Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Brinkmann

Medlem
Nejsåklart, -ingen rättighet, och Morret skulle väl haft en " ;) " efter sig, eftersom jag inte alls är grinig eller så. Och till kundtjänst skrev jag helt enkelt och frågade om courtesy även kan fås på bonusbiljetter, och alltså inget "ge mig ge mig".

Så, det lät nog grinigare än jag menade :)
 

Ruthie

Medlem
Helt otroligt, höll precis på att skriva ett klago-inlägg över att jag ALDRIG fått ett CU under de tre år jag varit Diamant och att jag verkligen hade behövt det imorgon då jag skall resa till Shanghai och fått avslag på mitt upgrade bud. Då dimper det ner ett mail från SAS "You have been upgraded to business class" :):):) Äntligen! Och jag som började tro att det här med CU var en myt....
 

aruba1

Medlem
Helt otroligt, höll precis på att skriva ett klago-inlägg över att jag ALDRIG fått ett CU under de tre år jag varit Diamant och att jag verkligen hade behövt det imorgon då jag skall resa till Shanghai och fått avslag på mitt upgrade bud. Då dimper det ner ett mail från SAS "You have been upgraded to business class" :):):) Äntligen! Och jag som började tro att det här med CU var en myt....
Grattis! Var det från Plus till Business?
 

yopeyo

Medlem
Orkar inte läsa hel tråden nu mitt i natten, så om någon minns: Kan man tacka nej till en CU och hur?
Hade fönsterplats med seatblock i economy. SAS har nu varit så "vänliga" att sätta mig på mittplats mitt i plus för att jag är en så trogen resenär och inga andra platser finns att välja. Hade tänkt sova mig hem och är EBD om jag skulle vilja dricka något. Så att gå från dubbelsäte att kunna sträcka ut sig på till inträngd mittplats känns inte så lockande :-(
 

matado

Medlem
Kan man tacka nej till en CU och hur?

Bra fråga. Hade samma tanke förra veckan eftersom min CU bara skapade problem och pinsamheter på planet.
Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för dricka nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.

Mer bakrund nedan ifall någon orkar läsa:

Var med familjen i NY på weekend. Vi hade olika bokningar eftersom jag åkte till USA tidigare pga av jobb. Jag mailade Diamond support 1 vecka innan hemfärd och frågade ifall de på något sätt kunde ”slå ihop” våra bokningar så att vi kunde seata oss tillsammans (båda bokningarna) var i ekonomi.

Inget svar på mailet på en vecka, så dagen innan hemfärd ringer jag SAS supporten från NY. Lång väntetid i telefon, men man får alternativet att välja att de skall ringa tillbaka, vilket jag tyckte var bra eftersom jag var utomlands och betalade 12kr minuten för att ringa dem. Efter ca 30min får jag ett call back, dock är det ca 15min pause musik innan någon person svarar. Tack för den.

Damen som ringer säger att hon inte kan seata oss tillsammans eftersom det inte finns platser lediga. Jag ber henne göra en anteckning i båda bokningar att vi reser tillsammans, vilket hon säger hon gör. Hon säger att bäst är att vi är på flygplatsen tidigt för att kunna seata oss tillsammans.

Senare på kvällen får jag ett CU mail. Man tackar.

Eftersom vi har olika bokningar, är det endast jag som uppgraderas till Plus.

Väl på flygplatsen väldigt tidigt, så är det första de gör att försöker sälja på oss upgrade till Business mot betalning. Nej, tack. Vi vill bara sitta tillsammans. Vilken de inte lyckas men nu heller. Kolla vid gate blir beskedet.

(Då vi var på plats väldigt tidigt, blev det en del tid i SAS loungen. Bra att de gjort den större. Men känslan av stökigt dagis är kvar. Detta är ingen lounge att slappna av eller jobba i. Knappast äta heller, då alla knivar är på diskning, så det finns inget att använda till rostbiffen. Det är tom lugnare i vänthallen)

Väl tidigt vit gate frågar jag igen ifall det är möjligt att seata oss tillsammans. Nej, blir svaret eftersom vi har olika bookings, och de kan inte så någon anteckning i systemet att våra bokningar hör ihop, vilket damen i kundtjänst bekräftade att hon antecknat.


Jag ger mitt Plus boarding kort till min fru, och sätter mig bredvid min son i Economy.

När serverings vagnen kommer blir jag ombedd att betala för drickan. Förståeligt eftersom jag inte sitter på min plats. Jag visar Diamond kortet och förklarar läget. Svaret blir att jag får gratis dricka, men att de då måste gå tillbaka och ta betalt av min fru i Plus för hennes dricka, med argumentet att fri dricka till familj medlemmar endast gäller om man reser i samma klass.

