Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

TP12

Medlem
Ska idag från CPH till ZRH för en övernattning på Hilton vid flygplatsen. Får se hur det går, fanns en del undantag för transit annars håller jag tummarna för att det finns rum på hotellet inne i ZRH.

Var inga problem. Stod poliser och väntade efter bussgate som kollade pass och vaccinationsintyg, de släppte in oss då vi bara skulle övernatta och åka vidare imorgon. Vet inte om det var korrekt eller ej av polismannen dock, men åtminstone en referenspunkt.
 

squeezen

Medlem
Det har nog all EU-länder redan nu. För min del ser jag det som positiva nyheter att man inte hittade några fall innan man aktivt började att leta efter dem.
@Kimmen00
Uppringd ikväll av en smittspårningslina i DK tydligen nån passagerare på FRA-CPH som hade testats positiv (Omikron) och alla på flighten informeras. Inte något positivt test från mig på självtest men blir att boka pcr hos vårdcentral imorgon, samt stanna hemma och hålla familjen hemma till svar.

det som var oroande var de olika uppmaningarna eller brist på de samma. Egentligen inget nytt än ”vanlig” covid. Dvs barn fria gå till skolan, fru till jobb och de skulle ”dubbelkolla” om jag ens fick testa mig som symptomfri. Va fan liksom.
Jag kommer ha alla hemma tills svar kommit.

känns som vi är sena på justera rekommendationer, och kommer göra först när det är för sent…
Pratat med 11313, 1177 samt krisinformation.
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Första fallet av Omikron i Japan nu.
Utan att bli politiskt så visar det väl ytterligare en gång att det inte går att undvika fall om landet ens alls är öppet, för någon.
Både Austalien och Japan har ju tillhört striktare och är ändå bland de första att se den nya strängen.
Sen såg jag i ett av FHms senaste inlägg att det man hittat i sverige var test som redan är en vecka gammalt. Tesen om att det kommer explodera antal fall nu när man aktivt letar och screenar 40% av test istället för 10% kommer ge en helt annan bild av utvecklingen.
 

MrRob

Medlem
Jag hade inte oroat mig särskilt mycket för själva viruset. Att det komma nya "mutationer" är att vänta och ofta sprids de snabbare och påverkar individen mindre och mindre för varje runda - som flera experter sagt från ett tidigt skede i pandemin.

Hur det däremot påverkar restriktioner i olika länder (som tråden trots allt handlar om) handlar mer om politik och massmedia så det är svårt att förespå. Personligen gissar jag på att det inte kommer att förändra särskilt mycket för resandet under vintern.. kanske är jag naivt positiv men det får tiden utröna :)
 
Hej,
Flyger Phuket-Singapore-Paris-Köpenhamn.

Jag är dubbelvaccinerad. Behöver man uppvisa något PCR-test på någon av mellanlandningarna jag gör i Singapore eller Paris?
 

Jonas C

Medlem
Någon som har koll på ankomstproceduren i Danmark? Ska flyga ARN-AAL tur och retur med vändande flygplan, har 25 minuter på marken i Ålborg. Undrar om det är lugnt att vända direkt i gate eller om man behöver gå igenom passkontroll/bussas ut igenom bakvägen till en barrack för obligatoriskt covid-test innan man släpps vidare?
 

Tomas E

Medlem
Nya rekommendationer från FHM avseende inresa till Sverige:

Alla från förskoleålder och äldre, som under de senaste sju dagarna befunnit sig i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid. Uppmaningen gäller både vaccinerade och ovaccinerade och kommer med anledning av att den nya virusvarianten Omikron upptäckts i flera länder.

FHM: Nya rekommendationer för inresande till Sverige - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 
Toppen