Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

vegasbaby

Medlem
Är det någon som har en aning om hur transit i Oslo går till? Vi ska flyga till Bryssel via Oslo och förstår det som att alla får göra "transit" i Norge oavsett om man inte är vaccinerat eller kommer från ett rött land. Jag är vaccinerad men tjejen har precis tagit sin andra dos och räknas därmed inte som fullvaccinerad. Ska man även fylla i entry registration för endast transit?

Avinor: Foreign nationals in transit at an airport in Norway (both international airport transit and within the Schengen area) are exempt from the entry regulations.
 

SK989

Medlem
Fr.o.m. måndag kräver Estland negativt covidtest för resande från Sverige som inte är vaccinerade (tidigare ställdes inga krav alls). Reser man från Danmark, t.ex. flyger från Kastrup, är det från måndag karantänskrav för ovaccinerade (tidigare bara krav på negativt covidtest).

Estland har sitt eget system för olika krav:

Är man vaccinerad = inga ytterligare krav, oavsett varifrån man reser i EU.
Är smittspridningen 75 per 100 000 invånare eller lägre i EU-landet man från till Estland = inga krav för inresa.
Är smittspridningen mellan 75 - 200 per 100 000 invånare = krav på negativt covidtest.
Är smittspridningen över 200 per 100 000 invånare = krav på negativt covidtest + karantän.

Uppdatering av listan med vilka länder som hamnar i respektive kategori görs på fredagar och gäller från måndagen som följer.
 
Last edited:

Maja

Medlem
Jag blir helt matt när jag ska försöka sätta min in i vilka regler som gäller om vi nu ska genomföra vår tänkta resa till Bryssel i september. Jag är fullt medveten om att saker och ting ändras fort, men vad tusan gäller om vi skulle åka med de förutsättningar som är nu?

Såväl jag som maken kommer vara fullvaccinerade och det kommer ha gått 14+ dagar efter andra sprutan vilket då innebär att så länge Västra Götaland fortsätter att vara högst orange så kan vi åka ditt utan några bekymmer om jag tolkar det hela rätt.

Men vad gäller för dottern som är 12 år? Hon har ej varit smittad.

Vi ankommer med flyg, men stannar kortare tid än 48h, mellanlandning på Kastrup.

Att vi måste fylla i Passenger Locator Form, Passenger Locator Form | Passenger Locator Form vet jag då vi ankommer med flyg.

Resenärer som anländer från ”gröna” eller ”orangea” zoner, med eller utan en EUDCC, omfattas inte av krav på testning eller karantän.

Skulle detta då innebär att dottern EJ behöver ta ett PCR-test innan resan?

Och vad gäller vid transit via Kastrup då Köpenhamn klassas som rött? Medför det att förutsättningarna ändras? Och att det räknas som om vi kommer från ett rött land?

Och hemresan, då kan vi inte göra transit på Kastrup om Belgien/Bryssel är rött utan ett PCR-test? Och vad gäller om landet klassas som gult enligt Danmark? Trodde jag hade lätt för att läsa och förstå information, men detta är tamme tusan en djungel.

Har knappt lämnat huset sedan i mars 2020 så förvirringen här total. Inser också att med ett barn i åldersspannet 12-15 år så blir allting genast oerhört mycket krångligare när det gäller resor framöver. :eek:

Så är det någon som är väl insatt och kan förbarma sig över mig att förklara hur det ligger till så är jag oerhört tacksam för er hjälp.
 
Last edited:
Detta är ganska lätt att googla sig fram till att Mexico City och flera mexikanska stater har nyligen blivit röda. Jag har dock googlat mina fingrar blodiga för att försöka förstå vad röd nivå innebär i praktiken. Är det bara att turistattraktioner har stängt? Eller betyder det att alla restauranger håller stängt? Eller betyder det att man inte får lov att vistas uomhus? Har någon koll på vad mexikansk röd nivå innebär?
 

