Senaste nytt

Curve betalkort

Flying Finn

Medlem
Curve Black Legacy -kortet jag har (tack, BC.se!) är nog det finaste betalkortet i plast jag har. Framsidan har ett lagom skimmer i metallfärg och Curve-logotypen är det enda grafiska elementet på den sidan. Där med kan jag nog hålla med @ekf, även om metallkortena känns bättre. :)
 

MTheC

Medlem
Att det kommer som en överraskning för slutkunder har jag full förstårelse för -- när deras leverantörer är dåliga på att informera (som t.ex. Curve).

Men om det kom som en överraskning för leverantören, så har den leverantören absolut inte gjort sitt jobb. Om man inte som Curve åtminstone har påbörjat implementationen av en alternativ lösning när det börjar talas om många miljarder på vift för flera månader sedan, så skulle jag klassa det som direkt oansvarigt av leverantören.

Sedan är det definitivt värre för många kunder hos andra leverantörer. Har man en leverantör där man i princip sätter in pengar på ett konto och enda sättet att få ut dem är via kort, så sitter man ju pyrt till. (För att jämföra med de vanligare korten här -- om Revolut hade varit kvar hos Wirecard (de bytte ju för ganska länge sedan), och dessutom inte hade haft stöd för IBAN-överföringar, så hade man ju suttit där. Curve har man ju ingen balans på kortet (förutom det man har i Curve Cash) som man inte kommer åt, och definitionsmässigt så har man ju ett alternativkort någonstans (eftersom Curve måste ha det "under sig").
Håller helt och hållet med, är faktiskt lite förvånad att de vågar påstå att det kommer som en överraskning.

Om de följer gällande regelverk för banker (den som vill kan ju "roa sig " med att fördjupa sig EBAs riktlinjer för outsourcing (ny tuffare version gäller sedan sept förra året), är tyvärr lite för bekant med allt det) så har de ju ett långtgående ansvar att ha beredskapsplaner för att utan störning för kunderna kunna byta till ny leverantör. Skulle sannolikt tro att de arbetat med detta under en tid men bara inte hann klart innan licensen drogs in. Nu är det sannolikt tur för Curve att de har en slapp tillsynsmyndighet så de klarar sig kanske från problem pga detta.
 

Berglund

Medlem
Nu släpptes uppdateringen i Curves eget forum om att de nu åter stödjer Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Garmin och allt vad de nu heter.

De har också markerat GBIT funktionen med dubbla gubbar, från att tidigare endast haft en gubbe framför sig i listan över saker de jobbar med. Tolkar det som att de jobbar för fullt med GBIT funktionen. Med lite tur kommer den tillbaka inför den kommande helgen!
 

MLG55

Medlem
Vi får hålla alla tummarna nu, hade varit gött med dubbla GBIT poäng....men funkar det inte får vi iallafall nöja oss med enkelpoäng. Undrar när MC kör en kampanj till så man kan börja samla sina 90 dagar om nu curve fortsätter med det.
 

Mirakaz

Medlem
Vi får hålla alla tummarna nu, hade varit gött med dubbla GBIT poäng....men funkar det inte får vi iallafall nöja oss med enkelpoäng. Undrar när MC kör en kampanj till så man kan börja samla sina 90 dagar om nu curve fortsätter med det.
Tror att det är kört
 

intuition

Medlem
...De har också markerat GBIT funktionen med dubbla gubbar, från att tidigare endast haft en gubbe framför sig i listan över saker de jobbar med. Tolkar det som att de jobbar för fullt med GBIT funktionen. ...
Det är ju gubbar med skyddshjälm, kanske man ska tolka det som att de förbereder sig på kunderna snart ska börja kasta sten... ;)

Hur som helst, inga nyheter om GBIT. Däremot har de publicerat info om att de bygger om återbetalningsprocessen (att landa på kontant-kontot ist f i kortet)
Rebuilding refunds: how will refunds work moving forward?
 

Berglund

Medlem
Däremot har de publicerat info om att de bygger om återbetalningsprocessen (att landa på kontant-kontot ist f i kortet)
Rebuilding refunds: how will refunds work moving forward?
Ja och i det föreslagna urförandet så vore det katastrof och något som skulle få mig att överväga att sluta använda mitt Curvekort totalt.

Jag bor i Sverige och gör de flesta av mina inköp här och betalar i SEK. Om jag har handlat i SEK och lämnar tillbaka varan, då vill jag ha återbetalningen i SEK också - inte växlad till GBP - (nästan) helt oavsett hur fördelaktig växelkurs de nu än må erbjuda. De kommer få backa från nuvarande förslag eller som minimum införa olika valutor på deras ”kontant-konto”.
 

intuition

Medlem
Är "Curve send" också bara i GBP? (eftersom de skriver att refund-pengar ska hamna på exakt samma sätt som send-pengar).

Men gör de det med olika valutor på kontant-kontot så finns det fördelar med denna modellen. De skriver att man ska kunna återföra kontanter till kreditkortet, och om man då fått spara pengar i SEK och kan föra det till valfritt kort vid valfri tidpunkt, så öppnar ju sig möjligheten att en kredit på kort 1 kan flyttas till kort 2, alternativt flyttas till kort 1 men först vid ett senare tillfälle. Vilket kan vara bra för att slippa få en kredit generera dubbla minus-poäng under en 2x poäng-period.

Fast det är många "om" där ...
 

McFace

Medlem
Är "Curve send" också bara i GBP? (eftersom de skriver att refund-pengar ska hamna på exakt samma sätt som send-pengar).

Men gör de det med olika valutor på kontant-kontot så finns det fördelar med denna modellen. De skriver att man ska kunna återföra kontanter till kreditkortet, och om man då fått spara pengar i SEK och kan föra det till valfritt kort vid valfri tidpunkt, så öppnar ju sig möjligheten att en kredit på kort 1 kan flyttas till kort 2, alternativt flyttas till kort 1 men först vid ett senare tillfälle. Vilket kan vara bra för att slippa få en kredit generera dubbla minus-poäng under en 2x poäng-period.

Fast det är många "om" där ...

OM det är så är det ju en förbättring. Om det är som det faktiskt låter är det ju i princip bara att klippa kortet direkt. Hål i huvudet = Hål i kortet.
 

Berglund

Medlem
Är "Curve send" också bara i GBP?
Ja, så har det varit ända sedan de fick göra om Curve Send.

När tjänsten först introducerades, då kunde man skicka alla officiella valutor inom Europaområdet. Det höll ”typ en vecka” eller så. Därefter visade det sig att de inte hade backning för att göra så och tvingades att under förnedrande former omedelbart backa och då blev det ”GBP only” och har varit så sedan dess. Hyser inga förhoppningar om att det skulle ändra sig i närtid.

För övrigt, dagens bästa kommentar:
Hål i huvudet = Hål i kortet.
 
Toppen