Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Nu kan de med barn 12-15 år i Region Stockholm på allvar börja planera sin Novemberlovsresa:
Region Stockholm trotsar Folkhälsomyndighetens vädjan | GP

Knappt hade Johan Carlson hunnit tystna innan det började bubbla i huvudstadsregionen. Anna Starbrink (L), sade i ett pressmeddelande att Region Stockholm var redo att vaccinera barn långt innan höstlovet.

– Vi har god kapacitet och är förberedda på att få vaccinera även den yngre gruppen betydligt snabbare än så. Mitt mål är att vi ska kunna starta vaccination av skolbarn i närtid.

Kort därefter basunerade regionen ut startdatumet: 20 september – redan på måndag alltså.
 

trekker

Medlem
England slopar kravet på test innan avresa till England från 4e Oktober och kommer att kräva Antigen istället för PCR efter ankomst senare i Oktober. Väntar spänt på detaljerna av detta, synd att de inte tog bort testkravet helt bara.

Edit: Detta för dubbelvaxade.
Edit 2: Från icke rödlista land, de röda får fortsatt hotellkarantän.
 

Maja

Medlem
Nu kan de med barn 12-15 år i Region Stockholm på allvar börja planera sin Novemberlovsresa:
Region Stockholm trotsar Folkhälsomyndighetens vädjan | GP

Knappt hade Johan Carlson hunnit tystna innan det började bubbla i huvudstadsregionen. Anna Starbrink (L), sade i ett pressmeddelande att Region Stockholm var redo att vaccinera barn långt innan höstlovet.

– Vi har god kapacitet och är förberedda på att få vaccinera även den yngre gruppen betydligt snabbare än så. Mitt mål är att vi ska kunna starta vaccination av skolbarn i närtid.

Kort därefter basunerade regionen ut startdatumet: 20 september – redan på måndag alltså.
Grattis till alla Stockholmare med barn i 12-15års ålder som kan påbörja vaccineringen redan nu.

Vi som hör till Västra Götaland lär få vänta (som vanligt). De har varit segare än sirap gällande vaccineringen här är min uppfattning.
 

Ricci

Medlem
England slopar kravet på test innan avresa till England från 4e Oktober och kommer att kräva Antigen istället för PCR efter ankomst senare i Oktober. Väntar spänt på detaljerna av detta, synd att de inte tog bort testkravet helt bara.

Edit: Detta för dubbelvaxade.
Edit 2: Från icke rödlista land, de röda får fortsatt hotellkarantän.
Dock ett steg till i rätt riktning.:)
Jag reser den 2a oktober med BA ARN-LHR-CPH och kommer inte gå "Land side" utan kommer hålla mig i GF i 7timmar.
Frågan är om man försäkerhets skull skall ta ett Antigentest före avresa?
 

Tomas E

Medlem
Dock ett steg till i rätt riktning.:)
Jag reser den 2a oktober med BA ARN-LHR-CPH och kommer inte gå "Land side" utan kommer hålla mig i GF i 7timmar.
Frågan är om man försäkerhets skull skall ta ett Antigentest före avresa?
Du gör alltså transfer i UK 2 oktober? Då krävs fortfarande ett antigentest enligt nuvarande regler.

Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK
If you will be transiting through England, you need to do the following before you travel:
Om BA följer reglerna släpper de inte ombord dig utan ett antigentest (eller annat covid-19-test).

Från 4 oktober krävs troligen inte något test för att genomföra transfer, men det som publicerats hittills anger inte uttryckligen de kommande transferreglerna.
 

Tomas E

Medlem
För att förtydliga: förändringen gällande inresa till England sker alltså i två steg.

Vid ankomst från "icke-röda" länder (skillnaden mellan grön och gul tas bort), bl.a. Sverige, gäller följande för fullvaccinerade:
  • Från 4 oktober till ?? oktober (datum ej specificerat än):
    • Ifylld passenger location form
    • PCR-test dag 2 eller tidigare, efter ankomst
    • Inget test krävs längre före ankomst!
  • Från ?? oktober (datum ej specificerat än - bara "later in October"):
    • Ifylld passenger location form
    • Antigentest dag 2 eller tidigare, efter ankomst
Transportministern hävdade att dessa regler troligen kommer att vara stabila åtminstone till början av nästa år. I den mån man tror på sådana uttalanden, särskilt i Storbritannien.

Eftersom transitpassagerare bara har behövt göra antigentestet före ankomst, krävs det förmodligen inget test alls för fullvaccinerade transitpassagerare från 4 oktober. Men först behöver vi se det i skrift.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Grattis till alla Stockholmare med barn i 12-15års ålder som kan påbörja vaccineringen redan nu.

Vi som hör till Västra Götaland lär få vänta (som vanligt). De har varit segare än sirap gällande vaccineringen här är min uppfattning.
Det kanske finns hopp även om Västra Götaland sedan FHM tidigarelagt sin rekommendation om vaccinationsstart med tre veckor, till andra veckan i oktober?
FHM vill skynda på vaccinering av 12-åringar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 

Maja

Medlem
Det kanske finns hopp även om Västra Götaland sedan FHM tidigarelagt sin rekommendation om vaccinationsstart med tre veckor, till andra veckan i oktober?
FHM vill skynda på vaccinering av 12-åringar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Halleluja, det börjar röra på sig! Jag tittar annars på att åka till Stockholm och vaccinera dottern, men avvaktar lite med att boka tid tills jag ser hur detta utspelar sig. Frågan är sedan om det ska vara med en intervall av 7 veckor och om det måste ha gått 2 veckor sedan andra dosen för att man ska räknas som fullvaccinerad för att komma in i USA framöver?

Vilket isf innebär att dottern behöver ha fått sin första spruta innan den 22/10 för att hon ska kunna följa med till NYC den 1/1-22.

Det blir en jakt på ev. vaccinationstid och hur tydliga VG-regionen kan vara med när exakt de tänker starta igång och om de släpper bokningen fri alt. om man är hänvisad till när skolan tänker börjar vaccinera. Många frågetecken helt enkelt.
 

Tomas E

Medlem
Halleluja, det börjar röra på sig! Jag tittar annars på att åka till Stockholm och vaccinera dottern, men avvaktar lite med att boka tid tills jag ser hur detta utspelar sig. Frågan är sedan om det ska vara med en intervall av 7 veckor och om det måste ha gått 2 veckor sedan andra dosen för att man ska räknas som fullvaccinerad för att komma in i USA framöver?

Vilket isf innebär att dottern behöver ha fått sin första spruta innan den 22/10 för att hon ska kunna följa med till NYC den 1/1-22.

Det blir en jakt på ev. vaccinationstid och hur tydliga VG-regionen kan vara med när exakt de tänker starta igång och om de släpper bokningen fri alt. om man är hänvisad till när skolan tänker börjar vaccinera. Många frågetecken helt enkelt.
Nog är dosintervallet tillbaka på fyra veckor sedan någon gång i somras?

Ser att Region Stockholm gjorde ändringen 29 juli:
29 juli: Fler kan bli fullvaccinerade snabbare - 1177 Vårdguiden
 
Last edited:
Toppen