Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enande om vaccinpass för fria EU-resor | SVT Nyheter

Under coronapandemin har EU-länderna infört reserestriktioner mot varandra för att förhindra smittspridning. Nu har dock alla länder godkänt en gemen- sam rekommendation för att garantera den fria rörligheten framöver.

Från den 1 februari blir det EU-med- borgarnas personliga covidcertifikat som gäller. En person som är färdigvaccinerad, nytestad eller som nyligen haft covid-19 ska därmed inte avkrävas extratester eller karantän.

Det sistnämnda kan dock bli aktuellt för icke-vaccinerade som reser från EU-regioner med hög smittspridning.

Ping, DrNo, chaudi och 12 andra gillar detta.
  2. LarsCph

LarsCph Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dette er virkelig positivt - endnu et skridt på vej tilbage til normale tilstande.

3. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det var definitivt mindre klokt!!

4. Nikje

Nikje Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mycket glädjande, inget som kan bromsa detta även om vissa länder kanske implementerar långsammare? Officiell källa: Press corner | European Commission. Nya varianter kan ju utvecklas så pandemin är inte över men kanske början på slutet..:rolleyes:

Jane Insane, Rasmus_1, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  5. micke

micke Medlem

Någon som vet om det är möjligt att resa till Sydkorea nu?
    När jag läser info. på Sweden Abroad verkar det som att man bara behöver ett negativt pcr test. Är det verkligen så lätt eller är det något jag missat?

6. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kolla här, det verkar finnas en del ifs and buts... https://www.koreanair.com/np/en/travel-update/covid19/travel-restriction/korea

Edit: läs hela sidan...

micke gillar detta.
  7. micke

micke Medlem

8. hco

hco Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, än så länge är det obligatorisk karantän vid ankomst tyvärr. Väntar på att det kravet ska släppa...

micke gillar detta.
  9. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ställt den frågan till Raja i ett mail om vad som gäller för transfer samt ARN-ARN med vändande flyg specifikt samt mitt resedatum specifikt.

Min tolkning är precis som du skriver, check in i Sverige som icke finländsk medborgare för att få ut boardingkort till HEL = nej.

Enda gången jag skulle chansa och ta diskussionen med inchecknings personalen i Sverige är om jag får ett tydligt svar från Raja skriftligt som styrker att ett test inte behövs.
    For jag inte det då chansar jag inte och tar ett antigen inkl reseintyg.

FFlash gillar detta.
  10. FFlash

FFlash Medlem

Land:
    Finland Finland
    Du kommer aldrig få vettift svar från Raja tyvärr. Vill inte säga fula ord om deras agerande :D

GOTBound gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!