Hachans

Medlem
Detta är ganska lätt att googla sig fram till att Mexico City och flera mexikanska stater har nyligen blivit röda. Jag har dock googlat mina fingrar blodiga för att försöka förstå vad röd nivå innebär i praktiken. Är det bara att turistattraktioner har stängt? Eller betyder det att alla restauranger håller stängt? Eller betyder det att man inte får lov att vistas uomhus? Har någon koll på vad mexikansk röd nivå innebär?

Jag kom precis till Mexikonic igen av familjeskäl. Exakta detaljer varierar lite från stat till stat, men i den här delstaten gäller bland annat röd nivå att restauranger får mycket begränsad möjlighet att ha folk sittande och många går därför över till take out enbart. Vattenparker, vanliga parker, qintas, teatrar, nöjesparker mm är stängda. Det är stora begränsningar på antalet människor i butiker mm. Det är också åldergräns i butiker vissa tider. Små barn, äldre och gravida är inte välkomna till mataffärerna.

Och så är det såklart som tidigare munskydd överallt i offentligheten, temperaturkontroller och desinfektionsstationer.

Kontentan är att som turist är det inte kul här nu. Åk inte hit, det blir vansinnigt jobbigt om du skulle behöva vård och liknande, sjukhusen är fulla och det finns inte plats - ens om du har pengar.

Men det varierar från delstat till delstat såklart, men staterna som tar mycket turister är värst och det är de som spritt till resten av landet efter att amerikanska turister tagit in smittan.
 

Hachans

Medlem
Vet du om hotellen i Mexico City får lov att ha öppet och husera utländska turister? Jag tänker mig att jag flyger till/från Mexico City och övernattar där en natt och flyger vidare till någon grön/gul delstat.

En snabb sökning verkar ge att hotellen får ha 30% occupancy, liksom restauranger i CDMX. Men det finns inga restriktioner om vem som bor där.

Mina mexikanska kontakter hälsar att statistiken från de gula staterna är rejält underdriven då dessa tillhör samma parti som presidenten. De röda har mer tillförlitlig statistik då de har en konstant konflikt med centralregeringen om hur dåligt jobb de gör (och när det var val i juni var plötsligt nästan alla stater gröna). Men även i de röda staterna lyckas man inte räkna alla, det är ett stort mörkertal på döda som aldrig ens kommit till sjukhuset.

Poängen är att inte låta dig invaggas i någon falsk säkerhet bara för att staten råkar vara gul.
 

Mikeswe

Medlem
Efter ett mindre antal resor i Europa under pandemin, så hade vi första erfarenheten med att visa EUs covid-certifikat häromdagen .. och blev lite förvånade att detta skedde på GOT.

Flygresa HAM-BRU-GOT. Alla passagerare slussades till passkontrollen.

Vi är båda inskrivna och bosatta i Tyskland dock har fru Mikeswe pass i land utanför EU. Detta var i sig inte var ett problem i kontrollen men med tanke på detta ville man att hon även skulle visa upp ett vaccinationscertifikat.

Eftersom vi är bosatta i Tyskland, så har vi även vaccinerat oss där.

Killen i passkontrollen menade på att han ordagrant nu gjorde ”ett stooooort undantag” då man i Sverige inte accepterar tyska EU vaccinationscertifikat även om dessa är skrivna på engelska (!!!???)

Certifikatet är av EU standard och står som sagt på tyska/engelska med standard Q-R kod.

Påpekade hur detta kunde stämma, men han var helt övertygad att detta faktiskt stämde.

Han släppte igenom oss, men kändes sådär att behöva argumentera och ställa till en mindre scen på GOT.

Försökte hitta denna information på någon svensk myndighets sida och åtminstone enligt polisens hemsida skall certifikatet vara på hemlandets språk och engelska.

Någon som vet om Sverige nyligen implementerat några andra speciella regler ?
 
Toppen