Senaste nytt

Curve betalkort

A87

Medlem
Är det någon som har lyckats betala sin mobilräkning från 3 med hjälp av Curve någon gång? Jag får följande felmeddelande:

"Betalningen misslyckades. Detta kan t ex bero på att sessionen hunnit avbrytas, fel kortuppgifter eller att det inte fanns pengar att dra från kortet."

Kör jag direkt med SAS MC så funkar det galant men Curve-kortet har jag aldrig fått att funka på Mitt3.
Samma för mig!
 

Berglund

Medlem
Är det någon som har lyckats betala sin mobilräkning från 3 med hjälp av Curve någon gång?
Nej, det går inte. 3 har spärrat så att endast svenska/nordiska kort fungerar att betala med. Det är nämligen dyrt att lösa in utländska kort och därför väljer man bort det alternativet. Har du ett Revolutkort går det (oftast) bra att betala med.

Är man tillräckligt tät (dvs kan avvara pengarna) och samtidigt poänghungrig kan man alltså sätta in hela årets abonnemangskostnad på Revolut under en dubbla-poäng-helg och sedan lugnt betala månadskostnaden från Revolutkortet. På så sätt får man dubbla poäng på sin månatliga mobilräkning.
 
Nej, det går inte. 3 har spärrat så att endast svenska/nordiska kort fungerar att betala med. Det är nämligen dyrt att lösa in utländska kort och därför väljer man bort det alternativet. Har du ett Revolutkort går det (oftast) bra att betala med.

Är man tillräckligt tät (dvs kan avvara pengarna) och samtidigt poänghungrig kan man alltså sätta in hela årets abonnemangskostnad på Revolut under en dubbla-poäng-helg och sedan lugnt betala månadskostnaden från Revolutkortet. På så sätt får man dubbla poäng på sin månatliga mobilräkning.
Tack för ett utomordentligt bra svar som vanligt! Så får det bli, jag laddar upp Revolutkortet lite granna nästa helg.
 

mha321

Medlem
Djupt imponerad över hur detta har hanterats. Med tanke på hur tidigare projekt ibland tagit sin tid visste jag inte när det skulle fungera igen. Att lyckas ordna alla tekniska och juridiska detaljer under 3 dagar, särskilt under en helg är riktigt bra.

Jag kan verkligen förstå att de tryckt hårt på att de inte fått någon förvarning av myndigheterna när de bevisligen hade kunnat lösa situationen utan avbrott om det hade kommunicerats några dagar innan. Curve ska verkligen ha en eloge här.

Jag måste säga att jag är betydligt mindre imponerad än så. Me om man bara läser Curves even kommunikation är det ju så. Men det är lite påminnande om diskussionerna runt Amex-korten i början - det är klart att de vill visa sig själv i bästa möjliga dager...

De visste helt uppenbart om att det var problem på ingång. För de påbörjade inte alls det här jobbet för 3 dagar sedan, de påbörjade det här jobbet i April. Och det gjorde de helt och hållet pga den KPMG-rapport som ligger till grund för hela soppan (well, den faktiska grunden till soppan är väl att wirecard "tappade bort" några tiotals miljarder i bokföringen, men det var KPMG-rapporten som uppdagade det - EY-dokumenten som föranledde stängningen är ju andra rundan, inte första).

Men informerade de sina kunder då om att deras absolut viktigaste leverantör var misstänkt för ekonomiska oegentligheter i mångmiljardklassen, och de risker det kunde innebära? Nope. Det marknadsfördes som "Curve is growing up and bringing its e-Money services in-house and moving away from Wirecard Card Solutions, your e-money issuer under the current terms. This change has no impact on how you currently use Curve, however we are required to inform you of this operational change which we expect will take effect 28 June 2020."

Det kan naturligtvis vara total slump att detta annonserades dagen efter KPMG-rapporten, men det känns inte speciellt troligt.

Vilket också rätt tydligt visar att de inte alls fixade något extra snabbt är problemen uppstod. Snarare att de är långsammare än de lovat, eftersom GBIT inte fungerar. De utlovade ju i det utskicket att allt skulle vara igång igår -- och det kom igång idag, men utan bland annat GBIT.

