Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Apropå dokumentkontroll, när jag anlände till Heathrow T2 i fredags så var det ingen kontroll alls. De gamla vanliga e-gaterna var öppna igen. :)
Samma på Heathrow T5 idag, det var e-gates som gällde för ungefär samma uppsättning länder som förra året. Kön såg först väldigt lång ut - ända bort till slutet av en lång korridor (man fick gå ända bort och så tillbaka på andra sidan ett avspärrningsband), men kötiden fram till e-gates var ca 15 min. I och för sig mitt på e.m. så det kanske finns värre tidpunkter. Sedan tog det irriterande länge innan bagaget kom, men det ingår väl i den lite blandade (+/-) kategorin "Heathrow börjar bli mer som vanligt igen".

Jag använde VeriFly-appen för dokumentkontroll, men det kollades alltså bara vid BA-incheckningen på Arlanda. Å andra sidan behövde jag då bara visa pass + VeriFly-intyget vid incheckningen, så den tänker jag nog använda igen. För att förekomma de återkommande frågorna av typen "kan jag åka till Heathrow och vända utan en massa tester om jag säger att jag tänker stanna i transfer-området" kan jag nämna att VeriFly kräver bl.a. negativt covid-test och passenger location form för att visa grönt, och PLF:en kräver ett referensnummer till det beställda PCR-testet. Så svaret är nej, åtminstone om man tänker använda VeriFly.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Samma på Heathrow T5 idag, det var e-gates som gällde för ungefär samma uppsättning länder som förra året. Kön såg först väldigt lång ut - ända bort till slutet av en lång korridor (man fick gå ända bort och så tillbaka på andra sidan ett avspärrningsband), men kötiden fram till e-gates var ca 15 min. I och för sig mitt på e.m. så det kanske finns värre tidpunkter. Sedan tog det irriterande länge innan bagaget kom, men det ingår väl i den lite blandade (+/-) kategorin "Heathrow börjar bli mer som vanligt igen".

Jag använde VeriFly-appen för dokumentkontroll, men det kollades alltså bara vid BA-incheckningen på Arlanda. Å andra sidan behövde jag då bara visa pass + VeriFly-intyget vid incheckningen, så den tänker jag nog använda igen. För att förekomma de återkommande frågorna av typen "kan jag åka till Heathrow och vända utan en massa tester om jag säger att jag tänker stanna i transfer-området" kan jag nämna att VeriFly kräver bl.a. negativt covid-test och passenger location form för att visa grönt, och PLF:en kräver ett referensnummer till det beställda PCR-testet. Så svaret är nej, åtminstone om man tänker använda VeriFly.

Underbart!

F.ö. har jag liknande erfarenheter med kö och bagage på T5 innan pandemin, men aldrig haft såna bekymmer på T2.
 
På väg till Skopje och ser på UD Resklar att Nordmakedonien, som inte haft några inresekrav alls tidigare, inför sådana från och med ons 1 sep. Vaccinationsbevis, PCR eller antigentest. Om ni ska dit snart så kolla upp mer noga vad som krävs för inresa.
Redan nu i Skopje krävs vaccinbevis för att äta inomhus på restauranger. Stenhård kontroll. Fick bli en stående döner pga glömt mitt papper på hotellet.
 

sembl

Medlem
Redan nu i Skopje krävs vaccinbevis för att äta inomhus på restauranger. Stenhård kontroll. Fick bli en stående döner pga glömt mitt papper på hotellet.

Pratade men en tjejkompis där nere i förra veckan och folk var upprörda (lokal befolkningen) med den nya regeln.

Styr kosan mot Destan för grymma kebapcina i gamla stan så kan du sitta utomhus på den lilla gathörnan. Alla röker ju där som borstbindare så bättre att sitta utomhus ändå
 
Skopje, ja inga problem att använda EU-covidbeviset efter 2 doser. På flygplatsen krävs intyget för att överhuvudtaget bli insläppt i terminalen. Observera också att om du har checkat in i förväg och skrivit ut boardingkort själv räcker inte det för hemresa till Sverige. Du måste ställa dig i den långa incheckningskön för att då dokumenten kollade, även om du inte ska checka in en väska. Blev stoppad på väg upp till säkerhetskontrollen. Och såklart informerar inte Wizz air om detta i förväg, eftersom det är flygplatsens egna regler... jaja kom med planet tillslut
 

Bankiren

Medlem
Tänkte boka en flight från Köpenhamn till Stockholm i morgon, vad är det egentligen som gäller för denna resa i dagsläget? Jag är fullvaccinerad, så behöver jag tänka på något speciellt?
 
Toppen