Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Du kommer aldrig få vettift svar från Raja tyvärr. Vill inte säga fula ord om deras agerande :D
Ta mig tusan, jag mailade Raja igor kväll som sagt och i morse fick jag svar, jag frågade specifikt om ARN-HEL-ARN med vändande flyg den 31/1.

Dear receiver,

Thank you for contacting the Finnish Border Guard.


Travel restrictions are in place regarding internal and external border traffic in accordance with the decision made by the Finnish Government until 31 January 2022.

These instructions, based on a Government decision, are valid until 31 January 2022.

The internal border restrictions will end 31st of January 2022. Please follow our website as it will be updated soon: Guidelines for border traffic during pandemic | The Finnish Border Guard (raja.fi)

Regular transit via Helsinki Vantaa airport is possible when remaining in the transit area of the airport.

* * *

Nu har jag även hittat info om transfer på Rajas hemsida, gömt under en meny längst ner på sidan:
7. Interpretation guidelines for clarification (incl. special groups).
Transit of regular scheduled air services at an airport
Transit on regularly scheduled routes is permitted. During the transit journey, a person must remain in the transit area of the airport. Entry into the country for transit, or for example, for hotel accommodation that is not in the transit area, is allowed only for a grave reason. In this case, passengers entering the country will be bound by the obligations stated in the Communicable Diseases Act.

Destination countries may also require passengers to take a coronavirus test at transit airports. Waiting for the test and the test results is not in itself a ground for allowing entry during transit.

Persons who are not Finnish citizens and reside in other EU and Schengen country may not return to their country of residence through Finland, except by flight, if the passage is related to leisurely travel.

Min slutsats är att test inte behövs vid ARN-HEL-ARN förutsatt att jag inte lämnar flygplatsen.
 

FFlash

Medlem
Ta mig tusan, jag mailade Raja igor kväll som sagt och i morse fick jag svar, jag frågade specifikt om ARN-HEL-ARN med vändande flyg den 31/1.

Dear receiver,

Thank you for contacting the Finnish Border Guard.


Travel restrictions are in place regarding internal and external border traffic in accordance with the decision made by the Finnish Government until 31 January 2022.

These instructions, based on a Government decision, are valid until 31 January 2022.

The internal border restrictions will end 31st of January 2022. Please follow our website as it will be updated soon: Guidelines for border traffic during pandemic | The Finnish Border Guard (raja.fi)

Regular transit via Helsinki Vantaa airport is possible when remaining in the transit area of the airport.

* * *

Nu har jag även hittat info om transfer på Rajas hemsida, gömt under en meny längst ner på sidan:
7. Interpretation guidelines for clarification (incl. special groups).
Transit of regular scheduled air services at an airport
Transit on regularly scheduled routes is permitted. During the transit journey, a person must remain in the transit area of the airport. Entry into the country for transit, or for example, for hotel accommodation that is not in the transit area, is allowed only for a grave reason. In this case, passengers entering the country will be bound by the obligations stated in the Communicable Diseases Act.

Destination countries may also require passengers to take a coronavirus test at transit airports. Waiting for the test and the test results is not in itself a ground for allowing entry during transit.

Persons who are not Finnish citizens and reside in other EU and Schengen country may not return to their country of residence through Finland, except by flight, if the passage is related to leisurely travel.

Min slutsats är att test inte behövs vid ARN-HEL-ARN förutsatt att jag inte lämnar flygplatsen.

Skumma regeltext :)
Men jag skulle våga säga att det går utan test bara du kommer iväg från checkin på ARN…vet inte om de kräver där testintyg. Vill du chansa så kan du alltid gå tidigt på flygplatsen (ifall OLCI inte funkar) o checka in och ta snabbtest på flygplatsen om checkin inte släpper dig utan?

Nåja, de här onödiga tester lär ju sluta behövas snart.
 

squeezen

Medlem
Hur är läget på kastrup nu? Ska till Teneriffa, räcker 1,5-2h eller måste man ta 3?
Åker plus, har guld, kommer att checka in väska.

verkar som att frun tyvärr inte kommer in i loungen pga 5mån och 10 dagar sedan 2;a dos?
spanien hade till nyligen en text om att det måste gått 14 dagar sedan man fått sin senaste dos, nu är det ändrat till att vaccinbevis också nu kan ha datum för en booster dos.
Fhm/regionen ändrade från 6 till 5 mån så pass sent hon inte kunde ha tagit tidigast 15 dagar innan avresa.

så eftersom loungen kräver 3 doser alt max 5 mån sedan dos 2 blir det lite catch 22, inte taggad på att driva runt 3h på kastrup mellan 6-9 på morgonen…
 

GOTBound

Medlem
Skumma regeltext :)
Men jag skulle våga säga att det går utan test bara du kommer iväg från checkin på ARN…vet inte om de kräver där testintyg. Vill du chansa så kan du alltid gå tidigt på flygplatsen (ifall OLCI inte funkar) o checka in och ta snabbtest på flygplatsen om checkin inte släpper dig utan?

