Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Juancarlos

Medlem
Skulle egentligen varit i New York i detta nu, men bokade av resan pga den senaste utvecklingen av Corona där. Tur var väl det då jag insjuknade för några dagar sedan här i Stockholm och jag är glad att jag slipper sitta i karantän i USA, med allt vad det innebär. Har en resa planerad till Kalifornien i Mars och har 2 doser vaccin men skulle vilja säkra upp en tredje dos vaccin. Men har hört att det kanske är bättre att vänta med boostern några månader eftersom jag fått nytt skydd av sjukdomen. Och antar att man kan få ett tillfrisknadsbevis som är lika mkt värt som ett vaccinationsbeviset?

Jag upptäckte att jag hade Corona genom ett antigen test jag köpt. Men hur får jag ett tillfrisknadsbevis? På FHMs och vårdguidens hemsidor så står det att

  • Du har lämnat ett positivt PCR-prov, det vill säga som visade att du hade covid-19. Antigentester kan inte användas.
  • Provet togs av vårdpersonal i Sverige. Prov som du tar på dig själv kan inte användas.
Betyder detta att jag kan beställa eller köpa ett PCR test genom exempelvis Vaccina för att sen kunna få ett tillfrisknadsbevis senare? Eller funkar detta enbart genom prover tagna av region Stockholm?
 

Senator

Moderator
Skulle egentligen varit i New York i detta nu, men bokade av resan pga den senaste utvecklingen av Corona där. Tur var väl det då jag insjuknade för några dagar sedan här i Stockholm och jag är glad att jag slipper sitta i karantän i USA, med allt vad det innebär. Har en resa planerad till Kalifornien i Mars och har 2 doser vaccin men skulle vilja säkra upp en tredje dos vaccin. Men har hört att det kanske är bättre att vänta med boostern några månader eftersom jag fått nytt skydd av sjukdomen. Och antar att man kan få ett tillfrisknadsbevis som är lika mkt värt som ett vaccinationsbeviset?

Jag upptäckte att jag hade Corona genom ett antigen test jag köpt. Men hur får jag ett tillfrisknadsbevis? På FHMs och vårdguidens hemsidor så står det att

  • Du har lämnat ett positivt PCR-prov, det vill säga som visade att du hade covid-19. Antigentester kan inte användas.
  • Provet togs av vårdpersonal i Sverige. Prov som du tar på dig själv kan inte användas.
Betyder detta att jag kan beställa eller köpa ett PCR test genom exempelvis Vaccina för att sen kunna få ett tillfrisknadsbevis senare? Eller funkar detta enbart genom prover tagna av region Stockholm?

Tyvärr måste du ha ett test som utförs av sjukvårdspersonal i Region Stockholm. Lite samma situation själv med positivt PCR test via regionen men som var självtest. Detta kvalificerar inte för tillfrisknandebevis via myndighetens sidor.

Jag funderar på ställa min husläkare en fråga om ett mer ”manuellt” intyg på deras brevpapper.
 
Skulle egentligen varit i New York i detta nu, men bokade av resan pga den senaste utvecklingen av Corona där. Tur var väl det då jag insjuknade för några dagar sedan här i Stockholm och jag är glad att jag slipper sitta i karantän i USA, med allt vad det innebär. Har en resa planerad till Kalifornien i Mars och har 2 doser vaccin men skulle vilja säkra upp en tredje dos vaccin. Men har hört att det kanske är bättre att vänta med boostern några månader eftersom jag fått nytt skydd av sjukdomen. Och antar att man kan få ett tillfrisknadsbevis som är lika mkt värt som ett vaccinationsbeviset?

Jag upptäckte att jag hade Corona genom ett antigen test jag köpt. Men hur får jag ett tillfrisknadsbevis? På FHMs och vårdguidens hemsidor så står det att

  • Du har lämnat ett positivt PCR-prov, det vill säga som visade att du hade covid-19. Antigentester kan inte användas.
  • Provet togs av vårdpersonal i Sverige. Prov som du tar på dig själv kan inte användas.
Betyder detta att jag kan beställa eller köpa ett PCR test genom exempelvis Vaccina för att sen kunna få ett tillfrisknadsbevis senare? Eller funkar detta enbart genom prover tagna av region Stockholm?

Jag tror faktiskt att du bör ta din 3’e spruta för enkelhetens skull och din i förlängningen.
Tänk på att fler och fler länder börjar närma sig att fullvaccinerad = 3 sprutor.

Det kom nya restriktioner idag som gäller med omedelbar verkan.

Prioriterade för testning:
Personer med medicinska behov
Personer inom hälso- och sjukvård samt äldreomsorg
Personer med symtom vars arbete kräver fysisk närvaro samt elever i grund- och gymnasieskolan och motsvarande skolformer.
 

GOTBound

Medlem
  • Du har lämnat ett positivt PCR-prov, det vill säga som visade att du hade covid-19. Antigentester kan inte användas.
  • Provet togs av vårdpersonal i Sverige. Prov som du tar på dig själv kan inte användas.
Betyder detta att jag kan beställa eller köpa ett PCR test genom exempelvis Vaccina för att sen kunna få ett tillfrisknadsbevis senare? Eller funkar detta enbart genom prover tagna av region Stockholm?
Väldigt intressant frågeställning som jag också vill veta utifall det blir aktuellt, Vaccina har en fråga när man beställer Reseintyg om man varit symptomfri i 11 dagar.

