Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Homer

Homer Medlem

2. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hela munskyddspolitiken är en fars enligt mig.
    I Kroatien för andra gången denna sommar, nu i Istrien. Här har de i princip inga smittade alls (4 aktiva fall just nu), det enda man märker av corona är just munskyddstvånget inomhus. Dock är ju följsamhet låg, mer eller mindre alla har det men på armen, hakblöja, över munnen och en minoritet har det över näsan. Skydden läggs på bord, knöglas i fickor etc, inga håller avstång överhuvudtaget, tvärtom trångt i resturanger, man fick kryssa mellan massorna i Pula... Massor av turister, känns som pre-corona.
    Här i Poreč är 80% av turisterna tyskar eller österrikare och de är ju de som följer kraven bäst, medan öststatsturister ofta struntar i munskydden inomhus.
    Överlag mkt trevligt för övrigt, god mat! Massa tryffel, mkt billigare än Dubrovnik och trevligt folk.

Jonas C, aruba1 och Bamse35 gillar detta.
  3. Johans00

Johans00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Veratio

Veratio Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För en uppenbarligen under medel begåvning, har kollat sweden abroad och jag uppfattar det som att jag kan sätta mig i bilen, köra igenom Danmark, vara i Flensburg med omnejd några timmar för att köpa whiskey och köra samma väg tillbaka när jag är fullvaccinerad och det har gått två veckor. Visst!?

5. Om du är fullvaccinerad + 2 veckor kan du göra betydligt mer än så, allt du vill inom EU i princip, inkl hotell och restaurang och affärer hur mycket du vill.

micke, Dawes och Veratio gillar detta.
  6. 1ClassJocke

1ClassJocke Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inget nytt om USA och det jag läst senast idag är att man måste ha varit utanför Schengen i minst 14 dagar för att få komma in i USA eftersom hela EU är klassificerat som ett riskland vad gäller Covid-19. Ingen logik bakom det såklart men det är inte mycket logik i något just nu

Bankiren och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  7. Hej,
    Någon som visat upp vaccinbevis till Kroatien med endast en spruta, sticker på lördag och det står överallt att det räcker med en spruta, men alltid bra att dubbelkolla.

8. aruba1

aruba1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har precis kommit till Dubrovnik. Checkade in i CPH. Damen i incheckningsdisken bekräftade att det räckte med en spruta. Dock hade min sambo precis fått spruta 2 för 5 dagar sedan. Även det räckte förstås. Själv har jag 2 sprutor + 14 dagar. Bra att veta är att SAS Loungen i CPH kräver endast en spruta. När vi väl kom fram till DBV kollade passkontrollen på allas covid bevis alt negativt testbevis. En hel del kö till passkontrollen då vi landade samtidigt med en flight från Belgrad och en annan flight från Wien.

jerixon, LarsCph, Mr Basic och 3 andra gillar detta.
  9. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var i Paris i helgen, alla bar munskydd i kollektivtrafiken även barn, samtliga bar även munskydd på gatorna men de flesta hade dem på armen.
    Satt du på en uteservering och skulle gå in och tvätta händerna var du tvungen att sätta på skyddet där det uppenbarligen skall sitta på munnen.

Inne på publika områden på hotellet var det munskydd på.
    Hotellet kollade mitt vaccinations intyget samt han tog en kopia på det.

Tåget mellan Paris och Bryssel munskydd på, ingen servering ombord på tåget, en dam gick med en sprayflaska och torkade allt hon såg, ytterkanterna på hatthyllor, bord, handtag o.s.v.

I Belgien känns det mera som om man bär munskydd utomhus, jag reagerade när man såg personer som inte bar munskydd på munnen.

Har inte behövt visa vaccinations intyget för att komma in i Belgien varken för tågresan eller på hotellet.

I båda länderna bär servicepersonalen så väl på restaurang som hotell alltid munskydd,

Jag upplever även att allmänheten håller avstånd där det går, i T banan i Paris gick det inte utan där var det trångt som i en sardinburk. (Ett uttryck som min mormor använde)

Mr Basic, NyfikenGrau, fcx och 1 annan gillar detta.
  10. JAM(1)777

JAM(1)777 Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi behövde inte visa något i loungen på CPH, detta var 22:e juli bara att traska in…

jerixon gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!