Jag svarar att det låter jätte konstigt att man skall "straffas" av att få en CU. I Plus är det ju fri dricka, och ifall vi alla suttit i Economy så hade alla fått gratis dricka enligt deras regler. Det var ju inte vårt val att uppgradera en av oss.

Hon svarar att hon skall stämma av med Pursurn. Kommer senare tillbaka och säger att de har rätt, men att de kommer "let it go" denna gång. Då det inte sköts diskret utan högt så får jag känslan av att sitta där som en fuskare.

Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för drickan nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.
 

Agö

Medlem
Bra fråga. Hade samma tanke förra veckan eftersom min CU bara skapade problem och pinsamheter på planet.
Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för dricka nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.

Mer bakrund nedan ifall någon orkar läsa:

Var med familjen i NY på weekend. Vi hade olika bokningar eftersom jag åkte till USA tidigare pga av jobb. Jag mailade Diamond support 1 vecka innan hemfärd och frågade ifall de på något sätt kunde ”slå ihop” våra bokningar så att vi kunde seata oss tillsammans (båda bokningarna) var i ekonomi.

Inget svar på mailet på en vecka, så dagen innan hemfärd ringer jag SAS supporten från NY. Lång väntetid i telefon, men man får alternativet att välja att de skall ringa tillbaka, vilket jag tyckte var bra eftersom jag var utomlands och betalade 12kr minuten för att ringa dem. Efter ca 30min får jag ett call back, dock är det ca 15min pause musik innan någon person svarar. Tack för den.

Damen som ringer säger att hon inte kan seata oss tillsammans eftersom det inte finns platser lediga. Jag ber henne göra en anteckning i båda bokningar att vi reser tillsammans, vilket hon säger hon gör. Hon säger att bäst är att vi är på flygplatsen tidigt för att kunna seata oss tillsammans.

Senare på kvällen får jag ett CU mail. Man tackar.

Eftersom vi har olika bokningar, är det endast jag som uppgraderas till Plus.

Väl på flygplatsen väldigt tidigt, så är det första de gör att försöker sälja på oss upgrade till Business mot betalning. Nej, tack. Vi vill bara sitta tillsammans. Vilken de inte lyckas men nu heller. Kolla vid gate blir beskedet.

(Då vi var på plats väldigt tidigt, blev det en del tid i SAS loungen. Bra att de gjort den större. Men känslan av stökigt dagis är kvar. Detta är ingen lounge att slappna av eller jobba i. Knappast äta heller, då alla knivar är på diskning, så det finns inget att använda till rostbiffen. Det är tom lugnare i vänthallen)

Väl tidigt vit gate frågar jag igen ifall det är möjligt att seata oss tillsammans. Nej, blir svaret eftersom vi har olika bookings, och de kan inte så någon anteckning i systemet att våra bokningar hör ihop, vilket damen i kundtjänst bekräftade att hon antecknat.


Jag ger mitt Plus boarding kort till min fru, och sätter mig bredvid min son i Economy.

När serverings vagnen kommer blir jag ombedd att betala för drickan. Förståeligt eftersom jag inte sitter på min plats. Jag visar Diamond kortet och förklarar läget. Svaret blir att jag får gratis dricka, men att de då måste gå tillbaka och ta betalt av min fru i Plus för hennes dricka, med argumentet att fri dricka till familj medlemmar endast gäller om man reser i samma klass.

Jag svarar att det låter jätte konstigt att man skall "straffas" av att få en CU. I Plus är det ju fri dricka, och ifall vi alla suttit i Economy så hade alla fått gratis dricka enligt deras regler. Det var ju inte vårt val att uppgradera en av oss.

Hon svarar att hon skall stämma av med Pursurn. Kommer senare tillbaka och säger att de har rätt, men att de kommer "let it go" denna gång. Då det inte sköts diskret utan högt så får jag känslan av att sitta där som en fuskare.

Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för drickan nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.
Tack. I synnerhet detta om dricka låter helt bisarrt. Är det robotar vi har att göra med? Det verkar totalt saknas förmåga att tänka.
 

Kimmen00

Medlem
Bra fråga. Hade samma tanke förra veckan eftersom min CU bara skapade problem och pinsamheter på planet.
Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för dricka nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.

Mer bakrund nedan ifall någon orkar läsa:

Var med familjen i NY på weekend. Vi hade olika bokningar eftersom jag åkte till USA tidigare pga av jobb. Jag mailade Diamond support 1 vecka innan hemfärd och frågade ifall de på något sätt kunde ”slå ihop” våra bokningar så att vi kunde seata oss tillsammans (båda bokningarna) var i ekonomi.

