Senaste nytt

Curve betalkort

Testade mitt Curve för första gången igår, efter en lång betänketid stod det Declined i terminalen på det aktuella sunkhaket så jag tog fram mitt vanliga bankkort och betalade helt sonika med det i vanlig ordning.
Nu står det dock på mitt kontoutdrag att både Curve och sunkhaket i fråga reserverat samma belopp. Kommer Curve släppa sin reservation eller bör man vara beredd på att ta Curve ibland strular och då ta kvitto för att skicka in till kundtjänst?
Tyvärr inte det bästa första intrycket. ‍
De (få) gånger Curve har blivit "Declined" för mig har det alltid berott på att kortet under inte tillåtit transaktionen, och då har det ju inte blivit någon reservation på det underliggande kortet (om du har det). Men alla mina reservationer och transaktioner som varit "felaktiga" har alltid rett ut sig själv utan min inblandning. Jag använder Curve utomlands privat (för att slippa valutaväxlingsavgiften) så det blir lite stötvis, men rätt många transaktioner.

Om du har en reservation på det underliggande kortet (dvs i både Curve och MatserCard/Visa kortet under) tycker jag du skall kolla med den underliggande kortutgivaren så du inte råkat ut för en scam, dvs att de tog kod och nummer på första kortet och sedan släppte igenom det andra.
 

ekf

Medlem
@hejerikhej Det händer ibland. Om det tar för lång tid för Curve att få accept från det underliggande kortet så rapporteras det som declined på terminalen. Alla sådana transaktioner som "fastnat mittemellan" har återgått på det underliggande kortet efter några dagar för mig.
Om det däremot skulle bli en riktig transaktion av båda reservationerna på det underliggande kortet skulle jag bli orolig för en scam.
 

JochenS

Medlem
Jag har även varit med om att transaktionen gått igenom men varit dubbelt reserverad. Då var det med touchbetalning på en större apotekskedja utomlands, så ingen scam känner jag mig rätt säker på. Reservationen släpptes dock efter några dagar och bara en dragning gjordes.
 

Matore

Medlem
Om jag tar ut cash i atm med Curve utomlands med mitt kopplade SAS MC, blir det då ingen avgift på Mc för uttaget? Trots att det är ett kreditkort? Och inget valutapåslag?

Och vems valutakurs kör de på: Curve eller Mc kortet?
 

gneken

Medlem
Alltså tror det är missförstånd.ta ut i bankomat eller betala med kortet på helgen kostar inget extra. Däremot trading och valutaväxling.har du själv testat ta ut pengar och fått avgift menar du?
Om du kollar på kurvan för valutakursen så ser du att den alltid går upp inför helgen. Den rör sig inte.
 

ekf

Medlem
Ja det är en sak. Men att de lägger på en viss procent på helgen enligt länken ovan verkar inte stämma
Avgiften är utformad som ett valutaväxlingspåslag, där de justerar växlingskursen istället för att redovisa påslaget separat.
Om du tittar på kursen EUR->SEK så ser du att den under helgen ger dig färre SEK/EUR än i fredags 23:59 UK-tid.
Om du sedan tittar på kursen SEK->EUR så ser du att den ger dig färre EUR/SEK under helgen.
BC591F96-03C9-4708-BF7F-B67C71EDDD4E.png EA95AAA9-1E57-4EE6-BD4C-920835D48B22.png
 
Toppen