Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

palmen

Moderator
CU får du alltid på mail innan. Och CU genererar poäng i nya bokningsklassen.

Blir du upgraderar vid gate får du inte poäng för nya bokningsklassen.
CU ger poäng enligt det du bokat. Man kan ju få plusgrade till plus och sen Courtesy upgrade till Business, då får man plusgrade intjäning.

Okej fungerar liknande som plusgrade och upgrade vid gate. Låter logiskt.
Uppgradering vid gate ger poängtera enligt vad du bokat. Man får barn mer poäng om man gjort en plusgrade.
 
Fick nu svar från sas angående min fråga om CU, dvs om man kan välja att avvisa uppgraderingen om man inte gillar den uppgradering man fått...
"Om du blir erbjuden en Courtesy uppgradering så kommer vi att hänvisa dig till flygplatsen där du hämtar ut ditt boarding pass.
Där kan du naturligtvis tacka nej till detta och resa som ni tänkte er ursprungligen. Personal på plats hjälper er även med att välja plats för den nya service klassen ni blivit erbjuden."
 

palmen

Moderator
Fick nu svar från sas angående min fråga om CU, dvs om man kan välja att avvisa uppgraderingen om man inte gillar den uppgradering man fått...
"Om du blir erbjuden en Courtesy uppgradering så kommer vi att hänvisa dig till flygplatsen där du hämtar ut ditt boarding pass.
Där kan du naturligtvis tacka nej till detta och resa som ni tänkte er ursprungligen. Personal på plats hjälper er även med att välja plats för den nya service klassen ni blivit erbjuden."
Problem är att någon annan kan ha hunnit ta den platser man hade innan och då får man ju inte tillbaka den
 

palmen

Moderator
Då kan man ju lugnt säga att SAS kundservice missuppfattade frågan i mitt mail.
Ja, ingen högoddsare direkt att kundtjänst inte alltid får allt rätt.
I den sekund som du får en CU så flyttas du till den nya kabinen (utan vald plats) och de gamla platserna du hade blir då lediga för någon annan att ta. Jag har själv råkat ut för detta när jag reste med vänner och en vän kunde då ta min gamla plats direkt vilket var helt ok. Jag ville ju dock inte sitta själv i plus och ville flytta tillbaka men då var ju platsen borta och hade fått ta en annan plats. Slutade med att jag uppgraderade till Business istället för i plus fanns det bara "dåliga" platser att välja som jag inte ville ha.
 

Brinkmann

Medlem
Morr. Åkt en trave longhaul i plus, både bonusresor och betalade. Ingen CU. Vi Åkte till Miami förra veckan, och inne på Loungen uppgraderade jag fru och en Dotter till Business med poäng.

Det fanns bara 11 bokade i Business. Då vi hade bokat en awardresa i Plus var jag osäker på om CU gäller för awardresor, och efter att ha kikat igenom tråden ser jag ju att det finns folk som fått CU på awardresa.

jag har mailat diamant och frågat lite vad som gäller, men inget svar, och tyvärr ingen CU på hemresan idag heller.


Får hoppas på upgrade näta gång istället :D
 

Dr. Miles

Expert
Morr. Åkt en trave longhaul i plus, både bonusresor och betalade. Ingen CU. Vi Åkte till Miami förra veckan, och inne på Loungen uppgraderade jag fru och en Dotter till Business med poäng.

Det fanns bara 11 bokade i Business. Då vi hade bokat en awardresa i Plus var jag osäker på om CU gäller för awardresor, och efter att ha kikat igenom tråden ser jag ju att det finns folk som fått CU på awardresa.

jag har mailat diamant och frågat lite vad som gäller, men inget svar, och tyvärr ingen CU på hemresan idag heller.


Får hoppas på upgrade näta gång istället :D
Sedan när har Courtesy upgrade blivit en rättighet? Jag trodde att det är som den säger "Courtesy" (välvilja), ingen rättighet.
Definitivt inget man skickar mail till kundtjänsten när man inte har fått den.
 
Toppen