Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ping

Medlem
Tidigare hade ju en hel del länder skrivit att inresa endast gällde upp till 6 månader efter fullvaccinering, men det verkar ha tagits bort från alla länders reseinformation på swedebabroad sidan på de länder jag kollat. Är det någon som läst nått mer i media/officiell sida? EMA verkar ju stödja att det räcker med 2 doser just nu.
 

Hachans

Medlem
Tidigare hade ju en hel del länder skrivit att inresa endast gällde upp till 6 månader efter fullvaccinering, men det verkar ha tagits bort från alla länders reseinformation på swedebabroad sidan på de länder jag kollat. Är det någon som läst nått mer i media/officiell sida? EMA verkar ju stödja att det räcker med 2 doser just nu.

Det har att göra med att vi inte visste hur länge immuniteten skulle hålla, men nu vet vi att skyddet inte bara sitter i antikropparna utan även annan form av immunförsvar stärks av vaccinet. Det finns en artikel på Expressen senast idag om det med vidare länkar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fr.o.m. söndag 24 oktober räcker det med ett antigen-test som "dag 2-test" när man reser till England och är fullvaccinerad. Hittills har det krävts ett PCR-test.
[...]
Det krävs fortsatt en passenger location form och att ett dag 2-test ("on or before day 2") bokas och betalas (referensnumret anges på PLF:en), men vid inresa från 24 okt kan detta test alltså vara ett billigare antigentest. Redan nu finns det aktörer, t.ex. Chronomics som ger rabatt för BA-resenärer, som erbjuder antigen-test som man genomför själv (ett testkit skickas till angiven adress), och verifierar genom att ta en bild på testplattan. Dessa har hittills varit för utresa från UK, respektive något som man tar med sig och utför själv som "pre-arrival test" (som avskaffades 4 okt för fullvaccinerade), men jag förutsätter att samma typ av test nu erbjuds som dag 2-test. Prisnivån för de man gör själv har varit i trakten av £ 20.

Finns några riktigt billiga "providers", vet inte om det finns nån hake, men som jag fattar det kan man som fullvaccinerad boka och betala det billigaste man hittar, t.ex.
Day 2 Fully Vaccinated Test - Self Swab | Claret Diagnostics
för £2
om man bara ska vara i England upp till 2 dygn, exempelvis snabbesök i London, utan att behöva göra testet. Sedan föra in detta i PLF, det är allt?
 

Ricci

Medlem
Finns några riktigt billiga "providers", vet inte om det finns nån hake, men som jag fattar det kan man som fullvaccinerad boka och betala det billigaste man hittar, t.ex.
Day 2 Fully Vaccinated Test - Self Swab | Claret Diagnostics
för £2
om man bara ska vara i England upp till 2 dygn, exempelvis snabbesök i London, utan att behöva göra testet. Sedan föra in detta i PLF, det är allt?
Jag gick också i de tankarna, det är fortfarande PCR test som gäller för "Day 2"?
Brittiska myndigheterna skrev att de skulle ändra till snabbtest för "Day 2" i slutet an Oktober, någon som sett ett datum för det?
 
Jag gick också i de tankarna, det är fortfarande PCR test som gäller för "Day 2"?
Brittiska myndigheterna skrev att de skulle ändra till snabbtest för "Day 2" i slutet an Oktober, någon som sett ett datum för det?

From 22 October you will be able to book an antigen lateral flow device (LFD) test instead of a PCR for your ‘on arrival’ test.
Travel to England from another country during coronavirus (COVID-19) - GOV.UK
 
Toppen