Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Vi ska till Kroatien den 17 juli och jag funderar på om man måste fylla i ett inreseformulär för barnen som är under 12.
Någon som vet?

Vi är där nu. Fyll i för alla. Sedan får du ett nummer för alla. När vi anlände 28/6 så knappade passkontrollen in numret, kollade testerna och sen genom.. Klart
 

Kimmen00

Medlem
För övrigt helt GALET mycket folk på Makarskarivieran där vi är nu.. Hela Östeuropa har tydligen test hit. Samt massa tyskar.. Inga munskydd överhuvudtaget inom/utomhus..Inga avstånd, tokfullt på stranden. Som om corona ej funnits.
 

Fredde18

Medlem
Nu har jag läst här och knappat mig runt på coronasmitte.dk , Danmarks officiella sida för corona-restriktioner. Men, jag blir inte riktigt klok på vad som gäller idag om krav på test och liknande OM:
Vi flyger SAS från Kroatien till Köpenhamn för mellanlandning och sen vidare SAS till slutdestination Arlanda. Det som skrivs känns anpassat för om man ska in i landet Danmark, inte för att transitera via airside.

Någon som gjort denna manöver i närtid? Att vi får komma in i Sverige som svensk medborgare från Danmark är ju klarlagt men hur ser dansken på oss när vi dyker in från Kroatien och ska vidare?
Jag läser det som att eftersom Kroatien är på Danmarks gröna lista så behövs inget test för att få borda planet i Pula och då vi inte ska in i landet förbi passkontroll kommer vi inte testas på Kastrup?
(Vi har drygt en månad till avresa så mycket kan ju ändras tills dess, förhoppningsvis inte till det sämre dock..)
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Nu har jag läst här och knappat mig runt på coronasmitte.dk , Danmarks officiella sida för corona-restriktioner. Men, jag blir inte riktigt klok på vad som gäller idag om krav på test och liknande OM:
Vi flyger SAS från Kroatien till Köpenhamn för mellanlandning och sen vidare SAS till slutdestination Arlanda. Det som skrivs känns anpassat för om man ska in i landet Danmark, inte för att transitera via airside.

Någon som gjort denna manöver i närtid? Att vi får komma in i Sverige som svensk medborgare från Danmark är ju klarlagt men hur ser dansken på oss när vi dyker in från Kroatien och ska vidare?
Jag läser det som att eftersom Kroatien är på Danmarks gröna lista så behövs inget test för att få borda planet i Pula och då vi inte ska in i landet förbi passkontroll kommer vi inte testas på Kastrup?
(Vi har drygt en månad till avresa så mycket kan ju ändras tills dess, förhoppningsvis inte till det sämre dock..)
Reglerna som de är just nu: Från och med 26/5 görs ingen kontroll av passagerare som anländer från Gröna länder vid ankomst till CPH. Om passageraren skall vidare in i Danmark krävs uppvisade av negativt test eller vaccinationsintyg.
Jag passerade CPH 28/6.

Tänk på att SAS Gold lounge kräver negativt Antigen/PCR eller fullvaccinerad för att få tillträde till loungen.
 
Toppen