Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ulagun

Medlem
Skydd på, på Kastrup. I lufthavnen
Tycker nog att situationen på Kastrup är något märklig.
Allmänna delen av hallen dvs där tågen går, gäller danska bestämmelser alltså inget masktvång. Men in till inchecknings delen gäller bestämmelsen med masktvång enligt stora skyltar.
Brist på logik som nog inte ökar förståelsen för maskanvändande.
 

srg

Medlem
Tycker nog att situationen på Kastrup är något märklig.
Allmänna delen av hallen dvs där tågen går, gäller danska bestämmelser alltså inget masktvång. Men in till inchecknings delen gäller bestämmelsen med masktvång enligt stora skyltar.
Brist på logik som nog inte ökar förståelsen för maskanvändande.
Kände inte till den uppdelningen, men reagerade definitivt på lägre maskanvändande där ute vid tågen.
 

Linmet

Medlem
De verkar dock kräva ett negativt PCR-test för inresa, bortsett barn under två år. Vill man resa in med en tvååring kan det bli svårt eftersom man normalt sett inte testar så små barn i Sverige.

Jag tolkar det inte så. Se gulmarkerad i bifogad bild:

upload_2021-10-9_13-1-31.png
 

Agö

Medlem
Jag har inte varit på resande (flygande) fot sen slutet av mars 2020. Imorgon är det över, och jag skall till Amsterdam från Köpenhamn och har väl så smått insett att konsten att resa har till viss del ändrats.

Om jag tolkar det rätt så funkar inte SAS Travel Ready Center till just Nederländerna utan det får bli manuell incheckning?! Sen är det ju såklart Covid-passet men är det något annat att tänka på? Munskydden är nedpackade också såklart för att ha på flyget och eventuell kollektivtrafik i Amsterdam. Men hur är det på Kastrup, är det munskyddskrav där också? Hur är det i loungen (vilken väl är öppen nu?).
Precis hemkommen från en liten tripp till Amsterdam och Bryssel. Flög CPH-AMS. Munskydd från incheckningsdiskarna på Kastrup till du är utanför Schiphol. Munskydd i taxi (och kollektivtrafik i Amsterdam). Fem av sju krogar/barer vi besökte krävde uppvisande av covidpass, testade såväl digitalt som på papper utan problem. Inget munskydd i allmänna ytor på det hotell jag bodde på (l’Europe). Besökte ingen butik.

Ingen check av covidpass eller hälsodeklarationen på Kastrup eller Amsterdam. Check-in ropade dock ut att det kan komma att kontrolleras.

Överlag ganska OK alltså.
 
Precis hemkommen från en liten tripp till Amsterdam och Bryssel. Flög CPH-AMS. Munskydd från incheckningsdiskarna på Kastrup till du är utanför Schiphol. Munskydd i taxi (och kollektivtrafik i Amsterdam). Fem av sju krogar/barer vi besökte krävde uppvisande av covidpass, testade såväl digitalt som på papper utan problem. Inget munskydd i allmänna ytor på det hotell jag bodde på (l’Europe). Besökte ingen butik.

Ingen check av covidpass eller hälsodeklarationen på Kastrup eller Amsterdam. Check-in ropade dock ut att det kan komma att kontrolleras.

Överlag ganska OK alltså.
Tack för informationen! Så munskydd vid resa men ej på restauranger och hotell kan man sammanfatta det låter det som.
 
Toppen