Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

jonah

Medlem
Jag bokade ARN-MUC-BIO-FRA-ARN med Lufthansa för några veckor sedan i Economy K/L. Igår gick jag av en slump in på mina bokningar och såg att utresan hade blivit inställd, men hemresan fortfarande bekräftad.

Lite googling visade att Lufthansa i dagarna ställde in tusentals flighter och folk är förbannade. Väldigt få har fått tillbaka pengar sedan mars, men jag lyckas inte se några som har fått sina inställda resor ombokade.

Är det någon här som har lyckats med det? Jag vill helst inte strunta i min resa och att komma fram till kundtjänst är totalt omöjligt just nu. Samtalet går antingen inte fram eller bryts efter 1 timma.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Om du läser i de andra trådarna här på BC - så kan vi nog konstatera att din erfarenhet är i likhet med alla andras. Eller vad säger du @Senator? :rolleyes:
 

taxvalp

Medlem
Tröttnade på att vänta på ett åtminstone för mig hyggligt stort belopp och gjorde chargeback via Amex. Pengarna nu tillbaka på tio dagar.

Har mer tålamod med andra bolag som faktiskt håller på att processa utbetalningar om än långsamt (hej, SAS!), LH svarade dock mycket svävande och att man var välkommen att höra av sig om 3-4 veckor igen...

Uppdatering: Ett par veckor efter att Amex krediterade mig betalade Lufthansa ändå tillbaka pengarna. Det gav ett rejält plussaldo på kontot och Amex bad mig kontakta dem för att få överskottet utbetalt. Ringde kundtjänst och förklarade läget och de lät uppriktigt lättade över att jag hörde av mig. Oklart om det hade fångats i deras kontrollssytem. Ärlighet varar längst, även om det blev ett ”dyrt” samtal till kundtjänst och det hade förstås varit brottsligt att behålla stålarna.
 

MTheC

Medlem
Uppdatering: Ett par veckor efter att Amex krediterade mig betalade Lufthansa ändå tillbaka pengarna. Det gav ett rejält plussaldo på kontot och Amex bad mig kontakta dem för att få överskottet utbetalt. Ringde kundtjänst och förklarade läget och de lät uppriktigt lättade över att jag hörde av mig. Oklart om det hade fångats i deras kontrollssytem. Ärlighet varar längst, även om det blev ett ”dyrt” samtal till kundtjänst och det hade förstås varit brottsligt att behålla stålarna.
Jag har precis "råkat" ut för samma sak - förstod inte riktigt varför jag helt plötsligt hade flera 100k i plussaldo. Undrar om detta är ett tecken på att de nu fått in pengar från räddningspaketet och därmer har likviditet för att återbetala. Får bli ett samtal till kundtjänst för mig också
 

mha321

Medlem
Uppdatering: Ett par veckor efter att Amex krediterade mig betalade Lufthansa ändå tillbaka pengarna. Det gav ett rejält plussaldo på kontot och Amex bad mig kontakta dem för att få överskottet utbetalt. Ringde kundtjänst och förklarade läget och de lät uppriktigt lättade över att jag hörde av mig. Oklart om det hade fångats i deras kontrollssytem. Ärlighet varar längst, även om det blev ett ”dyrt” samtal till kundtjänst och det hade förstås varit brottsligt att behålla stålarna.
Absolut rätt. Detaljfråga -- ringde du Amex kundtjänst eller Lufthansas kundtjänst?
 

ZZZebra

Medlem
Jag har precis "råkat" ut för samma sak - förstod inte riktigt varför jag helt plötsligt hade flera 100k i plussaldo. Undrar om detta är ett tecken på att de nu fått in pengar från räddningspaketet och därmer har likviditet för att återbetala. Får bli ett samtal till kundtjänst för mig också

Jag hade flera återbetalningar att få in från LH och haft flera långa samtal med dem utan någon framgång. Till sist blev det chargeback hos Amex. Fick samtliga biljetter återbetalade och ungefär samtidigt så betalade LH tillbaka en av biljetterna själva.

Efter några dagar och innan jag hann reagera så kan jag se att Amex justerade tillbaka dubbelutbetalningen (står som JUSTERING på fakturan). Allt detta var i början av juni.

Just för denna resa (bokningsreferens anges) får jag återkommande meddelanden (senast igår) via mejl från LH att jag skall välja en voucher ihop med "säljsnack" om hur bra det är med voucher och hur flexibla ombokningsmöjligheter man får. Men har inte klickat på länken, förhoppningsvis för deras egen skull upptäcker de vilka biljetter som redan är återbetalade.

Så det verkar helt klart vara lite rörigt i deras system.
 
Toppen