Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Hej,
Någon som vet hur man bokar pcr-test på Heathrow ( typ länk eller liknande, har svårt att hitta) och om någon har erfarenhet av det?
What type of travel tests do you need to book? Get a coronavirus test – GOV.UK

Jag hittar inget bättre sätt än att välja Greater London och sen scrolla i listan.
Personligen tycker jag det är lite stökigt och svårt att hitta i listan och det krävs att jag klickar in på specifika operatörer för mer matnyttiga detaljer som adresser etc.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Hej,
Någon som vet hur man bokar pcr-test på Heathrow ( typ länk eller liknande, har svårt att hitta) och om någon har erfarenhet av det?
Det är väl Collinson som finns på Heathrow, dock inte vid terminalerna utan på norrsidan av Heathrow-området: Covid-19 Testing | Collinson Group
Vill du testa dig direkt vid ankomst? Enligt regelverket bör det gå bra, eftersom det är "on or before day 2" som gäller för testet. Hur det däremot funkar i praktiken att göra det på flygplatsen vet jag inte. Du bokar ju tydligen en specifik tidsslot hos Collinson (och måste ha bokat innan avfärd för att kunna checka in till ditt flyg), men på Heathrow är det ju ganska svårt att veta vid vilken tid man är "inne i landet" p.g.a. de långa köerna för dokument- och passkontroll. Hur de agerar om du missat din slot med flera timmar vet jag inte. Collinson har heller inte öppet lika länge som flygplatsen utan 7am - 7pm.
 

Senator

Moderator
Vi har en resa med svärföräldrarna planerat till Malaysia över nyår. Jag har bokat 2 x 2-for-1 med fru/barn på och svärföräldrarna med rutten ARN-HEL-IST-KUL-IST-MUC-ARN. Jag tänkte boka en revenue till mig själv så jag i alla fall är med på IST-KUL-IST med alla andra. Lite olika priser från ARN jämfört med andra städer, men har avvaktat detta då läget är vad det är. Jag agerade mycket bank under 2020 ;) Så jag väntar lite.

Men idag såddes några frön av förhoppningar:
Malaysia's main resort islands may reopen in early September, says tourism minister - CNA
Malaysia to restart tourism first in Langkawi, with a new focus on ecology, sustainability and its Unesco Geoforest park | South China Morning Post

Vår initiala plan var Kota Kinabalu och denna pärla:
https://www.shangri-la.com/kotakinabalu/tanjungaruresort/

Men om Langkawi öppnar först med ett bra upplägg så kanske vi styr om equipaget dit.
 

igelkotten

Medlem
Det är väl Collinson som finns på Heathrow, dock inte vid terminalerna utan på norrsidan av Heathrow-området: Covid-19 Testing | Collinson Group
Vill du testa dig direkt vid ankomst? Enligt regelverket bör det gå bra, eftersom det är "on or before day 2" som gäller för testet. Hur det däremot funkar i praktiken att göra det på flygplatsen vet jag inte. Du bokar ju tydligen en specifik tidsslot hos Collinson (och måste ha bokat innan avfärd för att kunna checka in till ditt flyg), men på Heathrow är det ju ganska svårt att veta vid vilken tid man är "inne i landet" p.g.a. de långa köerna för dokument- och passkontroll. Hur de agerar om du missat din slot med flera timmar vet jag inte. Collinson har heller inte öppet lika länge som flygplatsen utan 7am - 7pm.

Apropå dokumentkontroll, när jag anlände till Heathrow T2 i fredags så var det ingen kontroll alls. De gamla vanliga e-gaterna var öppna igen. :)
 

JacobGBG

Medlem
Men idag såddes några frön av förhoppningar:

Försiktigt positiv men situationen påminner lite om försnacket till Phuket sandbox som visade sig vara ett fiasko. Samma frågor som dyker upp om hur man tar sig dit, vad är tillåten transfer (inrikes likväl som i regionen), går det att ta en övernattning på vägen i KUL, vilka restriktioner kommer gälla på plats, etc etc
 

