Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Hachans

Hachans Medlem

Det är antingen eller. Formuläret är för de som inte har LUCA/Covid Warn-appen. Man behöver inte göra båda.

Men ja, kontrollen av dessa är inte stenhård. Men fick utskällning på McDonalds när jag inte gjorde det för jag inte visste. Live and learn!

NyfikenGrau gillar detta.
  2. Ah, så är det säkert! Var dock tvungen att ändå fylla i formuläret vid en fika nyligen, intressant nog på svenska kedjan Espresso House. Men långt ifrån första gången som stället ifråga inte riktigt har koll på reglerna.

3. Hachans

Hachans Medlem

Jag tror de utgår ibland från att turisterna inte riktigt har koll. Vilket ju såklart är rimligt. Fram till juli gick det inte ens att använda Luca utan tyskt nummer. Nu går det. Och det svenska Covid-passet går att importera i tyska Covid warn vilket jag tyckte var smidigt, det ger färre höjda ögonbryn än att behöva öppna Kivra. Men lättast var att ha det utskrivet såklart.

4. Kan nog vara så, inte för att jag är turist men kedjan ifråga har påfallande hög andel turister.
    Men, har någon bett att få kolla din incheckning på appen om du inte visat den självmant? För just det har fortfarande aldrig hänt mig.

5. Hachans

Hachans Medlem

Jadå, det hände nästan varje gång det var på restaurang (oftast frukostmatsalar för vår del). De tog fram koden och så scannade man. Någon verklig detaljkoll gjordes väl inte, snarare snabb okulärbesiktning på att det stod något i typ med incheckad.

6. Ska till Malmö i helgen och tänkte ta en tur över till Köpenhamn. Tyvärr bara 12 dagar sen jag fick dos 2, så jag förstår det som att jag behöver ta ett antigentest och få negativt svar innan tåget går över sundet. Tips på ställe att göra det på i centrala Malmö?

7. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vaccina finns väl "överallt" och alla som rapporterat här om dem har väl fått svar på antigentest inom den utlovade timmen, oftast betydligt snabbare? Jag har bara använt dem på lite olika adresser i Stockholm, men i Malmö finns de tydligen på Hyregatan 3 (några hundra meter från Malmö C) och Quality Hotel View Hyllie (i princip rakt ovanför Hyllie station, det sista stoppet på svenska sidan). Har inte kollat tillgängligheten på tider dock.

8. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kom hem från DK igår och körde över bron i måndags. Ingen kontroll alls om vaccinering eller något annat heller vid gränsen till DK. Dock för att sitta inne på restaurang var man tvungen att uppvisa covidbevis på alla restauranger tom MC Donalds. Taka away var OK utan vaccinations bevis.

9. Jonas F

Jonas F Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag förstår det ska det väl räcka med första sprutan och 14 dagar i Danmark (till och med dag 42 efter första sprutan)? Därefter räknas man som vaccinerad omedelbart efter andra sprutan.

I alla fall om jag lyckas tyda informationen på https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas rätt. Och det ska så vitt jag förstår även gälla vaccinationer i övriga EU också. Någon som provat?

10. Det är ingen alkohol på American i Eco vilket är bra. I first så flödade den som vanligt.

Flög även Delta under pandemin och där serveras det öl i deras Comfort plus produkt men inte i eko. Full servering i First.

Grymt trevlig öl på Delta för övrigt.

jerixon, Lounge Lizard och 011430121 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!