Så visst, hyfsad damage control. Men det har på intet sätt skett på 3 dagar, de har absolut fått förvarning (även om de inte har fått exakt vilken timme leverantören skulle klippas).

Det kunde definitivt hanterats mycket mycket värre. Men också bättre.

Men de är bra på media :)
 
FCA's beslut i fredags kom som överraskning för många som är värre drabbade än vi som är tvungna att antingen hala fram det fysiska kortet eller avstå från poäng på Apple Pay-köp.

Sök på payoneer, annamoney eller pockit på twitter så hittar man många som inte kommer åt sina pengar.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
FCA's beslut i fredags kom som överraskning för många som är värre drabbade än vi som är tvungna att antingen hala fram det fysiska kortet eller avstå från poäng på Apple Pay-köp.

Sök på payoneer, annamoney eller pockit på twitter så hittar man många som inte kommer åt sina pengar.
Att det kommer som en överraskning för slutkunder har jag full förstårelse för -- när deras leverantörer är dåliga på att informera (som t.ex. Curve).

Men om det kom som en överraskning för leverantören, så har den leverantören absolut inte gjort sitt jobb. Om man inte som Curve åtminstone har påbörjat implementationen av en alternativ lösning när det börjar talas om många miljarder på vift för flera månader sedan, så skulle jag klassa det som direkt oansvarigt av leverantören.

Sedan är det definitivt värre för många kunder hos andra leverantörer. Har man en leverantör där man i princip sätter in pengar på ett konto och enda sättet att få ut dem är via kort, så sitter man ju pyrt till. (För att jämföra med de vanligare korten här -- om Revolut hade varit kvar hos Wirecard (de bytte ju för ganska länge sedan), och dessutom inte hade haft stöd för IBAN-överföringar, så hade man ju suttit där. Curve har man ju ingen balans på kortet (förutom det man har i Curve Cash) som man inte kommer åt, och definitionsmässigt så har man ju ett alternativkort någonstans (eftersom Curve måste ha det "under sig").
 

Flying Finn

Medlem
Det vanliga Curve Metal -kortet och det röda investerarekortet (Investor) i plast har redan visats i tråden, så kanske är det dags att lägga till även crème de la crème, kombinationen av de två - det svarta investerarekortet i metall. ;) Fick i misstag lik flera andra "svartkortare" ett företagskort, så måste vänta på ett ersättande kort nu. Troligen blev detta mitt sista, nya kort med en hänvisning till Wirecard.

Något som roar mig är i vilken ordning de nya korten har sedan i vintras givits ut. Det har varit som om typ EuroBonus Pandemi (eller var det Pandion? ;) )/Diamond eller BAEC Premier/Gold Guest List skulle få sitt välkomstpaket sist efter alla lägre statusnivåer - och så naturligtvis med dröjsmål. :rolleyes: Eller de skulle få gå ombord sist. Ja, jag fick faktiskt först idag per post mitt specialkort, vilket är en ren slump på tanke med Wirecardhärvan.

kurvkortet01.jpg

kurvkortet02.jpg

Men inte illa, nog ser den ju hyffsad ut, även om AMEX Platinum i metall är mera in min smak (kanske mera klassisk?) med sin stiliga logotyp och Centuriongrafik. :) Men nog är det ju lite annat med sådan här modernistisk minimalism. Typ Christian Grey? :p
 

ekf

Medlem
Men inte illa, nog ser den ju hyffsad ut, även om AMEX Platinum i metall är mera in min smak (kanske mera klassisk?) med sin stiliga logotyp och Centuriongrafik. :) Men nog är det ju lite annat med sådan här modernistisk minimalism. Typ Christian Grey? :p
Personligen tycker jag att det svarta plastkortet är riktigt snyggt. Det är nog till och med så att av alla kort jag sett så är det det som tilltalar mig mest rent estetiskt.

Edit: Det enda jag kan klaga på är möjligen att jag eventuellt tycker att MC-loggan skulle varit som på metallkortet, dvs helt blank.
 
Toppen