Senaste nytt

Costa Rica Vinter 2020 - och frågor om metod

Triple5

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN)
  • Var är din destination? San Jose Costa Rica (SJO)
  • När vill/behöver du resa ut? Tidigast 17 December 2020
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 10 Januari 2021
  • Hur länge vill du vara borta? 3 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 4
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance gärna Turkish
  • Vad är din budget? (per person) 130 000 p (2 vouchers)
  • Vad är det viktigaste för dig? Business på långa ben
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej möjligen layover <24 tim
Andra förkortningar jag slänger mig med i detta inlägg:
IST = Istanbul airport, Turkiet
BOG = El Dorado International Airport, Bogota Colombia
MAD = Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport, Madrid Spanien

Hej och tack för ett grymt bra forum!
Nu har jag snott ihop tillräckligt med poäng för min första "riktiga" bonusresa och long haul i business med familjen till Centralamerika/Afrika/Indien. Vi har siktat in oss på Costa Rica. Jag försöker hitta resan ovan och har kämpat med United, SAS *A awards och awardhacks (wow) för att försöka få hitta platser.

Tycker det är rätt knepigt men har hittat några platser med Turkish IST-BOG i business på utresan. Börjar ju komma till utresedatum -330 dagar nu så jag försöker intensifiera mina ansträngningar.
Men jag har ännu inte hittat alla anslutningar och min fråga är: Ska jag ringa och försöka knipa de platser jag hittat IST-BOG redan nu och hoppas på att resten löser sig längre fram? (Typ Copa BOG-SJO sista biten, ARN-IST osv...)

Det här tycker jag är klurigt, även om jag förstår att man kan ändra men det kostar ju ändå lite grann för 4 pers så man vill ju köra alltför många varv... Hem hittade jag faktiskt hela vägen BOG-ARN i business men kanske några dagar tidigare än jag egentligen ville.

Tar gärna lite tips kring strategi/taktik här! Hur ska jag tänka och göra? Borde jag vara lugn med att benen t.ex. ARN-IST, BOG-SJO etc. alltid löser sig (i "värsta" fall med ekonomi) och knipa de långa flygen direkt?

Ser nu att det även finns t.ex. SJO-BOG-MAD med Avianca också på flera datum men då tar det MAD-LIS-ARN typ 7-8 timmar att komma hem från Madrid.

Missar jag någon bra routing? Hur söker man smart utan att irra bort sig? Är nästa "hotspot" 125-123 dagar innan? Etc.

Tack!
 

Tonton

Medlem
Boka upp det du hittar nu, och som du ändå kan tänka dig flyga. Därefter så bevakar du och bokar om ifall du hittar någonting bättre. Det kostar enbart 150kr/pax för en ombokning, vilket får anses vara väldigt billigt
 

hendberg

Medlem
Känns lite drygt att köra via IST även om deras Business är riktigt bra. Titta även på FRA-BOG med Lufthansa eller via Spanien med Avianca. Kan inte ge betyg på Avianca longhaul dock, men de är säkert jättebra. Har bara åkt gammal C inom Sydamerika med dom.

Att hitta 4 platser C på Turkish är ett riktigt äventyr dessutom. De brukar oftast bara släppa 2, enligt min erfarenhet. Har sytt ihop ett par vändor med dem senaste 2 åren. Direkt ARN-IST är i stort sett omöjligt att få ihop utan man behöver söka på t.ex ARN-FRA-IST för att komma till Istanbul på Award. Om inget skett senaste tiden.

Så om ni är 4 pers så skulle jag nog inte fokusera på Turkish utan titta på Lufthansa som ändå har ok tillgång åt det hållet i C. Eller Avianca som ser ut att ha en riktigt trevlig ny kabin.
 

Krotan

Medlem
Var i SJO nu över nyår 2019/2020. Costa Rica är väldigt vackert!
Vi flög över ARN-MUC-BOG-SJO med Lufthansa och sen Avianca på resten av legsen.

Aviancas long-haul är helt OK, även om TK är bättre. Hårdvaran är det inget fel på. Servicen på Avianca brukar variera oerhört men det är helt OK lägsta-nivå ändå enligt mig.
 
Var i SJO nu över nyår 2019/2020. Costa Rica är väldigt vackert!
Vi flög över ARN-MUC-BOG-SJO med Lufthansa och sen Avianca på resten av legsen.

Aviancas long-haul är helt OK, även om TK är bättre. Hårdvaran är det inget fel på. Servicen på Avianca brukar variera oerhört men det är helt OK lägsta-nivå ändå enligt mig.

skulle nästan kunnat ha skrivit detta inlägg själv. Var också i CR över nyår 2018/2019 och hade samma resväg via BOG. Har bara gott att säga om Avianca och tyckte det var en riktigt bra businessprodukt.
 

Krotan

Medlem
skulle nästan kunnat ha skrivit detta inlägg själv. Var också i CR över nyår 2018/2019 och hade samma resväg via BOG. Har bara gott att säga om Avianca och tyckte det var en riktigt bra businessprodukt.

Haha, men så har du ju också ett väldigt bra förnamn även om det är felstavat på första bokstaven ;)
Åkte du samma rutt hem också?
Jag har åkt Avianca över pölen tre gånger nu vid olika award-resor och tycker dom över lag är helt OK. Finns värre och bättre men jag har ingenting att klaga på. Dom brukar ha rätt god tillgänglighet på award också om man är ute i god tid bara (ofta tyvärr hänga på låset på -355 för dom populära datumen).
 

Krotan

Medlem
Blir det inte en högre poängkostnad genom att åka via BOG?

Nej just BOG låter dom en passera på vägen till Centralamerika och bara betala 130k för Business ändå. Dom har väl insett att utbudet är begränsat och Avianca har många flyg med god tillgänglighet över pölen.
Har en bokning till PTY nu för 2020/2021 nyår, den gick på 130k och är över BOG dit, ORD hem.
 

JohanGE

Medlem
Nej just BOG låter dom en passera på vägen till Centralamerika och bara betala 130k för Business ändå. Dom har väl insett att utbudet är begränsat och Avianca har många flyg med god tillgänglighet över pölen.
Har en bokning till PTY nu för 2020/2021 nyår, den gick på 130k och är över BOG dit, ORD hem.
OK, det visste jag inte. Tack för info!
 
Skulle också säga att med Avianca har det tidigare funnits rätt gott om möjligheter, då via BOG. Skulle åkt till Costa Rica via BOG på vägen dit och sedan hem från Panama med Turkish via Istanbul om några veckor men fick tyvärr boka om det till annat äventyr. När jag kollade upplevde jag det rätt svårt att hitta med Turkish medan Avianca fanns det rätt gott om. Sedan fanns det även en del alternativ med COPA till USA och sedna vidare därifrån. Anledningen till Turkish var ju att testa däras nya 787 men det är ju inget höjdarsäte för long haul (testat på regional business med Singapore Airlines) egentligen så hade nog inte brytt mig om att jaga Turkish idag då det också blir en omväg med Istanbul.
 
Toppen