiden ut för att köp nekas med Curve fast jag inte är i närheten av eventuell köp eller kredit limit på varken Curve eller underliggande kort. Det komiska blir när man har ”Ani-Emarrassment Mode” och ser att Curve har nekat samma köp flera gånger på olika credit och debit kort. Samma köp fungerar däremot utmärkt när man använder det underliggande kortet utan Curve och kortutgivarna ser inte ens försök från Curve.

Jag råkar ut för både att köp på nätet nekas t.ex. gofoto.se och toolab.se pga att de klassas som MCC 6012 kreditinstitut och jag inte vill betala 1.5% extra till Curve för Curve Fronted. Men har även problem med vanliga fysiska köp på allt från hemköp, coop, max och cirkle k.

Har varit i kontakt med Curve och de hänvisar till tekniska problem. Är sugen på Curve Metal för att slippa 1.5% påslag för Curve Fronted. Men har ingen lust med att få köpen nekade hela tiden.

Ni som har använt Curve en längre tid, har ni haft samma problem sedan årsskiftet eller är detta bara ett tillfälligt problem alternativt ett problem bara jag har?
 

hco

Medlem
Ni som har använt Curve en längre tid, har ni haft samma problem sedan årsskiftet eller är detta bara ett tillfälligt problem alternativt ett problem bara jag har?

Online har jag problem ibland men jag kan inte minnas att jag nånsin haft problem med fysisk kortläsare. Brukar själv använda Curve som standardkort.
 

palmen

Moderator
Funkar Curve för er i praktiken?

Jag har försökt göra så mycket köp som möjligt via Curve den senaste tiden. Men tycker det fungerar extremt dåligt. Råkar hela tiden ut för att köp nekas med Curve fast jag inte är i närheten av eventuell köp eller kredit limit på varken Curve eller underliggande kort. Det komiska blir när man har ”Ani-Emarrassment Mode” och ser att Curve har nekat samma köp flera gånger på olika credit och debit kort. Samma köp fungerar däremot utmärkt när man använder det underliggande kortet utan Curve och kortutgivarna ser inte ens försök från Curve.

Jag råkar ut för både att köp på nätet nekas t.ex. gofoto.se och toolab.se pga att de klassas som MCC 6012 kreditinstitut och jag inte vill betala 1.5% extra till Curve för Curve Fronted. Men har även problem med vanliga fysiska köp på allt från hemköp, coop, max och cirkle k.

Har varit i kontakt med Curve och de hänvisar till tekniska problem. Är sugen på Curve Metal för att slippa 1.5% påslag för Curve Fronted. Men har ingen lust med att få köpen nekade hela tiden.

Ni som har använt Curve en längre tid, har ni haft samma problem sedan årsskiftet eller är detta bara ett tillfälligt problem alternativt ett problem bara jag har?
Har fått det nekat en gång o typ ett år och det var nu precis efter nyår på en pizzeria. Jag använder det dock inte online utan enbart i fysiska butiker och nästan alltid med contactless och funkar klockrent för mig.
 

j.edholm

Ny medlem
Online har jag problem ibland men jag kan inte minnas att jag nånsin haft problem med fysisk kortläsare. Brukar själv använda Curve som standardkort.

Jag har haft mycket strul med fysiska kortköp. I fredags spärrades mitt Revolut kort när jag använde det med Curve på en restaurang här i Stockholm, för att förhindra bedrägeri enligt Revolut appen.

För en vecka sedan gick det inte att tanka på cirkle k om jag försökte betala vid pumpen, när jag gick in i butiken och förskottsbetalade gick det bra. Fast jag använde samma Curve kort...
 
när du säger att argumentera för sin tolkning, det kan väl knappast funka i en sammanhang som reseförsäkring?

Väldigt mycket när det gäller försäkringar är bedömningsfrågor. :) Om man uppfyllt kriterierna för att vara på en försäkrad resa, om den skada man råkat ut för ska omfattas av försäkringen, om man agerat för att minimera skadan etc. Här blir ens egna input, dvs hur man beskriver vad som har hänt, och vilka bevis man lägger fram för sin bedömning, ytterst viktig. Och om man inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut kan man alltid få det omprövad.
 
Funkar Curve för er i praktiken?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag använder Curve i stor omfattning, mest i fysiska butiker (i Sverige det senaste året) men ibland även på nätet. I fysiska butiker funkar det i princip alltid, jag tror att jag hade ett nekat köp under 2020. På nätet är det mer ojämnt, men det funkar oftast.

Under 2019 så använde jag det en del i USA och Thailand, och för det mesta gick det där också, men jag fick klart fler misslyckade köp där än hemma. Dock aldrig i närheten av vad du beskriver.

Eventuellt kan det bero på vilket kort man har underliggande, jag använder mest TravelWallet, SAS Mastercard och ibland Norwegian Visa.
 

Jim_

Medlem
För en vecka sedan gick det inte att tanka på cirkle k om jag försökte betala vid pumpen, när jag gick in i butiken och förskottsbetalade gick det bra. Fast jag använde samma Curve kort...
Jag har inte lyckat att betala vid pumpen heller på Preem och har hört fler som haft problem med det i forumet. Dock blivit nekad engång på nätet och fick använda det underliggande kortet istället. Jag tror att vi det tillfället så godkände handlaren endast kort som är utfärdat i Sverige
 

Tonton

Medlem
Fler som har problem med att använda Miles & More-Kreditkortet i Curve? Jag har haft problem sedan nyår och har inte fått det att fungera.
 
Toppen