Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fel. För att inte öka på den här typen av diskussioner mellan oss har jag ignorerat dig nu här.
Tack för informationen att du ignorerat mig, det är ju lite så vår värld ser ut idag, har någon en annan åsikt än en själv, då skall man inte lyssna..

För att gå ifrån att diskutera person, utan faktiskt det tråden handlar om, detta är ju något som hör hemma här i tråden, hur Corona påverkar vårt resande. Bara för att man är professor i klinisk bakteriologi med inriktning tarmsjukdomar, behöver det ju faktiskt inte betyda att man är expert på virussjukdomar. Däremot är hon slagfärdig och går genom rutan, och kan på så sätt spä på den panik som redan råder. Detta kommer påverka oss och vårt resande i allra högsta grad.

Känns som en bättre idé att lyssna på en myndighet, såsom Folkhälsomyndigheten, och följa deras råd.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Agnes sprider väldigt mycket panik just nu. Satt i SVT och pratade om att man inte skulle planera resor utomlands upp till ett år.
Och var är realistiskt då? Anders, Trump m.fl sprider ingen panik alls, nånstans finns sanningen?
Gillar Reddit's reminder funktion, skulle vilja ha en här, i den här tråden, om 12 månader. Så får vi se.

Vi kan titta på den här och förra tråden om hur diskussionerna gick med Asien där ingen brydde sig om Europa. Nu är vi där ingen bryr sig om USA, men vi alla vet att viruset kommer explodera där. Det kommer ta till sommaren, eller efter innan det dämpas i europa, innan dess kommer syd och Nordamerika, Afrika, och sen börjar allt om igen med nästa våg.

Det finns inte en chans i ** att jag kommer resa i år, om det inte visar sig att vi ser en decline på nya fall. Inte för egen skull då jag inte är i riskzonen, men jag är inte immun mot viruset och kommer garanterat sprida det vidare
 

erc

Medlem
Läser på IATA och får lite funderingar...

Min så efterlängtade bucketlist-flygning med Uniteds Island Hopper närmar sig och jag kommer mellanlanda (tekniskt) på Marshallöarna och i Micronesien. Not allowed to enter - påverkar det tekniska mellanlandningar tro?

MICRONESIA (FEDERATED STATES) - published 24.02.2020
1. Passengers who have been in China (People's Rep.) on or after 6 January 2020, are not allowed to enter Micronesia (Federated States).
- This does not apply to airline crew.
2. Passengers who have been in a country with confirmed cases of Coronavirus (COVID-19), other than China (People's Rep.), are not allowed to enter Micronesia (Federated States). They must have stayed in Guam, Hawaii or another country with no confirmed cases of Coronavirus (COVID-19) for a period of minimum 14 days before entering Micronesia (Federated States).
- This does not apply to airline crew.

MARSHALL ISL. - published 08.03.2020
International passengers are not allowed to enter Marshall Isl. until 22 March 2020


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
D

Deleted member 30163

Guest
För de som är oroliga är nog dödstalet i ett visst land dividerat på folkmängd i landet ett bättre tecken än de siffor på konstaterade smittade som skrivs om.
Eftersom det inte tar hänsyn till den absolut viktigaste variabeln i den här sjukdomen: ålder och tidigare sjukdomar så är det ingen bra utgångspunkt, och det finns 100 andra. Du kan ta fram vilken jäkla statistik du vill, det finns lögner och det finns statistik. Låt sunt förnuft styra. Om du inte är stålmannen skit i att resa, inte för din egen skull (om du inte är i riskzonen) utan för oss andra.
Om jag hade makten hade jag kittlat Eyjafjallajökulls så alla flygningar ställdes in, permanent.
 

bankb

Medlem
Behöver er hjälp med subjektiva och objektiva tankar kring vår semester till Thailand som är planerad att starta på onsdag.

Planen är att flyga CPH-FRA-HKT spendera två veckor i Phuket och sen flyga upp till Bangkok för 4 dagar och sen hem BKK-FRA-HKT. Avresa 18 mars och hem sent söndag 5 april.

Som ni förstår mycket tankar som snurrar om vi ska åka eller inte, familjen består av mina sambo och våra två barn 2 och 5 år gamla.

Hur hade ni resonerat kring detta?
 

Homer

Medlem
President Donald Trump said he will address the nation Wednesday evening at 9 p.m. ET
in the Oval Office to talk about the US response to the ongoing novel coronavirus outbreak.

“We made a great decision on China and Asia. They’re healing and they’re healing at a pretty good rate. Happy about that,” Trump said. “And we could start to think about getting back involved in that part of the world.”

As you know we have another part of the world - Europe - that’s in very tough shape.
It’s having a hard time right now with the virus. And we’ll be making various decisions,” Trump said, refusing to elaborate.
 
Last edited:
Toppen