Nåja, de här onödiga tester lär ju sluta behövas snart.
Jag bad om en förtydligande kring transfer och fick då detta svar [15 minuters svarstid på mail, jag är imponerad av den Finländska byråkratins effektivitet!]:
These are the current instructions and you can find them from the Finnish Border Guard homepage: Guidelines for border traffic during pandemic | The Finnish Border Guard (raja.fi). As mentioned in previous e-mail when remaining in the transit area of the airport, there is no test requirements.
 
Jag hade helt missat att Tyskland numera kräver inresetillstånd när man ska in i landet (Det är säker någon som skrivit i tråden om det tidigare men den börjar bli lång den här tråden). Det var i alla fall inte så i oktober då jag var där senast.
Så mycket för "den fria rörligheten inom EU"...

Dessutom att Tyskland betraktar Sverige som "högriskområde". Lätt komiskt att ett land med lika hög smitta som andra länder betraktar det andra landet som "högriskområde". Detta innebär en massa ändrade regler för inresa. Bl a karantän i tio dagar för icke vaccinerade.

Att resa är inte längre den frihet som det tidigare varit. Att det ska återgå till vad vi betraktar som normalt känns avlägset (Oklart om man får säga det i detta forum. Finns väl risk att mitt inlägg tas bort än en gång).
 
Last edited by a moderator:
Jag hade helt missat att Tyskland numera kräver inresetillstånd när man ska in i landet (Det är säker någon som skrivit i tråden om det tidigare men den börjar bli lång den här tråden). Det var i alla fall inte så i oktober då jag var där senast.
Så mycket för "den fria rörligheten inom EU"...

Dessutom att Tyskland betraktar Sverige som "högriskområde". Lätt komiskt att ett land med lika hög smitta som andra länder betraktar det andra landet som "högriskområde". Detta innebär en massa ändrade regler för inresa. Bl a karantän i tio dagar för icke vaccinerade.

Att resa är inte längre den frihet som det tidigare varit. Att det ska återgå till vad vi betraktar som normalt känns avlägset (Oklart om man får säga det i detta forum. Finns väl risk att mitt inlägg tas bort än en gång).
Vaccinera dig så slipper du karantänen.
 

Hachans

Medlem
Jag hade helt missat att Tyskland numera kräver inresetillstånd när man ska in i landet (Det är säker någon som skrivit i tråden om det tidigare men den börjar bli lång den här tråden). Det var i alla fall inte så i oktober då jag var där senast.
Så mycket för "den fria rörligheten inom EU"...

Dessutom att Tyskland betraktar Sverige som "högriskområde". Lätt komiskt att ett land med lika hög smitta som andra länder betraktar det andra landet som "högriskområde". Detta innebär en massa ändrade regler för inresa. Bl a karantän i tio dagar för icke vaccinerade.

Att resa är inte längre den frihet som det tidigare varit. Att det ska återgå till vad vi betraktar som normalt känns avlägset (Oklart om man får säga det i detta forum. Finns väl risk att mitt inlägg tas bort än en gång).

Att Tyskland kräver inreseanmälan från länder som klassas som högrisk är knappast något nytt. Sverige har trillat in och ut ur den kategorin flera gånger sen pandemins början.

Det kan knappast komma som en överraskning att såna ändringar sker.
 

Tomas E

Medlem
Jag hade helt missat att Tyskland numera kräver inresetillstånd när man ska in i landet (Det är säker någon som skrivit i tråden om det tidigare men den börjar bli lång den här tråden). Det var i alla fall inte så i oktober då jag var där senast.
Så mycket för "den fria rörligheten inom EU"...

Dessutom att Tyskland betraktar Sverige som "högriskområde". Lätt komiskt att ett land med lika hög smitta som andra länder betraktar det andra landet som "högriskområde". Detta innebär en massa ändrade regler för inresa. Bl a karantän i tio dagar för icke vaccinerade.
Har du verkligen missat 1) att väldigt få länder är intresserade av underlätta för (vuxna) ovaccinerade att resa in i landet och 2) att reglerna ändras hela tiden? Mitt tips är i så fall att ladda ner appen UD resklar och kolla vad som gäller för respektive land.

Finns väl risk att mitt inlägg tas bort än en gång
Det finns ju alltid Flashback om du är missnöjd med BC-moderatorernas hantering av off-topic och konspirationsteorier i dina inlägg?
 

Matore

Medlem
Är det någon som har färsk info om vilken typ av test som behövs för lounger FRA, räcker antigen eller måste det vara pcr? Läser olika på olika forum och inte ens LHs kundtjänst vet när man ringer. På deras sajt står bara "negativ covid test"
 
Toppen