I mitt fall utifall jag skulle misstänka smitta; om Mrs.GOTBound eller någon av hennes anställda tar ett hemtest på mig då de alla är sjukvårdsutbildad personal de facto, kan jag då formellt erhålla ett tillfriskningsintyg och hur påvisar jag att sjukvårdsutbildad personal tagit testet?

For the record skulle jag aldrig be de anställda göra det för det hade hade varit att missbruka offentliga medel och utsätta tredje part för exponering. Mer hypotetiskt fråga.

Ping @Karlssonskan?
 

Senator

Moderator
Väldigt intressant frågeställning som jag också vill veta utifall det blir aktuellt, Vaccina har en fråga när man beställer Reseintyg om man varit symptomfri i 11 dagar.

I mitt fall utifall jag skulle misstänka smitta; om Mrs.GOTBound eller någon av hennes anställda tar ett hemtest på mig då de alla är sjukvårdsutbildad personal de facto, kan jag då formellt erhålla ett tillfriskningsintyg och hur påvisar jag att sjukvårdsutbildad personal tagit testet?

For the record skulle jag aldrig be de anställda göra det för det hade hade varit att missbruka offentliga medel och utsätta tredje part för exponering. Mer hypotetiskt fråga.

Ping @Karlssonskan?

Jag uppfattar att det ”officiella” tillfrisknande via E-hälsomyndigheten måste flöda via 1177 och att det är en automatiserat process där provtagning spelar roll. Att få ett intyg den vägen kräver att rapporteringen sker från vårdtagare in i systemet.

För oss som har testat positivt på andra sätt behöver vi i så fall en annan form av läkarintyg. I det fallet blir det utan Q-R-kod gissar jag.
 
Det är nog precis som Senatorn säger.
Som jag hela tiden har sagt till mina vänner när hemtestet har visat positivt, boka ett hemtest via 1177 så att du får något slags bevis på att du har haft eländet.

Men den möjligheten försvann oxå from idag…
 

Hachans

Medlem
Skulle egentligen varit i New York i detta nu, men bokade av resan pga den senaste utvecklingen av Corona där. Tur var väl det då jag insjuknade för några dagar sedan här i Stockholm och jag är glad att jag slipper sitta i karantän i USA, med allt vad det innebär. Har en resa planerad till Kalifornien i Mars och har 2 doser vaccin men skulle vilja säkra upp en tredje dos vaccin. Men har hört att det kanske är bättre att vänta med boostern några månader eftersom jag fått nytt skydd av sjukdomen. Och antar att man kan få ett tillfrisknadsbevis som är lika mkt värt som ett vaccinationsbeviset?

Jag upptäckte att jag hade Corona genom ett antigen test jag köpt. Men hur får jag ett tillfrisknadsbevis? På FHMs och vårdguidens hemsidor så står det att

  • Du har lämnat ett positivt PCR-prov, det vill säga som visade att du hade covid-19. Antigentester kan inte användas.
  • Provet togs av vårdpersonal i Sverige. Prov som du tar på dig själv kan inte användas.
Betyder detta att jag kan beställa eller köpa ett PCR test genom exempelvis Vaccina för att sen kunna få ett tillfrisknadsbevis senare? Eller funkar detta enbart genom prover tagna av region Stockholm?

Jag läste på detta för jag var snuvig och trodde jag hade covid. Det hade jag inte, jag var bara snorig men det jag kunde läsa mig till var följande:

Det är inte medicinskt nödvändigt att ta boostern när du varit sjuk. Som du skriver får du ett visst skydd. Det är dock inte farligt på något sätt att ta boostern när du nyss haft covid, det gör bara inte så stor skillnad.

Anledningen till att vi i början av pandemin fick rådet att avvakta med vaccin efter sjukdom var pga det inte fanns så mycket vaccin, och vaccinet kunde hjälpa någon annan att inte bli sjuk. Vi har inte vaccinbrist längre.

Så ta din tredje spruta när du tillfrisknat, det är inga problem. Så får du den i ditt certifikat.

Det som kan vara jobbigt är att PCR-testet kan fortsätta visa positivt en tid efter att du känner dig bra. Det är ju därför man vill ha tillfrisknandebeviset, eller åtminstone ett datum på positivt test eftersom många ställen godtar ett positivt test som är några veckor gammalt som just tillfrisknandebevis.
 

011430121

Medlem
Tyvärr måste du ha ett test som utförs av sjukvårdspersonal i Region Stockholm. Lite samma situation själv med positivt PCR test via regionen men som var självtest. Detta kvalificerar inte för tillfrisknandebevis via myndighetens sidor.
Det där har jag tänkt på, testade mig på en drive in som Region Stockholm har vid Stora Mossens IP där gör man testet själv i bilen och får svar vi 1177 men vem skall skriva ut tillfrisknadsbeviset, men det kan jag tydligen inte få.
Bättre att uppsöka den hårt belastade sjukvården och låta de göra testet.
 

fcx

Medlem
Det där med tillfrisknandebevis är ju ett klassiskt moment-22. För att få det så måste man testas av sjukvårdspersonal när man är sjuk. Men om man är sjuk (dvs har symptom) så får man inte bli testad av sjukvårdspersonal, utan man hänvisas då till självtester.
 
Toppen