Inget svar på mailet på en vecka, så dagen innan hemfärd ringer jag SAS supporten från NY. Lång väntetid i telefon, men man får alternativet att välja att de skall ringa tillbaka, vilket jag tyckte var bra eftersom jag var utomlands och betalade 12kr minuten för att ringa dem. Efter ca 30min får jag ett call back, dock är det ca 15min pause musik innan någon person svarar. Tack för den.

Damen som ringer säger att hon inte kan seata oss tillsammans eftersom det inte finns platser lediga. Jag ber henne göra en anteckning i båda bokningar att vi reser tillsammans, vilket hon säger hon gör. Hon säger att bäst är att vi är på flygplatsen tidigt för att kunna seata oss tillsammans.

Senare på kvällen får jag ett CU mail. Man tackar.

Eftersom vi har olika bokningar, är det endast jag som uppgraderas till Plus.

Väl på flygplatsen väldigt tidigt, så är det första de gör att försöker sälja på oss upgrade till Business mot betalning. Nej, tack. Vi vill bara sitta tillsammans. Vilken de inte lyckas men nu heller. Kolla vid gate blir beskedet.

(Då vi var på plats väldigt tidigt, blev det en del tid i SAS loungen. Bra att de gjort den större. Men känslan av stökigt dagis är kvar. Detta är ingen lounge att slappna av eller jobba i. Knappast äta heller, då alla knivar är på diskning, så det finns inget att använda till rostbiffen. Det är tom lugnare i vänthallen)

Väl tidigt vit gate frågar jag igen ifall det är möjligt att seata oss tillsammans. Nej, blir svaret eftersom vi har olika bookings, och de kan inte så någon anteckning i systemet att våra bokningar hör ihop, vilket damen i kundtjänst bekräftade att hon antecknat.


Jag ger mitt Plus boarding kort till min fru, och sätter mig bredvid min son i Economy.

När serverings vagnen kommer blir jag ombedd att betala för drickan. Förståeligt eftersom jag inte sitter på min plats. Jag visar Diamond kortet och förklarar läget. Svaret blir att jag får gratis dricka, men att de då måste gå tillbaka och ta betalt av min fru i Plus för hennes dricka, med argumentet att fri dricka till familj medlemmar endast gäller om man reser i samma klass.

Jag svarar att det låter jätte konstigt att man skall "straffas" av att få en CU. I Plus är det ju fri dricka, och ifall vi alla suttit i Economy så hade alla fått gratis dricka enligt deras regler. Det var ju inte vårt val att uppgradera en av oss.

Hon svarar att hon skall stämma av med Pursurn. Kommer senare tillbaka och säger att de har rätt, men att de kommer "let it go" denna gång. Då det inte sköts diskret utan högt så får jag känslan av att sitta där som en fuskare.

Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för drickan nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.

Bara göra det vanliga.. Skriva och klaga o begära x poäng ersättning för dumheterna.
 

palmen

Moderator
Orkar inte läsa hel tråden nu mitt i natten, så om någon minns: Kan man tacka nej till en CU och hur?
Hade fönsterplats med seatblock i economy. SAS har nu varit så "vänliga" att sätta mig på mittplats mitt i plus för att jag är en så trogen resenär och inga andra platser finns att välja. Hade tänkt sova mig hem och är EBD om jag skulle vilja dricka något. Så att gå från dubbelsäte att kunna sträcka ut sig på till inträngd mittplats känns inte så lockande :-(
Nej det går inte att tacka nej till den om du får den. Du kan däremot begära att få bli tillbakaflyttad igen. Problemet är att ditt säte kanske har tagits av någon annan och då lär du inte få tillbaka det. Du måste i vilket fall som helst kontakta SAS för det, förhoppningsvis får du prata med någon som förstår "problematiken". Har själv råkat ut för exakt samma sak och då uppgraderade jag själv till Business för att lösa situationen, de hade kunnat flytta tillbaka mig till GO igen men då hade jag fått helt andra platser än jag valt.
 

yopeyo

Medlem
Nej det går inte att tacka nej till den om du får den. Du kan däremot begära att få bli tillbakaflyttad igen. Problemet är att ditt säte kanske har tagits av någon annan och då lär du inte få tillbaka det.
Helt fullt plan så möjlighet att flyttas tillbaka eller köra upgrade till business gick bort. Nu är bara att hoppas att jag placerats mitt i en barnfamilj som splittrats och gärna byter bort en fönsterplats mot min mittplats :)
 
Toppen