Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LarsCph

Medlem
Jeg har fløjet med SAS og Norwegian efter pandemien startede. SAS kræver medicinske masker, men hos Norwegian er stofmasker OK. For begge gælder det at man må tage masken af mens man spiser eller drikker. Så i praksis kan man fint sidde uden maske nærmest hele flyvningen på det fleste flyvninger i Europa så længe man bare har mad foran sig. Jeg ser personligt frem imod at kravet om maske på fly bliver taget bort, men er tvivlsom til om det er noget der kommer til at ske snart.
 

Hachans

Medlem
Det skulle ju garanterat också leda till ännu mer förvirring i budskapet om sas skulle kräva det på vissa flyg men inte andra. Folk har ju svårt nog att förstå det nu...

Folk har svårt att fatta nu.
"Ta på masken"
*drar upp under näsan*
"Du behöver ha masken även över näsan"
*drar upp den för att omedelbart dra ner den när han sätter sig*
"Du behöver ha masken på hela flygningen"
*Drar upp den för att dra ner den när personalen inte ser*

SAS är inte riktigt tydliga i sin kommunikation, det är mycket bör, borde och så vidare.

På KLM häromdagen var det tydligare.
"Ta på masken"
"Men jag tycker inte om den"
"Vill du flyga idag tar du på masken"
Sen var masken på och damen i fråga fick en brysk privat redogörelse kring KLMs policy.

Samma gällde den Club2000-man som satt bakom mig. Men han fick även pausat hela safety briefingen medan resten av planet väntade på att han skulle lägga på luren.

Så att ja, det är lättare att ha en konsekvent policy på samtliga flyg, det skulle inte gå att ha annorlunda på olika flyg. Likaså med olika sorters masker, tänk när pandemin tar fart igen i höst vilket härke det kommer bli.
 

marbe166

Medlem
Det är illa nog att Austrian sedan mitten på september har krav på FFP2-mask, "vanliga" medicinska masker är inte tillräckligt, p.g.a. Österrikiska regler. Steg i helt fel riktning enligt mig...
 

Hachans

Medlem
Helt enig. Tidpunkten för att skärpa kraven är högst egenartad. Hade ju varit begripligare vid andra tillfällen då smittspridningen varit avsevärt högre (Om ens då. Lämnar dock munskyddsdebatten i övriga delar därhän).

Inte alls konstig. Österrike har ökande antal fall och vill skydda sin vintersportsäsong.
 

adhoc76

Medlem
Inte alls konstig.

Det är ju korrekt och logiskt. Var väl mer en invändning från min sida att läget var likartat (högre smittspridning än så länge) i november 2020. Men det är klart, det får väl beaktas att resandet förväntas vara på en högre nivå från nu och framåt jämfört med läget för ett år sedan.
 

mha321

Medlem
Det är ju korrekt och logiskt. Var väl mer en invändning från min sida att läget var likartat (högre smittspridning än så länge) i november 2020. Men det är klart, det får väl beaktas att resandet förväntas vara på en högre nivå från nu och framåt jämfört med läget för ett år sedan.

I november 2020 gällde ju tex inreseförbud åtminstone från utanför EU. Och man hade betydligt hårdare restriktioner på plats i landet. Nu hoppas man väl att det ska räcka att skriva till det i utkanten för att kunna fortsätta ha det öppnade när du väl är inne.
 
Toppen