Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Miljon3

Medlem
Ungefär hur länge tog det att få återbetalningar från Swiss/Lufthansa? Jag har väntat i två veckor nu från att kundtjänst sa att jag skulle få återbetalning men har fortfarande inte fått något, eller ens ett mail som bekräftelse.
 

mha321

Medlem
Ungefär hur länge tog det att få återbetalningar från Swiss/Lufthansa? Jag har väntat i två veckor nu från att kundtjänst sa att jag skulle få återbetalning men har fortfarande inte fått något, eller ens ett mail som bekräftelse.
Jag väntade 3.5 månader på Austrian, sedan gjorde jag chargeback på Amex. Då tåg det ca 2 veckor för Amex att handlägga (det tar mer tid nu än det gjorde i början). Fick aldrig någon mailbekräftelse, annat än att de tagit emot mitt ärende som klagade på att jag inte fått bekräftelse och lovade att återkomma inom kort. (Däremot fick jag bekräftat i telefon direkt vid avbokningen att det skulle återbetalas inom kort, men att det kunde ta ett par veckor)

Har en Lufthansa som har legat i drygt 2 månader nu, inte ett pip från Lufthansa. Men jag väntar till en stund efter semestrarna med att göra chargeback på den tänkte jag.

De verkar onekligen processa vissa återbetalningar nu, till skillnad från tidigare när de inte gjorde några alls, men man får räkna med att det tar tid.

En bekant i Tyskland fick samtliga sina utestående betalade samma dag som has första ärende blev godkänt för domstol (alltså att domstolen lovade att ta upp det, det togs aldrig faktiskt upp för Lufthansa fick snabbt iskalla fötter).
 

Miljon3

Medlem
Någon som har tagit vouchers och ombokat? Funderar på att bara ge upp och försöka boka om till Nice istället men jag tycker inte riktigt 50CHF i vouchers är så lockande.
 

MTheC

Medlem
Ungefär hur länge tog det att få återbetalningar från Swiss/Lufthansa? Jag har väntat i två veckor nu från att kundtjänst sa att jag skulle få återbetalning men har fortfarande inte fått något, eller ens ett mail som bekräftelse.
Verkar vara något som har börjat hända hos i alla fall LH och Swiss, jag har fått tillbaka pengar från dem båda under senaste veckorna. Det är dock efter ganska lång väntan (från som kortast drygt 1 mån till 3 mån) och där jag faktiskt redan fått tillbaka pengarna genom kortreklamation (så har behövt ta kontakt med AmEx för att informera dem om att pengarna kommit tillbaka. Jag fick för övrigt inte någon bekräftelse på mail från varken Swiss eller LH om återbetalningen utan den dök bara upp. Väntar fortfarande på återbetalning från Austrian (1.5 mån and counting...)
 

Senator

Moderator
Verkar vara något som har börjat hända hos i alla fall LH och Swiss, jag har fått tillbaka pengar från dem båda under senaste veckorna. Det är dock efter ganska lång väntan (från som kortast drygt 1 mån till 3 mån) och där jag faktiskt redan fått tillbaka pengarna genom kortreklamation (så har behövt ta kontakt med AmEx för att informera dem om att pengarna kommit tillbaka. Jag fick för övrigt inte någon bekräftelse på mail från varken Swiss eller LH om återbetalningen utan den dök bara upp. Väntar fortfarande på återbetalning från Austrian (1.5 mån and counting...)

Precis. Jag har idag fått pengar från en av mina avbokningar. Bisarrt nog var detta den sista som skulle avgå den 22:e juni och avbokades sent i maj. Alla resor från tidigare finns inga spår av. 5 affärsklass till NAP.
 

Resenären

Medlem
Jag har idag fått pengar från en av mina avbokninga
Med avbokning menar du då att du aktivt har kontaktat LH/Swiss och gjort avbokning?
Jag har två bokningar med Swiss i C, från mitten/slutet av mars, som blev inställda. Har inte kontaktat dem senare ej heller hört något om eventuell återbetalning.
 

Senator

Moderator
Med avbokning menar du då att du aktivt har kontaktat LH/Swiss och gjort avbokning?
Jag har två bokningar med Swiss i C, från mitten/slutet av mars, som blev inställda. Har inte kontaktat dem senare ej heller hört något om eventuell återbetalning.

Nej, i detta fall har resebyrån (AMEX) lämnat begäran om återbetalning. Jag vet inte om något händer om du inte begär återbetalning. Jag gissar det kommer en voucher då.
 

Henke74

Ny medlem
Fick återbetalning på inställd Lufthansa resa i fredags efter precis 2 månader sedan flyget ställdes in och jag då kontaktade kundtjänst för refund. Snabbare än förväntat!
 

Senator

Moderator
Förra veckan fick jag tillbaka poäng samt avgifter för en M&M envägsresa mellan SIN-HKG med Singapore Airlines First. Kanske ett annat flöde för M&M-bokningar, men märkligt nog var detta näst sist av mina avbokningar. Mao, de två bokningar som ställdes in sist fick jag först stålar för. Nu sitter jag med nästan 1,1m M&M poäng, samt nästan 200t PartnerPlus Benefit men ingen stans att åka ;)
 

ELOS

Medlem
Efter 6 fagra löften om återbetalning av resor i mars och april lämnade jag claim via Amex. Det tog 2 arbetsdagar sedan hade LH betalat tillbaka avgifter och poäng. Det krävs således ekonomiska hotfulla muskler för att få Luftwaffe att kapitulera.
 
Toppen