Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

SK989

Medlem
Nyss hemkommen från Gdansk, var livet verkade som förr. Allt var öppet och alla turistaktiviteter var igång. Det fanns munskyddskrav i publika lokaler inomhus, som butiker, museum, kollektivtrafik och restauranger. På museer blev man uppmanad att ta på munskydd och på spårvagnarna hade de flesta munskydd, men i övrigt var följsamheten låg och ingen brydde sig heller (inkl. jag själv bör tilläggas). Åkte på en del turistgrejor som båtutflykter och det var fullt på de flesta turer, typ trångt (och nästan ingen hade munskydd heller).

Av olika skäl ville jag åka direktflyg hem och det enda som stod till buds var Wizzair eller Ryanair, båda till Skavsta. Pest eller kolera. Ryans tider var lite bättre så det fick bli FR - säkert 10 år sen senast.

Det funkade bra med Ryanair, inga konstigheter.
Men Skavsta, jösses! Fanns två bagageband, på ena stod "Inga mer flyg idag" och på andra Wizzair från Budapest. Men nåt flyg från Budapest fanns inte, inte då i alla fall. Nå, vårt bagage kom på Budapest-bandet.

Till Sverige råder som bekant generellt inreseförbud från icke-nordiska länder om man inte är svensk, bosatt här, vaccinerad eller om man har negativt covidtest med sig (samt lite andra undantag). Upprätthölls kontrollen av inreseförbudet på Skavsta? Inte alls. Alla kunde klampa rätt in i landet. Ingen gränskontroll eller polis i sikte.

Väl ute ville jag ta en taxi till Nyköping för att ta tåg därifrån. Men några taxibilar fanns inte. Inte en enda! Man måste tydligen förbeställa... Nå, stadsbussen går till Nyköping var 60:e min. Hade tur och den kom efter 10 min.

Att ingen gränskontroll skedde var förvånande, men det kanske bara görs stickprov av att coronareglerna följs?
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Nyss hemkommen från Gdansk, var livet verkade som förr. Allt var öppet och alla turistaktiviteter var igång. Det fanns munskyddskrav i publika lokaler inomhus, som butiker, museum, kollektivtrafik och restauranger. På museer blev man uppmanad att ta på munskydd och på spårvagnarna hade de flesta munskydd, men i övrigt var följsamheten låg och ingen brydde sig heller (inkl. jag själv bör tilläggas). Åkte på en del turistgrejor som båtutflykter och det var fullt på de flesta turer, typ trångt (och nästan ingen hade munskydd heller).

Av olika skäl ville jag åka direktflyg hem och det enda som stod till buds var Wizzair eller Ryanair, båda till Skavsta. Pest eller kolera. Ryans tider var lite bättre så det fick bli FR - säkert 10 år sen senast.

Det funkade bra med Ryanair, inga konstigheter.
Men Skavsta, jösses! Fanns två bagageband, på ena stod "Inga mer flyg idag" och på andra Wizzair från Budapest. Men nåt flyg från Budapest fanns inte, inte då i alla fall. Nå, vårt bagage kom på Budapest-bandet.

Till Sverige råder som bekant generellt inreseförbud från icke-nordiska länder om man inte är svensk, bosatt här, vaccinerad eller om man har negativt covidtest med sig (samt lite andra undantag). Upprätthölls kontrollen av inreseförbudet på Skavsta? Inte alls. Alla kunde klampa rätt in i landet. Ingen gränskontroll eller polis i sikte.

Väl ute ville jag ta en taxi till Nyköping för att ta tåg därifrån. Men några taxibilar fanns inte. Inte en enda! Man måste tydligen förbeställa... Nå, stadsbussen går till Nyköping var 60:e min. Hade tur och den kom efter 10 min.

Att ingen gränskontroll skedde var förvånande, men det kanske bara görs stickprov av att coronareglerna följs?

Det är flygbolagen som kontrollerar ofta. De är ansvariga för att ingen släpps på som inte uppfyller kraven. Sen är det stickprov. Onödigt att lägga stora resurser på sånt när det ändå kollas av flygbolaget till största del, de som saknar rätt intyg kommer ändå inte förbi incheckning.
 

Franco

Medlem
Jag har fått uppfattningen att full kontroll sker på Arlanda där alla Schengenflyg från icke-nordiska länder angör de gater på B-piren i Terminal 5 som leder till gränskontrollen på övre plan. Är dock osäker på om kontroll sker för alla flyg från Schengen. På Bromma var det ingen kontroll när jag landade från Bryssel för några veckor sedan, men jag förstår att kontroll ibland finns.
 

SK989

Medlem
Det är flygbolagen som kontrollerar ofta. De är ansvariga för att ingen släpps på som inte uppfyller kraven. Sen är det stickprov. Onödigt att lägga stora resurser på sånt när det ändå kollas av flygbolaget till största del, de som saknar rätt intyg kommer ändå inte förbi incheckning.
Jo flygbolagen gör sina kontroller (av varierande kvalitet) vid incheckningen. Checkar man in online sker i vissa fall kontroll av covidtest m.m. först i gaten. Jag har sett gatepersonal ägna 2 sek åt en svartvit utskrift av något intyg...

