Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Moco

Medlem
Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.
 

squeezen

Medlem
Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.
Jag fick min 3:e ca 3 mån efter 2:a.
Och för att vara tydlig, ja i sverige. Så de där intervallen kanske mer än kopplat till tillgång och kapacitet att vaccinera?

den vaccinlinje till regionen till vilken jag ombads ringa för att boka 3:e sade att det räcker med 2 mån emellan..
 

Fredrik

Medlem
Det är iofs högst teoretiskt eftersom britterna har satt upp regler som gör att du i alla fall hamnar i karantän vilket gör att weekenden i London eller tvådagars arbetsbesöket ändå är omöjliga.
 

FFlash

Medlem
Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.
upload_2021-12-8_20-36-14.png
 

Tomas E

Medlem
Jag fick min 3:e ca 3 mån efter 2:a.
Och för att vara tydlig, ja i sverige. Så de där intervallen kanske mer än kopplat till tillgång och kapacitet att vaccinera?

den vaccinlinje till regionen till vilken jag ombads ringa för att boka 3:e sade att det räcker med 2 mån emellan..
Jag vet inte om ditt inlägg är totalt hittepå, men det stämmer över huvudtaget inte med rekommendationerna. Tidigast fem månader för personer över 65 år och sex månader för de under 65 år. Det är bara att läsa på: Prioriteringsordning påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten
 
Jag vet inte om ditt inlägg är totalt hittepå, men det stämmer över huvudtaget inte med rekommendationerna. Tidigast fem månader för personer över 65 år och sex månader för de under 65 år. Det är bara att läsa på: Prioriteringsordning påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten har rekommendationer som går utöver det medicinska för en viss individ. Jag vill minnas att det i somras fanns en viss tid man skulle vänta med doserna (för att maximera antal som åtminstone fått en dos antar jag) men vissa aktörer kunde strunta i detta sålänge man följde den medicinska/Pfizers rekommendation som var något kortare.

Sen vad den faktiskt är för detta vaccin vet jag inte.

Edit,
"Comirnaty kan enligt rekommendation från Folkhälsomyndigheten användas för en extra dos > 8 veckor efter dos 2 till personer med allvarlig immunbrist samt för påfyllnadsdos för personer 18 år och äldre."

Vägledning och fördjupad information om vaccination mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten
 

Tomas E

Medlem
Folkhälsomyndigheten har rekommendationer som går utöver det medicinska för en viss individ. Jag vill minnas att det i somras fanns en viss tid man skulle vänta med doserna (för att maximera antal som åtminstone fått en dos antar jag) men vissa aktörer kunde strunta i detta sålänge man följde den medicinska/Pfizers rekommendation som var något kortare.

Sen vad den faktiskt är för detta vaccin vet jag inte.
Prova att läsa länken där prioriteringsordningen står istället för att spekulera fritt?
Fortfarande gäller att vaccindoser bara är tillgängligt genom det nationella vaccinationsprogrammet, de är inte "fritt tillgängliga" för godtyckliga läkare.
 

Moco

Medlem
Det är iofs högst teoretiskt eftersom britterna har satt upp regler som gör att du i alla fall hamnar i karantän vilket gör att weekenden i London eller tvådagars arbetsbesöket ändå är omöjliga.

Vad jag åsyftade var mer att för personer utan 3e spruta blir väl restriktionerna än mer långtgående, UK residents eller ej, vilket blir ytterligare ett problem om bla Sverige inte får upp takten samt kortar intervallet. Och detta sett utifrån reseperspektivet.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Prova att läsa länken där prioriteringsordningen står istället för att spekulera fritt?
Fortfarande gäller att vaccindoser bara är tillgängligt genom det nationella vaccinationsprogrammet, de är inte "fritt tillgängliga" för godtyckliga läkare.
Min tid mellan doserna av just Comirnaty när jag tog dos två i somras stämde inte med den rekommendation Folkhälsomyndigheten då hade. Förklaringen jag då fick var just den jag återgav.

Menar du att tredje dosen skulle ges på annat sätt än hur man gav dos två i somras?
 

Tomas E

Medlem
Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor.
Det där är väl en något överdriven tolkning av vad som faktiskt sades på Boris presskonferens idag? Den faktiska frasen var:
"The NHS Covid pass can still be obtained with two doses, but we will keep this under review as the boosters roll out."
Beskedet var bl.a. att covidpass införs för nattklubbar och stora evenemang i England från nästa vecka (därav kommentaren om vad som krävs för de brittiska covidpassen), munskydd i fler situationer och att alla som kan uppmanas att jobba hemifrån. Inget på presskonferensen handlade specifikt om nya regler för resande.

Sedan finns det ingen direkt stabilitet eller förutsägbarhet i reglerna under den här brittiska regeringen, så vem vet vad de hittar på om någon vecka eller efter årsskiftet, men så har det ju varit hela tiden.
 
Toppen