Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Senator

Moderator
Fick samma frukost som ovan talare på ARN-ZRH. Som tur var hade jag redan ätit frukost innan jag klev ombord på flygplanet. Hade i ärlighetens namn förväntat mig något mer, men i och med att flygplanet övernattar på ARN så misstänker jag att endast en enklare frukost lastas i ZRH kvällen innan. Som jämförelse serverar SWISS varm frukost på ZRH-LHR som är en kortare flygning än ZRH-ARN.

LX1249 har varierat mellan typ 06:20 och den "vanliga" avgångstiden 09:50. När vi åkte andra helgen i september var det full service 09:50. Men det är nog kanske som du säger att det inte finnas någon bra catering för 06:20. Samma med Air France AF1463 som också lämnar en del att önska gällande frukosten.
 

Per N

Medlem
Vi flög LX1249, den som går 09:50, för ett par veckor sedan och fick en grymt god ostpaj och full service i övrigt.
 

Senator

Moderator
Jag ser också nu att både Swiss och Lufthansa har plockat bort en del flighter under november. Det finns nu dagar (normalt tisdag och/eller onsdag) där det inte finns direkt ARN-ZRH. En linje som normalt har 5 avgångar på vardagar och under vintern inte ovanligt med 7 på lördag och söndag för alla skidresenärer.

ARN-FRA är vi också i dagar där Lufthansa har bara LH807 16:20 samt SAS har en flight. ARN-MUC har två avgångar, ganska bra tider från ARN men rätt hopplöst från MUC.

Det verkar som efterfrågan är rätt låg..
 
Servicen MLA-FRA med LH var faktiskt idag bästa någonsin. De presenterade till och med vad det var för vin(!), och frågade 3 gånger under flighten på 2h om jag önskade något mer. Supertrevlig purser.

I Frankfurt erbjuder de ingenting i loungen då de klassas som restaurang. Inte ens vatten. Värden förklarade på tyska att man får tyvärr inte ta med sig något in men att ”folk går och kommer hela tiden” för att de går ut och tar någon förfriskning eller mat. Rökrummet är dock öppet precis som vanligt. Så man kan gå ut, sitta på en loungebänk och ta en pils och sen gå in igen och chilla i loungen. Men inte i loungen. Extremt logiskt.

EDIT: De erbjuder vatten, frukt och pretzels för take away. Gällande reglering i Tyskland är att take away är tillåtet, därav. Du får således endast konsumera dem utanför loungen. Logiskt.
 

Segerst

Medlem
Ska flyga ARN-FRA-MLA i veckan men blev lite fundersam efter att ha ringt Lufthansa support gällande testning.

Jag pratade med två olika personer på supporten där den ena personen sa att jag behöver göra ett PCR test som ska uppvisas, medan den andra jag pratade med sa att jag inte behöver något PCR test.

I Malta, som jag förstått det, är Sverige "grönlistat". Men vad gäller egentligen för Lufthansa och flyget. Det står inget på deras hemsida om PCR test för flygningen, enbart maskkrav.
 

Senator

Moderator
Ska flyga ARN-FRA-MLA i veckan men blev lite fundersam efter att ha ringt Lufthansa support gällande testning.

Jag pratade med två olika personer på supporten där den ena personen sa att jag behöver göra ett PCR test som ska uppvisas, medan den andra jag pratade med sa att jag inte behöver något PCR test.

I Malta, som jag förstått det, är Sverige "grönlistat". Men vad gäller egentligen för Lufthansa och flyget. Det står inget på deras hemsida om PCR test för flygningen, enbart maskkrav.

Lufthansa styr inte vad som gäller på Malta. Det gör myndigheterna på Malta. Din motpart i frågan är myndigheterna på Malta och mitt tips är att inhämta info vad som gäller på Malta från dem.

Flygbolags kundtjänst överlag är ett lotteri. Men vi får nog ha lite överseende att det är svårt för alla att få en överblick för tillfälle. Så förlita dig på respektive länders myndigheter när man reser vad som gäller. Ett tips är att skriva ut dagsfärsk info från Malta dagen du reser i fall det blir diskussion.
 

Segerst

Medlem
Lufthansa styr inte vad som gäller på Malta. Det gör myndigheterna på Malta. Din motpart i frågan är myndigheterna på Malta och mitt tips är att inhämta info vad som gäller på Malta från dem.

Flygbolags kundtjänst överlag är ett lotteri. Men vi får nog ha lite överseende att det är svårt för alla att få en överblick för tillfälle. Så förlita dig på respektive länders myndigheter när man reser vad som gäller. Ett tips är att skriva ut dagsfärsk info från Malta dagen du reser i fall det blir diskussion.

Så, givet att Malta inte har PCR krav så borde jag vara okej att resa med Lufthansa dit? Förutsatt såklart att jag följer deras egna krav såsom mask m.m?
 

Senator

Moderator
Så, givet att Malta inte har PCR krav så borde jag vara okej att resa med Lufthansa dit? Förutsatt såklart att jag följer deras egna krav såsom mask m.m?
Om frågan är inresa på Malta så är det maltesiska myndigheternas krav som gäller. Bara de kan krävs PCR, inte Lufthansa. Lufthansa däremot kräver mask för resan.
 
Toppen