Senaste nytt

Curve betalkort

hco

Medlem
Wow, det blir inte bra om återbetalningar blir intvingade till GBP och CurveCash-kortet.

Skulle bli en salig röra av privata och företagsutlägg på ett ställe -- och allt i GBP! Jobbigt jobbigt.

Om CurveCash kan hantera olika valutor..... OK kanske. Men det står inget om det.

SAD!
 

mha321

Medlem
Det vore en grym försämring - hoppas de fixar det.

Däremot låter de ju som de fått med en förbättring i detaljerna - det där med att den automatiskt kan använda balansen på cash kontot.

Raka motsatsen mot vad de flesta gör - de slår på trumman för försämringen, och smyger in förbättringen där man inte märker det :)
 
De skriver förvisso "We’re building functionality that will allow you to move that money back to your payment card within your Curve Wallet (see visual below). " Det tolkar jag som att man kan välja att "flytta" en återbetalning från cash så att det blir en riktig refund på underliggande kortet. Ta i trä, då kanske det kommer in med samma valuta (och exakta beloppet) som originaltransaktionen.

Om inte blir det om inget annat rätt omöjligt att använda Curve för företagskortet framöver.
 
  • Gilla
Reactions: hco

intuition

Medlem
Så tolkar jag också att de håller på att utveckla. Men om det betyder två växlingar (SEK->GBP till cash och sedan GBP->SEK vid kreditering av kortet) eller inte det framgår inte på något sätt.


Nu är man kanske lite över-orolig, men när de plötsligt lanserar detta före de har gett någon info om hur det går med "reconstruction of GBIT" börjar man lura på om de tänker införa samma modell för GBIT så att det också går över kontant-kontot...
 

Thornado

Medlem
Jag har inte läst alla detaljer kring detta med eventuella förändringar kring hur återköp fungerar, men några tankar.
* Under förutsättning att man får "normal" Curve-växlingskurs (att det blir bättre kurs än när man använder det underliggande kortet direkt) ser jag inte en eventuell omväg via GBP som en deal-breaker. Absolut inte optimalt, men å andra sidan så är det relativt sällan jag gör återköp (framförallt på Curve - flygbiljetter handlar jag på Amex så långt det går), så en eventuell valutaförlust lär (i mitt fall) vara försumbar.
* Däremot så finns det två knepigheter med detta:
1) Just nu ser jag ingen möjlighet att föra över pengar från Curve Cash till annat kort eller bankkonto, men förstår att detta kanske också ska fixas. Om pengarna är "fast" i Curve Cash tills man spenderar dem därifrån så är det ju inte optimalt om man har gjort ett större köp som sen returneras om man ändå blir tvungen att betala räkningen på det kort man spenderat med.
2) Detta "problem" (eller möjlighet, beroende på hur man ser det) relaterar till principen att återköp ska gå tillbaka till kortet som köpet gjordes med, vilket ju inte kommer att ske med denna lösning. Jag ser framför mig hur folk under nästa helg med dubbla poäng maxar sin kreditlimit på dyra varor (eller full flex-flygbiljetter) och sen begär återbetalning. Om det skulle bli möjligt att föra över pengarna från Curve Cash till godtyckligt konto/kort i sin wallet så kan jag se att vissa skulle ta detta ännu längre.
 

ekf

Medlem
1) Just nu ser jag ingen möjlighet att föra över pengar från Curve Cash till annat kort eller bankkonto, men förstår att detta kanske också ska fixas. Om pengarna är "fast" i Curve Cash tills man spenderar dem därifrån så är det ju inte optimalt om man har gjort ett större köp som sen returneras om man ändå blir tvungen att betala räkningen på det kort man spenderat med.
Dessutom så blir det svårt för alla utanför UK att tömma sitt Curve Cash om det är i GBP, då det är knepigt att timea en växelkurs med ett nytt köp...
 

Gargamel

Medlem
Tråkig timing på GBIT, soffköp som blir för vanlig poäng, soffa som jag får nöja mig med 15 poäng istället för 20 med Amex. Tur att jag har varit lat och köpte nya garderober för idag.
 
Toppen