Senaste nytt

CPH advantage läggs ner

intuition

Medlem
Nyt om CPH Advantage

Från den 2/12 går det inte längre att tjäna poäng i bonusprogrammet CPH advantage (för butiker och parkeringsplatser på Kastrup flygplats). Alternativen för den som har poäng innestående uppges vara
  1. använda i butiker på flygplatsen
  2. donera till något ändamål som CPH advantage väljer
  3. ta ut poängen i pengar på ett danskt bankkonto

Så man blir ju lite nyfiken på om det finns något enkelt sätt att skaffa ett danskt bankkonto. (Revolut fungerar nog inte - jag kan visserligen skapa ett konto för att ta emot DKK men det är ju baserat i Storbritannien). Helt säker kan man inte vara, systemet för att begära utbetalning kommer inte i drift förrän 2/12.

Är det någon som vet om/hur man kan få ett danskt konto utan att ha ett CPR-nummer?
 

Jönsson

Medlem
Nyt om CPH Advantage

Från den 2/12 går det inte längre att tjäna poäng i bonusprogrammet CPH advantage (för butiker och parkeringsplatser på Kastrup flygplats). Alternativen för den som har poäng innestående uppges vara
  1. använda i butiker på flygplatsen
  2. donera till något ändamål som CPH advantage väljer
  3. ta ut poängen i pengar på ett danskt bankkonto

Så man blir ju lite nyfiken på om det finns något enkelt sätt att skaffa ett danskt bankkonto. (Revolut fungerar nog inte - jag kan visserligen skapa ett konto för att ta emot DKK men det är ju baserat i Storbritannien). Helt säker kan man inte vara, systemet för att begära utbetalning kommer inte i drift förrän 2/12.

Är det någon som vet om/hur man kan få ett danskt konto utan att ha ett CPR-nummer?
Nu vet jag inte dina intensioner med att öppna ett danskt konto men har inte de skandinaviska bankerna en lösning för öresundspendlare? Prata med din svenska bank om de kan öppna ett konto i Danmark.
 

intuition

Medlem
Intentionerna är att få utbetalt de pengar som annars brinner inne på mitt CPH advantage konto. Utöver det har jag inget behov av ett danskt bankkonot.

Swedbanks "sundspendlarpaket" kräver anställning i danmnark och både svenskt och danskt personnummer, tror att liknande villkor finns i andra svenska banker?
 

Delayed

Medlem
Det måste väl finnas någon medlem här med både svenskt och danskt bankkonto som kan agera bank. Antar att det inte gäller några fantasisummor.
 

intuition

Medlem
Det var precis vad jag också tänkte. Om ingen kommer på något sätt att skapa ett danskt bankkonto finns det ju ett antal danska medlemmar plus kanske några gränsgångare som kanske kunde hjälpa till. Behövs inte ens ett svnskt konto - går ju att göra en IBAN betalning till mitt revolut-konto i DKK.

Och ja, inga fantasisummor. Några hundra danska.
 

Berglund

Medlem
Fungerar det inte att öppna ett valutakonto för DKK hos Transferwise? Där får man IBAN nummer och allt som rimligtvis behövs. Dessutom kan man enkelt växla pengarna till svenska och ta ut dem via sin svenska bank. Kostar inget att starta eller inneha ett eller flera valutakonton hos Transferwise.
 

intuition

Medlem
Har Transferwise lokala konton, eller är det ett GB-baserat konto i DKK? Det sistnämnda har jag redan genom Revoult. Det kan eventuellt fungera - exakt vad de kommer att acceptera vet man ännu inte eftersom advatage-programmet stängs ner först den 2/12 och det är först det datumet som sajten öppnar öppnar där man kan anmäla kontot.
Det man vet just nu är att de vill ha ett danskt bankkonto, så jag har en känsla för att de inte kommer att hantera IBAN betalningar, även om det går att göra i DKK.
 

Fidde

Medlem
Fungerar det inte att öppna ett valutakonto för DKK hos Transferwise? Där får man IBAN nummer och allt som rimligtvis behövs. Dessutom kan man enkelt växla pengarna till svenska och ta ut dem via sin svenska bank. Kostar inget att starta eller inneha ett eller flera valutakonton hos Transferwise.
Verkar inte vara ett alternativ tyvärr:
0cc5402d0fe5e2d72134fb3c92fa3256.png
 
Toppen