Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Åh andra sidan är alla kroater jag möter fullvaccinerade, enligt dem själva. Många är glada att se besökare igen. Mask inomhus i butiker är ingen som fuskar med här.

Ja, var det du som undrade? Stället är perfekt om man vill bo i lägenhet med pool. Ingen lyx men rent, fräscht och bra AC. Gratis cyklar att låna. Korcula Hills ligger granne med stället.

Apartments Valeria
Google Maps

Finns på Airbnb.
https://abnb.me/LVFxAcMGFhb

Nu blev vi OT, men tipset till alla som ska ut och resa i sommar är ju att ta ansvar, se till att bo där det inte är en massa folk och kunna ta sig hem säkert om man blir sjuk. Jag minimerade min tid bland folkmassorna i Split. Här på Korcula är det väldigt lugnt och skönt.
3cd72a02a0c9217de00a8be9dcadff3c.jpg

I Dubrovnik och Babin Kok var de hyfsat ordentliga med mask inomhus, med detta menat att ALLA hade den under näsan..
Här i Tucepi / Makarska har folk max masken på svaj hängandes från ena örat om de ens har den inomhus .. Väldig skillnad. Så förvånad över hur mkt turister det är, varav 80% är Polacker, resten från Tyskland, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Ytterst få nordbor har vi hört..
 

Palazzi

Medlem
Är det någon som vet hur det ser ut med aktuella inreserestriktioner till San Marino? Ingen info på UD Resklar, och jag hittar ingen info om covidbeviset och hur det tas emot.

De håller precis på att ansluta sig till EU's digitala Covid-intyg; förberett men inte färdigimplementerat. Verkar dock som om de i praktiken accepterar både printade vaccinbevis och/eller tester utförda inom 48h från inresa. För de som vistats i italiten + 14d innan inresa sker inga ytterligare kontroller.
 
I Dubrovnik och Babin Kok var de hyfsat ordentliga med mask inomhus, med detta menat att ALLA hade den under näsan..
Här i Tucepi / Makarska har folk max masken på svaj hängandes från ena örat om de ens har den inomhus .. Väldig skillnad. Så förvånad över hur mkt turister det är, varav 80% är Polacker, resten från Tyskland, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Ytterst få nordbor har vi hört..
Tack Kimmen, då vet jag att jag gissade rätt. Man ska undvika fastlandet och Split. Jag gjorde rätt som valde en avlägsen by på en ö ute i Adriatiska havet.
 
Nej, det finns många restriktioner från Norges gröna länder. Just idag gäller (vad jag vet):

Med covidbevis (två veckor efter andra dos eller om man tillfrisknat från Covid-19 senaste sex månaderna) kan man resa in utan föranmälan och test. Fullvaccinerade föräldrar kan inte ta med sig ovaccinerade barn.

Utan covidbevis men man har varit i grönt land/område de sista 10 dagarna (bevis krävs, t.ex. bostadsadress från Skatteverket) krävs föranmälan om inresa samt snabbtest på gränsen. Man kan inte resa genom (eller mellanlanda i) orangea/röda länder/områden på väg till Norge.

Är det lång tid i förväg man behöver föranmäla ?
Jag vill väldigt gärna göra en liten roadtrip i Norge i sommar, jag har bara fått första dosen för en vecka sen och aldrig haft covid

Edit: verkar bara vara så att man ska göra det innan man kommer till gränsen entrynorway.no

vad glad jag blev att läsa det här , jag hade läst för snabbt och misstolkat reglerna :)
undra vilken gränskontroll man ska köra igenom för att minimera kö :p
bra timing med NCC x3 poäng också

Edit 2: angående gränskontroller: Åpne grenseoverganger med teststasjoner - Helsedirektoratet
 
Last edited:
I Dubrovnik och Babin Kok var de hyfsat ordentliga med mask inomhus, med detta menat att ALLA hade den under näsan..
Här i Tucepi / Makarska har folk max masken på svaj hängandes från ena örat om de ens har den inomhus .. Väldig skillnad. Så förvånad över hur mkt turister det är, varav 80% är Polacker, resten från Tyskland, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Ytterst få nordbor har vi hört..
Menar du Babin Kuk? Otroligt kul namn (bodde där för något år sedan)

73520c4b1a2fb5d3485cf15d36d35c4d.jpg
 

flatwhite

Medlem
Är det lång tid i förväg man behöver föranmäla ?
Jag vill väldigt gärna göra en liten roadtrip i Norge i sommar, jag har bara fått första dosen för en vecka sen och aldrig haft covid

Edit: verkar bara vara så att man ska göra det innan man kommer till gränsen entrynorway.no

vad glad jag blev att läsa det här , jag hade läst för snabbt och misstolkat reglerna :)
undra vilken gränskontroll man ska köra igenom för att minimera kö :p
bra timing med NCC x3 poäng också
Registrering av inresa till Norge ska (om jag är rätt informerad) ske i tidsspannet 72 till 0 timmar innan gränspassagen:

entrynorway.no
 

RickardG

Medlem
Kommer du in i Italien så lär du ju komma in i San Marino, finns ju ingen gränskontroll där.

Verkar dock som att San Marino har andra regler än Italien, och det är inte omöjligt att det är någon sorts gränskontroll eller åtminstone stickprovskontroll nu för tiden.

De håller precis på att ansluta sig till EU's digitala Covid-intyg; förberett men inte färdigimplementerat. Verkar dock som om de i praktiken accepterar både printade vaccinbevis och/eller tester utförda inom 48h från inresa. För de som vistats i italiten + 14d innan inresa sker inga ytterligare kontroller.
Jag hamnar lite i mellanläge eftersom vi inte kommer vara i Italien minst 14 dagar innan, och vi vill slippa ta nya test bara för en dagsutflykt. En del av oss är fullvaccinerade och har covidpass men inte alla. Hoppas det ändras innan vi åker om några veckor.
 

flatwhite

Medlem
jag försöker läsa men hittar det inte
Informationen finns utspridd på flera siter.
Helsenorge skrev:
Alle som passerer grensen til Norge, også norske statsborgere, skal ha fylt ut et innreiseregistreringsskjema før ankomst til Norge.

Skjemaet må fylles ut digitalt. Etter fullført registrering vil du få en kvittering som skal vises til politiet ved ankomst. Registreringen kan ikke gjennomføres tidligere enn 72 timer før innreise.
Koronavirus i Norge: reiser til og fra utlandet - helsenorge.no
 
Toppen