Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RickardG

Medlem
Absolut så kan de titta detta. Person X som inte är vaccinerad har då munskydd på sig när X går igenom gaten. I bryggan ut till planet tas munskyddet av och väl ombord så vet då inte besättningen vem/vilka som borde ha munskydd på sig och vilka som inte behöver. Rent teoretiskt blir det ju så att alla kan skippa det ombord så länge man hade det på i gaten. I så fall kan man lika gärna skippa det helt, men det är en diskussion för andra forum huruvida munskydd behövs eller ej.
Nej, visst har du rätt i att det blir ohållbart i praktiken, och jag vill inte diskutera om munskydd hjälper eller ej, bara om det finns möjligheter att kraven successivt kan lättas på något sätt.
Rent teoretiskt skulle gatepersonalen kunna förse besättningen med en lista på vilka som kontrollerats och därmed slipper munskydd inne i kabinen, men det skulle antingen bli ett herrans liv och en massa konflikter och merjobb.
 

palmen

Moderator
Nej, visst har du rätt i att det blir ohållbart i praktiken, och jag vill inte diskutera om munskydd hjälper eller ej, bara om det finns möjligheter att kraven successivt kan lättas på något sätt.
Rent teoretiskt skulle gatepersonalen kunna förse besättningen med en lista på vilka som kontrollerats och därmed slipper munskydd inne i kabinen, men det skulle antingen bli ett herrans liv och en massa konflikter och merjobb.
Ja, lista skulle fungera till folk byter plays eller går i kabinen för att tex gå på toa. Sen är väl frågan också hur man får hantera ett sådant register på vilka som är vaccinerade eller ej, kan tänka mig det finns lite GDPR problem där. Gissar på att det blir ohållbart med olika regler ombord för folk om man ska hålla koll på det.
 
Enklare att införa krav på att alla som flyger ska vara vaccinerade eller testade och sen ta bort munskyddskravet. Problemet där är väl crew som inte går att tvinga till vaccinering och tester varje arbetsdag kostar pengar för flygbolaget. Masken i nuläget känns bara till för att skydda dem som jobbar ovaccinerade ombord
 

JPE

Medlem
Läste precis SAS ändrade regler för handbagage. Förstår inte alls logiken.

To help speed up the boarding process and avoid unnecessary movement in the cabin, we are limiting the number of allowed carry-on pieces to 1 piece per traveler.

Är det inte precis tvärtom? Istället för att man i kabinen under boardingprocessen ska öppna den enda väskan man har och ta ur det man vill ha vid sin plats under flygning så har man redan innan förberett och delat upp sakerna i 2 väskor, en man lägger upp för förvaring och en man har vid sätet.
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Det är ju väldigt lätt att implementera krav o regler.. mkt mkt svårare att ta bort.

Klokt skrivet tycker jag! Det gäller särskilt när det inte finns något uppenbart och tydligt slut. Allt talar ju för att det inte går att utplåna covid-19 och då finns det ju ingen naturlig punkt för att sätta punkt.
 
Toppen