Covid-19 och Lufthansagruppen

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av 011430121, 28 April 2020.

  1. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipset, kom på att jag hade fått ett annat bra nummer av en forummedlem här så orkade faktiskt ringa igår då Lufthansa lyckades göra helt fel vid ombokningen ovan (fick en ombokning där returen inte kom tillbaka till Sverige utan slutade i FRA).

    Fick det ombokat till det flyg (och rätt klass) jag ville utan problem denna gång så om det är en ny policyn så verkar den inte helt förankrad. Kommer dock snart säkert veta då jag fick notifering på morgonen om att ett annat segment på denna resa ställts in så behöver ta ny kontakt med dem...
     
    enlunda gillar detta.
  2. Nilann

    Nilann Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade GOT-MUC direktflyg med bra tider i slutet av september för resa i december. Kampanj 5.000 kr för två personer i Business .Efter en vecka blev hela resan ombokad. Alla direktflyg till München är inställda och övriga alternativ med långa mellanlandningar är inte aktuella .Det blir att fira jul hemma i år.
    Jag kunde avboka resan direkt i Lufthansas mail om ändringen och återbetalningen kom in på mitt Amex dagen efter. Överraskande bra.
     
    GOTBound gillar detta.
  3. aruba1

    aruba1 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vår resa till BCN via ZRH blev inställd. Bokade av genom Lufthansa Chatbot. Pengarna åter på Amex kortet två dagar senare.
     
    Nilann och palmen gillar detta.
  4. stare

    stare Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har familjeresa till NY över jul o nyår med Lufthansa. Ekonomibiljetter. Fick nya tider nu från Lufthansa och erbjudande om att 1. Accept 2. Ticket later 3. Refund tickets. Hemresan blir ett dygn senare. Någon som vet om Lufthansa betalar tebx rubbet på Ekonomi biljetter?
     
  5. Ja, det måste alla flygbolag göra enligt lag. Så du kan begära full återbetalning.
     
  6. LPC123

    LPC123 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det måste dom göra. Sitter i samma båt som dig och väntar på full refound från Lufthansa på en resa till Lissabon som dom ändrade hemresan på.
     
  7. Då har pengarna från den sista utestående resan återbetalats. Detta var faktisk "äldste ärende" om man kan säga så, men också säkert någon som krävde extra handpåläggning. Jag skulle åka Swiss First till Singapore i mars, och det blev en del tjafs först när jag skulle boka om då man krävde en re-pricing något jag hävdade bestämt att det var B*#S. Det gick hela vägen till Swiss First Customer Care med lite extra skjuts på vägen från Lufthansagruppens Sverigekontor. Eftersom resan var bokad av AMEX Travel så utfärdade Swiss sedan en ny biljett med den gamla som betalningsmedel. Därmed tappade AMEX lite översikten eftersom detta inte reflekterades i deras system längre.

    Både ursprungsflighten i mars samt (mitt naiva tanksätt då) en flight i maj blev också inställt. Därmed hamnade denna i återbetalningskö och jag antar den krävde lite manuell hantering, därmed den långa hanteringstiden. Nu skall jag göra en sammanställning av alla ärenden och se hur lång tid det har tagit i tid jämfört med lagen. Sen får jag fundera på om jag göra något åt det eller inte.
     
  8. stare

    stare Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja hemresan stämde inte överhuvudtaget, landar på FRA på måndagen men resan från FRA till GOT fick vi på söndagen. Verkar inte vara full synk alternativt vill Lufthansa inte att man ska resa? Bara att köra REFUND på rubbet, hoppas det funkar.
     
  9. stare

    stare Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har nu klickat på "Refund Tickets"...fick aldrig nåt mail eller så, hoppas det funkar ändå, nån som har erfarenhet?
     
  10. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tröttnade på LHs hantering då jag fick ytterligare ett par ombokningar som var fel/omöjliga och en del bara dåliga (typ 20h för byte i ZRH) så skickade utan större förhoppningar om något resultat in ett klagomål om hur de hanterar det. Fick efter några dagar ett samtal från en trevlig kvinna som beklagade och erbjöd kompensation i form av voucher eller poäng. Inga stora summor men trevlig gest i alla fall.
     
    palmen gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×