Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Är det någon som vet vad som gäller för inresa till Portugal?

Timatic/Reopen EU/Visit Portugal säger



medans ambassaden i Sverige säger



Det kommer ha gått 12 dagar sen jag tagit min andra dos när jag planerar min inresa till Portugal, men blir fundersam på om jag behöver ta ett test eller inte? Är "a valid EU Digital COVID Certificate" synonymt med 14 dagar passerat? Jag har ju 2 doser i mitt Covidbevis...
Hade själv samma frågeställning för min sambo i tråden om covid-bevis för 10-15 dagar sen. Där kan du läsa lite mer. Men kort svar är att det är giltigt först efter 14 dagar. Min sambo tog ett antigentest dagen innan avresa. Tror inte hon hade kommit med flyget utan testet trots två sprutor men bara 7 dagar från den andra.
Här på plats (Conrad Algarve med omnejd) så får vi visa vaccinations-beviset ganska frekvent på hotell och restauranger men här känns det som dom mer kollar att man har 2 sprutor och inte när den senaste togs.
I övrigt stenhårt med ansiktsmask överallt vilket alla följer. (Dom enda man ser slarvar är britter men dom blir tillsagda inom någon sekund.)

Åker norrut imorgon, får se hur noga reglerna följs där.
 

RickardG

Medlem
Hade själv samma frågeställning för min sambo i tråden om covid-bevis för 10-15 dagar sen. Där kan du läsa lite mer. Men kort svar är att det är giltigt först efter 14 dagar. Min sambo tog ett antigentest dagen innan avresa. Tror inte hon hade kommit med flyget utan testet trots två sprutor men bara 7 dagar från den andra.
Här på plats (Conrad Algarve med omnejd) så får vi visa vaccinations-beviset ganska frekvent på hotell och restauranger men här känns det som dom mer kollar att man har 2 sprutor och inte när den senaste togs.
I övrigt stenhårt med ansiktsmask överallt vilket alla följer. (Dom enda man ser slarvar är britter men dom blir tillsagda inom någon sekund.)

Åker norrut imorgon, får se hur noga reglerna följs där.
Intressant kontrast. Här i norra Italien kan munskyddsanvändandet sammanfattas som ett stort skämt. Jag fick idag också klart för mig att egensydda varianter utan några som helst krav på konstruktion är sanktionerat av italienska hälsoministeriet. Jag som först trodde att italienarna tog en ”genväg” :)
 

Mr Basic

Medlem
På tal om munskydd, så fort Boris släppte lagkravet på munskydd har i princip ingen munskydd längre någonstans i england. Största andel munskydd är inne i mataffärer men resten ligger det kanske på 10%s användning.
Inte ens på public transport (tänker mest på London, då jag ska dit om några veckor)? :rolleyes:
 

NotRyan

Medlem
Toppen