Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
Hur är då för länder som inte behöver visum, Norge t.ex?


India cancels all tourist visas, closes Myanmar border as regional coronavirus cases rise - Reuters

“All existing visas, except diplomatic, official, U.N./international organizations, employment, project visas, stand suspended till 15th April 2020,” India’s Health Ministry said in a statement.

The order will come into effect from 1200 GMT on March 13.

It was not clear if the ban would include short-term business visas, though the advisory said anyone with a “compelling reason” to travel to the country could contact their nearest Indian mission.

Spokespeople for India’s Health and Foreign Ministries did not respond to requests for comment.
 

anjak

Medlem
Jag sitter i FCT och väntar på LH510 till Buenos Aires, men jag är minst sagt fundersam. Enligt UD Resklar så informerar Argentinas hälsoministerium om att 14 dagars självkarantän är obligatoriskt för alla som kommer från platser med allmän smittspridning, och att det gäller hela Europa. Där finns även en länk till den argentinska regeringens sida som även den listar upp Europa, men här har de ingen aning om detta. Jag har frågat dem om det, och de har kollat upp det, men de säger att det är fritt fram.
Någon här som kan upplysa mig om hur det faktiskt ligger till? Hur kul det än är att käka kaviar på 10.000 meter, så är det inte värt att sitta fast i två veckor annat än hemma i soffan.
Här finns officiell info från Argentina. Hittar bara på spanska men jag hade inte satt mig på flyget.
Zonas con transmisión sostenida - Nuevo coronavirus COVID-19 | Argentina.gob.ar
Här finns även en länk till en artikel på engelska
Buenos Aires Times | Argentina, Colombia to isolate travellers from coronavirus-hit nations
 
Last edited:

oxxax

Medlem
D

Deleted member 30163

Guest
Enligt expressen diskuterar USA om att förbjuda Européer att resa in till USA. Vet ej sanningshalten i detta men surt i såfall..

Låter bra med tanke på att corona kommer explodera där, och då kommer EU att införa samma begränsningar. Vet inte om jag minns rätt men runt 200 miljoner reser in/ut till USA om året och majoritet av amerikanarna kommer inte veta om dom är smittade.
 

Axxo

Medlem
Jag och min vän har tur och retur resa inbokad med Finnair till Tel Aviv via Helsingfors mellan den 8 april och 14 april. Vi flyger från Göteborg.

Finnair meddela oss precis via mail att min Hemresa den 14 april är inställd och att jag ska kontakta bolaget. Har man rätt till någon ersättning?

"Your flight AY861 14.04.2020 is unfortunately cancelled. We are sorry for the inconvenience. We have booked you the best possible alternative flight."
 

Micce1980

Medlem
Just Tyrol har 9 fall fram till idag. kanske beror det mestadels på närheten samt Brennerpasset som används flitigt. De har tydligen spontana hälsokontroller där. Della sajt listar live från Österrike Coronavirus in Austria: Live-Ticker - Vindobona.org | Vienna International News
Problemet är väl att Italien stänger skidanläggningar så då drar sig skidsugna norrut och....

Och nu avråder UD från att resa till området Tyrol i Österrike, typiskt då det var där till Ötztal vi var inbokade några veckor snart :/ Mja, kanske ska man lura på annan högalpin ort i Österrike eller kanske ännu mer en svensk ort?
 

gneken

Medlem
Jag och min vän har tur och retur resa inbokad med Finnair till Tel Aviv via Helsingfors mellan den 8 april och 14 april. Vi flyger från Göteborg.

Finnair meddela oss precis via mail att min Hemresa den 14 april är inställd och att jag ska kontakta bolaget. Har man rätt till någon ersättning?

"Your flight AY861 14.04.2020 is unfortunately cancelled. We are sorry for the inconvenience. We have booked you the best possible alternative flight."
Ingen ersättning(de meddelade mer än 2 veckor innan avgång), sen är det väl 14 dagar karantän för alla som anländer Israel?
 

Axxo

Medlem
Ingen ersättning, sen är det väl 14 dagar karantän för alla som anländer Israel?

Ok, Isreal har gått ut med att dom uppdaterar 2 veckor framåt varje dag, dvs 14 dagars karantän gäller endast 2 veckor innan avresa, dvs om
Ingen ersättning(de meddelade mer än 2 veckor innan avgång), sen är det väl 14 dagar karantän för alla som anländer Israel?

Ok, Stämmer delvis, just nu är det 14 dagar karantän tid för alla som kommer in men det uppdateras veckovis.

Tråkigt att dom endast ställde in hemresa, då kan jag väl endast boka om biljetten och avbeställa ?
 

eliee

Medlem
Agnes sprider väldigt mycket panik just nu. Satt i SVT och pratade om att man inte skulle planera resor utomlands upp till ett år.
Jag måste nog ändå påpeka att hon har rätt i sak - Covid-19 kan mycket väl påverka världen det nästkommande året om spridningen fortsätter i den här takten. Vidare avråder ju dessutom UD från icke-nödvändiga resor, något som säkerligen kommer att förlängas efter hand, så jag ser inte hur det är att sprida panik när det snarare är en sund tankegång kring resor framöver som dessutom stammar från myndighetsrekommendationer. (ska ju sägas att jag inte sett inslaget i SVT)

Edit: dessutom är ju resor till USA något som verkar väldigt vådligt pga stort befarat mörkertal - många som varit där och smittats trots att amerikanska myndigheter inte rapporterat särskilt många fall. Det finns en diskrepans mellan rapporterad spridning i USA kontra importfall därifrån.
 
Toppen