Samma kontroll görs av flygbolagen vad gäller pass/ID-kort i normala tider från icke-Schengen till Sverige men det innebär ju inte att gränskontroll vid ankomst bara sker slumpmässigt när ett flyg kommer till Sverige från t.ex. Irland.eller Cypern.

Ska man ha inresekrav p.g.a. coronan kan man inte förlita sig på flygbolag eller rederier, det är ett myndighetsansvar. Sen tycker jag personligen att många inresekrav är meningslösa och ologiska, men det är en annan sak.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: ekf

pljung

Medlem
Hej,
Någon som vet hur det fungerar för resa GOT-IST-DXB. PCR test on arrival i Dubai eller inte?
Hur är det övrigt i landet med krav på munskydd m.m?
Ingen respons på denna fråga, så försöker igen.
Läser också mycket om karantän tills man fått svar på PCR-testet, om så är fallet vad innebär karantän i praktiken?
Ska vi överväga att boka flyg med mellanlandning i land som inte innebär "test on arrival"?
Kan tilläggas att alla resenärer är vaccinerade med 2 sprutor.
Tacksam för svar.
 

Kevinator

Medlem
Ingen respons på denna fråga, så försöker igen.
Läser också mycket om karantän tills man fått svar på PCR-testet, om så är fallet vad innebär karantän i praktiken?
Ska vi överväga att boka flyg med mellanlandning i land som inte innebär "test on arrival"?
Kan tilläggas att alla resenärer är vaccinerade med 2 sprutor.
Tacksam för svar.
Vi var i Dubai i april så jag vet inte om vilka regler som gäller. Vi fick ta PCR-test on arrival på flygplatsen, sedan var det ”karantän” så vi fick inte lämna hotellområdet förrän det negativa testresultatet hade kommit. Det kom inom 24 tim. Dock kändes det inte som att det var någon som höll koll på oss..
 

pljung

Medlem
Vi var i Dubai i april så jag vet inte om vilka regler som gäller. Vi fick ta PCR-test on arrival på flygplatsen, sedan var det ”karantän” så vi fick inte lämna hotellområdet förrän det negativa testresultatet hade kommit. Det kom inom 24 tim. Dock kändes det inte som att det var någon som höll koll på oss..
Tack för svaret:)

EDIT
Kan det vara så att de höll koll på er via appen (Covid-19 DXB Smart App), om den nu har någon form av GPS-funktion? Men är ju enkelt att kringgå ifall telefonen ligger på hotellrummet hela tiden.
 
Last edited:

Kevinator

Medlem
Tack för svaret:)

EDIT
Kan det vara så att de höll koll på er via appen (Covid-19 DXB Smart App), om den nu har någon form av GPS-funktion? Men är ju enkelt att kringgå ifall telefonen ligger på hotellrummet hela tiden.
Det är möjligt. Vi laddade ner appen, mest för att kunna ta emot svaret på on arrival-testet.
 

RickardG

Medlem
Befinner mig nu i Italien (Emilia Romagna) och här är allt ”som vanligt”, när det kommer till öppettider, restauranger, vilka verksamheter som är öppna etc. Visst finns det begränsningar, som t.ex. hur många som får vara samtidigt i ett omklädningsrum till poolen, att varannan sittplats på flygplatsen är avspärrad etc. etc. men det är inget som påverkar en normal semester.
Jag upplever ingen trängsel, men det är heller inte på något sätt folktomt.

Två saker slår mig, och som jag la märke till redan förra sommaren, men som nu blivit ännu värre.
Det första är användningen av munskydd, som närmast kan beskrivas som en fars. Det är obligatoriskt inomhus, och om det uppstår folksamlingar utomhus där det inte går att hålla avstånd. Munskydden åker av och på, täcker ibland bara hakan, ibland munnen och i bland även näsan. Många har sytt egna. Efter några sonderingar visar det sig att de som sytt egna gjort det för att det ”inte går att andas i de som man egentligen ska ha”. Engångsskydd återanvänds, flergångsskydd tvättas inte, skydd hänger på armen, läggs på bord o.s.v.
- kort sagt, munskydd används, men det är ljusår från att användas så som det nog är tänkt.

Den andra saken är att jag märkt att många som jag pratat med, speciellt äldre, blivit uppskrämda. Trots att de är fullvaccinerad, smittspridningen är på historiskt låga nivåer och vi är utomhus, har de munskydd och säger att de är oroliga för att bli sjuka. De undviker att besöka butiker och röra sig i miljöer med andra människor. Visst kan man tycka att det är bra på ett sätt, att de tar ansvar och bidrar till minskad smitta, men jag får en allt starkare känsla av att det är irrationellt och att de går miste om mer än nödvändigt. Rapportering i media, höga dödstal tidigare under pandemin och rykten verkar ha gjort att rädslan sitter djupt.
 
Toppen