Djupt imponerad över hur detta har hanterats. Med tanke på hur tidigare projekt ibland tagit sin tid visste jag inte när det skulle fungera igen. Att lyckas ordna alla tekniska och juridiska detaljer under 3 dagar, särskilt under en helg är riktigt bra.
Jag kan verkligen förstå att de tryckt hårt på att de inte fått någon förvarning av myndigheterna när de bevisligen hade kunnat lösa situationen utan avbrott om det hade kommunicerats några dagar innan. Curve ska verkligen ha en eloge här.
Jag måste säga att jag är betydligt mindre imponerad än så. Me om man bara läser Curves even kommunikation är det ju så. Men det är lite påminnande om diskussionerna runt Amex-korten i början - det är klart att de vill visa sig själv i bästa möjliga dager...
De visste helt
uppenbart om att det var problem på ingång. För de påbörjade inte alls det här jobbet för 3 dagar sedan, de påbörjade det här jobbet i April. Och det gjorde de helt och hållet pga den KPMG-rapport som ligger till grund för hela soppan (well, den faktiska grunden till soppan är väl att wirecard "tappade bort" några tiotals miljarder i bokföringen, men det var KPMG-rapporten som uppdagade det - EY-dokumenten som föranledde stängningen är ju andra rundan, inte första).
Men informerade de sina kunder då om att deras absolut viktigaste leverantör var misstänkt för ekonomiska oegentligheter i mångmiljardklassen, och de risker det kunde innebära? Nope. Det marknadsfördes som "Curve is growing up and bringing its e-Money services in-house and moving away from Wirecard Card Solutions, your e-money issuer under the current terms. This change has no impact on how you currently use Curve, however we are required to inform you of this operational change which we expect will take effect 28 June 2020."
Det kan naturligtvis vara total slump att detta annonserades dagen efter KPMG-rapporten, men det känns inte speciellt troligt.
Vilket också rätt tydligt visar att de inte alls fixade något extra snabbt är problemen uppstod. Snarare att de är
långsammare än de lovat, eftersom GBIT inte fungerar. De utlovade ju i det utskicket att allt skulle vara igång igår -- och det kom igång idag, men utan bland annat GBIT.
Så visst, hyfsad damage control. Men det har på intet sätt skett på 3 dagar, de har absolut fått förvarning (även om de inte har fått exakt vilken timme leverantören skulle klippas).
Det kunde definitivt hanterats mycket mycket värre. Men också bättre.
Men de är bra på media