Kan nu rapportera om min första refund efter wirecard strulet.
Fick en refund på ett köp som var riktigt gammalt, från slutet av april. Kredit dök upp i Curve bara efter några dagar från att handlaren skapar refund. Transaktionen gjordes i natt, kl 03:28.
Och med deras nya "enhancement" växlades köpet från SEK till "Cash points" och cirka 0,4% av beloppet försvann i den växlingen. Cash points i sin tur har kursen 100:1 mot GBP, så mitt cash konto räknades upp i GBP.
Nu har de sagt att de ska utveckla "nya spännande funktioner" och jag antar att man i framtiden kommer att kunna flytta cash till ett annat kort. Men just nu är man inlåst med pengarna i GBP och får spendera ut dem. På deras support sidor står att om man märker att man har förlorat på deras transaktioner fram och tillbaka mot GBP så ska man öppna ett ärende och så ska de kompensera en. Det låter ju bra, men rätt komplicerat att hålla på med.
Hur som helst, jag var inte intresserad av att hålla på med det, utan lyfte direkt ut hela GBP-beloppet till Revolut, växlade till SEK (förlorade ytterligare någon krona pga kursändring i GBP/SEK de senaste 5 timmarna) och lyfte beloppet till mitt bankkonto därifrån.
Curves nya metod för refunds är som många konstaterat dålig för oss kunder, men just i det här fallet fanns två små fördelar
1. Beloppet gick inte automatiskt kredit mot mitt Nordic Choice kort (som det normalt skulle) dvs jag slapp plikta dubbla minuspoäng på NC kontot (nu under 2x kampanjen).
2. I mitt curve cash konto hade jag några små korvören sedan tidigare, som har varit omöjliga att använda. Tillsammans med det nya stora beloppet var det enkelt att tömma hela saldot till Revolut. (Revolut har min debitering 10GBP, och att ta ut i bankomat eller handla för exakt saldot är ju en omöjlighet)