Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

ilon

Medlem
Någon som plockat ut voucher från Lufthansa?
Har fyra biljetter där jag kan välja att ta ut dom som separata vouchers eller att slå ihop till en större, kan bara använda en voucher / bokning.
Frågan är vad som händer med överskjutande voucherbelopp om jag slår ihop till en och väljer att boka en biljett till ett lägre värde än vouchern?
Någon som vet om det resterande värdet kvarstår och kan användas för ytterligare bokning?

Det ges även €50 rabatt på bokning om voucher plockas ut men ser ut att gälla enbart om jag väljer att boka en ny biljett senast 30 augusti?
Misstänker att det som fungerar som på Swiss, där man kan använda samma voucherkod flera gånger om man inte nyttjar hela beloppet.
 

Buffy

Medlem
Hur lång tid har det tagit generellt att få tillbaka pengar för avbokade biljetter?
Jag gjorde en avbokning den 20e juli.
 

Nilann

Medlem
Inställd flygning med Swiss i maj. Förra veckan, efter tre månader, fick jag besked att pengarna skulle överföras till mitt kort. Efter en vecka har återbetalningen fortfarande inte kommit in på kortet.
 

MTheC

Medlem
Upplever nu lite omvända problematiken med Swiss, efter att först haft väldigt svårt att få pengar tillbaka från dem så gjorde jag en kortreklamation. Ett tag efter att jag fått pengarna från AmEx så betalade även Swiss tillbaka till kortet. Meddelade AmEx det och efter ett tag så försvann dubbelkrediteringen.

Nu fick jag igen ett meddelande från Swiss om att de betalat tillbaka (för samma bokning) och kan igen se pengarna på kortet. Blir ny vända att meddela AmEx. Lite oroande svaga processer om man kan betala ut samma summa två gånger då den redan hanterats via kortreklamation.
 

Resenären

Medlem
Två biljetter med Swiss bokat och betalt 24 februari. Avbokat i mitten av mars.
Försökte mig på att få en voucher. Men svaret blev:
We regret to inform you that your Flight Value Voucher request could not be processed automatically, because your ticket has already been rebooked.
Ringde kundtjänst, som svarade nästan direkt och sa att jag ville ha återbetalning. Detta var den 14 augusti.
Den 21 augusti var återbetalning på mitt konto. Bra Swiss!
 

MTheC

Medlem
Har en resa till BCN bokad i januari, den är med LH ena vägen och LX andra vägen. Fick nu meddelande från AmEx (bokade via dem) om att båda flygen är inställda och fick alternativ med (i) ombokning utan fare difference till samma destination (ii) voucher, (iii) ombokning till annan destination med fare difference och (iv) återbetalning (men med förvarning om att det beräknas ta 6-9 månader.

Det i sig var dock inte det intressanta, är ju lite vad man blivit van vid - jag kollade dock lite alternativ på LHs hemsida för samma datum som jag har bokade nu och de flyg jag har bokat säljs fortfarande. Om dessa nu formellt är inställda och resebyrån vet det så undrar man ju lite hur man kan hitta en tidtabell som de faktiskt räknar med att flyga.
 

011430121

Medlem
En bokad biljett med LH till BKK returen med LX i december, jag ombokad till April, blev ett tillägg på knappt
2000 SEK.
Vet inte varför jag tror det skall vara tillåtet att resa dit i vår.
 

MTheC

Medlem
En bokad biljett med LH till BKK returen med LX i december, jag ombokad till April, blev ett tillägg på knappt
2000 SEK.
Vet inte varför jag tror det skall vara tillåtet att resa dit i vår.
Lite nyfiken: valde du själv att boka om eller var det LH/LX som ändrade något?

Jag hade en resa med OS till BKK men de ställde in den precis när jag hade tänkt att försöka av- eller omboka Känns inte så hoppfullt med resor till BKK så valde att inte boka något nytt då det är svårt att veta när de kan tänkas öppna upp.
 

011430121

Medlem
Lite nyfiken: valde du själv att boka om eller var det LH/LX som ändrade något?

Jag hade en resa med OS till BKK men de ställde in den precis när jag hade tänkt att försöka av- eller omboka Känns inte så hoppfullt med resor till BKK så valde att inte boka något nytt då det är svårt att veta när de kan tänkas öppna upp.
Jag bokade om själv, LH flyger förnärvarande inte till BKK verkar som om de börjar med det vid vintersäsong starten i månadsskiftet oktober/november.
UDs avrådan för resor till mitten av november gjorde att jag flyttade resan, den var bokad för avresa i början av dec.
 
Toppen