Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Amund1967

Medlem
Kanske någon redan nämnt det men om de positiva kinesiska siffrorna med mycket få nya fall stämmer, så borde det vara en liten indikering på att även en okontrollerad spridning har ett slut. Om Europa nu är där Kina var för (säg) ca 6-7 veckor sedan så kan man faktiskt med en grov killgissning se en bortre ände där samhälle och resande återgår till normaltillstånd.

Men verkligheten är ju alltid nyckfull.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Avion

Medlem
Ringde precis american express då jag betalt boendet med mitt amex.(New York 23-31 mars)
Dom sa att deras försäkring inte gäller avbokningar relaterade till crona-viruset. Så det blir ca 25000kr som försvinner där. Kul!
 
Nu får tyvärr även jag kasta in handduken med resa till Vietnam och Taiwan i påsk. Nu har ju även Taiwan gått ut med lite restriktioner för folk som kommer från bl.a. Sverige (Taiwan issues travel alerts for 10 European, Middle Eastern countries - Focus Taiwan) Fick först från kompisen i Taiwan men enligt denna källan jag bara tog första på google så var det inte fullt stopp utan kategoi 2 som är att man ska bära munnskydd, kolla temp och undvika folksamlingar. Dock är det väl bara en tidsfråga innan de stänger helt om läget blir värre i europa (spekulation så ingen fakta). Risken är för hög för att man plötsligt ska bli fast där borta vilket jag inte vill riskera och tillsammans med att inte sprida saker vidare så känns detta bäst.

Tyvärr ligger ju Singapore Airlines nere för SAS, trodde de bara var hemsidan var enligt Tallinn kunde de inte heller boka det, så fick göra en ombokning till nått annat o så får man vänta till det är online igen. Hade tänkt hitta Australien i slutet av året eller nått sådant då detta förhoppningsvis har löst sig. Är ju billigare att göra 2 ombokningar än att avboka o hitta en ny resa om jag nu tänker rätt. (150 kr per ombokning vs. 450kr för ny bokning). Försökte få bort ombokningsavgiften nu då jag fick ta en destination jag inte ville pga. deras system men de gick de inte med på. Aja småpengar i det stora hela.

Tur man valt avbokningsbara hotell i asien vilket aldrig hänt innan, dock ren tur då det var typ samma pris för alla.
 
Ringde precis american express då jag betalt boendet med mitt amex.(New York 23-31 mars)
Dom sa att deras försäkring inte gäller avbokningar relaterade till crona-viruset. Så det blir ca 25000kr som försvinner där. Kul!
Kul! Stod i kö till SAS chatt i 45 minuter, sen sa de - ring oss angående corona, vi kan inte göra nått i chatten. Stått i kö nu 1 timme 8 minuter till SAS :)
Snackade med trygghansa om reseförsäkring och mina hotell, nej det täcker inte corona såklart, snacka med SAS säger de.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Har också ganska nyligen släppt ett stort uppdrag då det aldrig varit svårt att hitta nya.. Jag tryckte lite på panikknappen i måndags för att frigöra lite kapital men majoriteten av mitt sparkapital är på börsen då det är långsiktigt sparande. Kommer överleva men kalkylerar med sexsiffrig nedgång i år.

1x Las Vegas I April (NAB) - not going to happened, numera då både mässan och flygningar är inställda
1x Sydney I April - not going to happened
1x Singapore I Juni - not going to happened
1x Ej bestämd destination i slutet av Juli - Oklart just nu

Jag har även haft lite andra mässor löst bokade men ser alla planer som grusade, även om man utåt inte stänger någon dörr så lämnar sponsorer och utställare på löpande band - Mobile Congress i Barcelona var nog startskottet.
 
Tips om någon behöver avboka en resa med Vietnam airlines; ring det svenska nummret som står på webbsidan. En jättetrevlig och hjälpsam kvinna som svarar där!
57f053f83436d4f9d3c7810d1917f672.jpg

Tyvärr verkar de inte ha hand om internetbokningar där. I alla fall enligt damen jag kom fram till nu som var väldigt trevlig men blev hänvisad till att skicka in mail till onlinesupport@vietnamairlines.com då det var en internetbokning.
 

jumbooze

Medlem
Har en resa till USA bokad den 13 April, frågan är om den blir av. Som jag tolkar det är den precis dagen efter
En till USA resa bokad i Juni mera trolig

EBD blir nog förnyat mha extrapoäng i slutet på April, känner mig mindre upplagd för en MR nu
 
Toppen