Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Jag tolkar det som att Lufthansa trotts allt vill se våra dokument även om de inte längre är ett krav från Maltas sida, då Malta inte har några inreserestrektioner andra EU länder utöver karantänkrav för de >12 år som inte är fullvaccinerade.
Visa bifogad bild 131009
Lufthansas digital document check berättade för mig att vi inte behöver ladda upp några dokument för resmålet och visade till och med en grön bock att alla papper var i ordning och inspekterade när jag angav våra uppgifter för att ens kunna ladda upp dokument ;).

EDIT: Malta är ett av fem EU länder som fortfarande har någon form av karantänkrav map. Covid.
 

marbe166

Medlem
Jag reser Paris - Köln med Thalys snabbtåg. När vi kommer till Belgien/Tyskland gränsen kräver de FP2 mask. De varnar att polisen kan inspektera. Regeln efterföljs av alla och tågvärdarna kontrollerar.

Säker på att det är FFP2 som krävs? Det skulle vara nytt i så fall, det ska räcka med kirurgiskt munskydd (Medizinische Maske).
 

011430121

Medlem
Resan BCN-ARN i tisdags var det uppskattningsvis drygt 25 % av passagerarna som hade masken på.
Kollektivtrafiken i Barcelona obligatoriskt med mask, på bussen nästan 100% hade masken på, tunnelbanan runt 80 % använder masken.
 

SK989

Medlem
Förra veckan flög jag Lufthansa och hade helt missat att de har kvar krav på munskydd, det är en tysk regel alltså inte Lufthansas eget påfund. På flygplatsen, en liten sådan (Ljubljana i Slovenien), hittade jag inget ställe som sålde munskydd - i Slovenien finns inga krav på munskydd överhuvudtaget. Tänkte att det får väl bli som det blir men väl ombord delade Lufthansa gladeligen ut munskydd till alla som missat att det krävs och det var uppskattningsvis en tredjedel av alla passagerare som missat munskyddskravet...
 

GOTBound

Medlem
GOT-MUC LH2429: maskkkrav vid boarding, maska fanns att få vid gaten, formellt krav under flygningen men från att serveringen börjat tills inflygningen mot MUC påbörjades var det informellt inget krav på mask även när dryck och mat inte konsumerades.

På MUC inget maskkrav, typ 5-10% av resenärerna som bar mask.

MUC-MLA KM309: Aggressivt maskkrav vid boarding, ett flertal passagerare blev stoppade vid dörren till flyget och vända tillbaka ock skaffa en mask. Väl uppe i luften inget maskkrav.

På Malta inget maskkrav och maskbärandet ute i samhället är som i Sverige.

För både Lufthansa och Air Malta var det kirurgmask som lägsta krav, tygmaskar tilläts inte.

Vi hade förberett oss med både kirurg och FFP2 maskar i handbagaget för säkerhetsskull, även utifall påbud skulle införas under vår vistelse.
 
Toppen