Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

hallgren

Medlem
Hoppas få hjälp med en fråga. Ska till Tyskland nästa vecka. Har av våra tyska kollegor fått reda på att restriktioner slopats i Münchenområdet och har inte tänkt mer på det. Men nu fick jag mail från Lufthansa om info inför resan och blev lite fundersam. Det står att det fortsatt finns restriktioner för inresa i landet. Jag har nämligen bara två doser Pfizer men saknar boostern. Kan nån bekräfta om det verkligen är så att jag behöver testa mig för att resa eller om vaccinpass med två doser räcker? Uppenbarligen verkar det i så fall bara gälla flygresan och inte destinationen.

Jag flög med SAS till München i helgen och ingen frågade någonstans om något vaccinbevis, varken vid inresa eller någon annanstans. De enda restriktioner som fanns kvar var tvång på ffp2-munskydd i kollektivtrafiken.
 

Tomas E

Medlem
Idag presenterades det. Det tvingande digitala vaccinpasset som kommer gälla från 1 juli för alla EU-länder.
Så mycket för rörelsefriheten inom EU

Mod edit: Del om konspirationsteorier har tagits bort.
Nej, @1ClassJocke det gjorde det inte alls! Det där är bilder från en presskonferens 16 juni 2021 som tillkännagav det för de flesta av oss numera välkända EU-covidbeviset som trädde i kraft 1 juli 2021 men som vissa länder införde något tidigare. Här har du länken till pressmeddelandet med texten i talet utskrivet Press corner | European Commission
Det enda som hände just idag är att det udda lilla You-tubekonto som du länkar till lade upp den här videon.
Jocke - återigen genomusel faktakontroll och hittepå. Skärp dig!
Admin - är det inte lika bra att ta bort den här desinformationen!?
 

GOTBound

Medlem
Är det någon som nyligen flugit med SAS till Frankrike och kan dela med sig om online check in fungerade eller om det vara manuell incheckning map. kontroll av Passager Locator Form.

SAS Travel Ready Center är ju som bekant nedslängt för tillfället.
 

NotRyan

Medlem
EVA Air stoppar all internationell transitering i Taiwan den 19 maj p.g.a. nya Covid-19 regler.

Detta påverkar min bonusresa som jag fick boka om i all hast:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2022 | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

In compliance with the latest instruction by Taiwan’s Central Epidemic Command Center (CECC), EVA AIR will suspend all international transit service via Taiwan starting from 00:00 on 19 May 2021 local flight schedule departure time. Please contact your travel agent or visit EVA AIR website to reschedule or cancel your booking before flight departure to avoid NO SHOW Fee. For the latest information of EVA AIR’s flight schedule and related rules of ticket change or refund, passengers can visit EVA AIR’s Coronavirus disease 2019
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
EVA Air stoppar all internationell transitering i Taiwan den 19 maj p.g.a. nya Covid-19 regler.
Var hittar jag information om detta?

2021 var ju ett tag sedan... " EVA AIR will suspend all international transit service via Taiwan starting from 00:00 on 19 May 2021"
 

NotRyan

Medlem
Var hittar jag information om detta?

2021 var ju ett tag sedan... " EVA AIR will suspend all international transit service via Taiwan starting from 00:00 on 19 May 2021"
Man kanske skulle kolla årtalet :D, men då kommer det intressanta varför EVA Air skickade det till mig nu!
 

Sullon

Medlem
Är det någon som nyligen flugit med SAS till Frankrike och kan dela med sig om online check in fungerade eller om det vara manuell incheckning map. kontroll av Passager Locator Form.

SAS Travel Ready Center är ju som bekant nedslängt för tillfället.

Jag flög till Paris med Sas i tisdags. Checkade in online som vanligt, printade baggage tag, dumpade i bag drop och gick sedan till loungen. Inga papper kollades i vare sig Frankrike eller Arlanda.

Jag var förberedd med vaccinbevis och plf.

Väl i Frankrike så är det munskydd i kollektivtrafiken men inget annat jag märkt.
 
Toppen