Tomas E

Medlem
Hej,
Någon som vet hur man bokar pcr-test på Heathrow ( typ länk eller liknande, har svårt att hitta) och om någon har erfarenhet av det?
Det är väl Collinson som finns på Heathrow, dock inte vid terminalerna utan på norrsidan av Heathrow-området: Covid-19 Testing | Collinson Group
Vill du testa dig direkt vid ankomst? Enligt regelverket bör det gå bra, eftersom det är "on or before day 2" som gäller för testet. Hur det däremot funkar i praktiken att göra det på flygplatsen vet jag inte. Du bokar ju tydligen en specifik tidsslot hos Collinson (och måste ha bokat innan avfärd för att kunna checka in till ditt flyg), men på Heathrow är det ju ganska svårt att veta vid vilken tid man är "inne i landet" p.g.a. de långa köerna för dokument- och passkontroll. Hur de agerar om du missat din slot med flera timmar vet jag inte. Collinson har heller inte öppet lika länge som flygplatsen utan 7am - 7pm.
En uppdatering om testning på Heathrow: det är tydligen Expresstest som finns inne i terminalerna! Book a PCR Test at a COVID-19 Test Centre – ExpressTest (Jag har ju för mig att jag sett bilder på folk som testas inne i terminalen även om jag inte gjort det själv.)
På listan finns T2 Arrivals, T2 Departures, T3 Forecourt, T5 Arrivals och T5 Departures listade, här finns mer exakt vägvisning: Directions to Your COVID-19 Testing Centre | ExpressTest
Ordinarie pris tycks vara £ 99 för ett PCR-test, men de ska ha BA-rabatt (pris £ 66 enligt BA:s webbplats) med koden "BA21".
Hade undersökt denna variant själv nu på fredag om det inte varit för att jag redan bokat ett annat hemtest. Det kanske blir av att jag provar någon gång i september.
 

GOTBound

Medlem
En uppdatering om testning på Heathrow: det är tydligen Expresstest som finns inne i terminalerna! Book a PCR Test at a COVID-19 Test Centre – ExpressTest (Jag har ju för mig att jag sett bilder på folk som testas inne i terminalen även om jag inte gjort det själv.)
På listan finns T2 Arrivals, T2 Departures, T3 Forecourt, T5 Arrivals och T5 Departures listade, här finns mer exakt vägvisning: Directions to Your COVID-19 Testing Centre | ExpressTest
Ordinarie pris tycks vara £ 99 för ett PCR-test, men de ska ha BA-rabatt (pris £ 66 enligt BA:s webbplats) med koden "BA21".
Hade undersökt denna variant själv nu på fredag om det inte varit för att jag redan bokat ett annat hemtest. Det kanske blir av att jag provar någon gång i september.
Tack för tippset, jag hittade denna sida hos British Airways där de listar de center där BA rabatt erhålls:
COVID-19 tests | Information | British Airways
 

Senator

Moderator
En uppdatering om testning på Heathrow: det är tydligen Expresstest som finns inne i terminalerna! Book a PCR Test at a COVID-19 Test Centre – ExpressTest (Jag har ju för mig att jag sett bilder på folk som testas inne i terminalen även om jag inte gjort det själv.)
På listan finns T2 Arrivals, T2 Departures, T3 Forecourt, T5 Arrivals och T5 Departures listade, här finns mer exakt vägvisning: Directions to Your COVID-19 Testing Centre | ExpressTest
Ordinarie pris tycks vara £ 99 för ett PCR-test, men de ska ha BA-rabatt (pris £ 66 enligt BA:s webbplats) med koden "BA21".
Hade undersökt denna variant själv nu på fredag om det inte varit för att jag redan bokat ett annat hemtest. Det kanske blir av att jag provar någon gång i september.

Du som verkar ha koll på UK, behöver din guidance ;)
Söndag: reser ARN-ZRH sover över
Måndag: reser ZRH-LHR, dag 0 om jag förstår rätt. Sover över.
Tisdag: reser LHR-BCN, dag 1 om jag förstår rätt. Lämnar UK.

När skall jag ta mitt PCR-test? Räcker det att jag bokar vid avresa T5 departure?

Nästa fråga.. Min fru och bästa väninna skall åka
Fredag: ARN-LHR, dag 0
Lördag:
Söndag: LHR-ARN, dag 2
Här antar jag att de behöver boka ett test söndagen, men i detta fall kanske det räcker med T5 Departures?
 
Toppen