Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr Planning

Medlem
Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige, men gula vaccinationsboken funkar fint. Annars antar jag att ni fått någon form av papper på att ni vaccinerats?

Stämmer bra det, en liten papperslapp med datum, batch, typ av vaccin, samt tid & plats.

Den går att få översatt.

Kontrolleras det vid ankomst, alt check in?
 

Hachans

Medlem
Jag tänkte samma sak utan att vara läkare! Hur f-n kan man utfärda intyg enbart baserat på lappen snarare än på journalnoteringar? Jag fick skriva mitt namn själv på lappen vid dos 1, och det står ju inget personnummer, och finns inga signaturer. Dos 2-noteringen är handskriven utan att ens ha en ha klisterlapp med batchnummer. Uppenbarligen inte ett seriöst företag.

Det är en bluff rakt av. Bilden på läkaren som står som ansvarig har en bild som är en stock image som du hittar här:

https://media.istockphoto.com/photo...=s37Wu87EetF9pBw2Bd233BT6Swx3UuVc5gBgZW4uJ-E=

Det finns inget organisationsnummer, ingen information om företaget i övrigt eller liknande. Integritetspolicyn länkar till en blank sida. Utöver då att de skriver intyg från kort som lätt kan förfalskas. Det är inte seriöst någonstans och IVO borde vara all over detta.

Men fortsätt gärna att skicka in bilder på era legitimationer och övrig känslig information till ett företag som inte är seriöst. Vad kan gå fel?
 

Tomas E

Medlem
Nu börjar vissa delar av Sverige bli gröna på ECDC:s karta, och inga delar är lägre röda!
2021w24_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png
 

Mr Planning

Medlem
@Hachans

Otroligt, och dom sitter ute på Arlanda och utfärdar PCR tester :mad:

Tack o lov så hade jag lite dålig känsla, och har inte laddat upp något.

Om en vecka så kommer det digitala beviset, och då försvinner delvis en del av skojarnas kassako...
 

Hachans

Medlem
@Hachans

Otroligt, och dom sitter ute på Arlanda och utfärdar PCR tester :mad:

Tack o lov så hade jag lite dålig känsla, och har inte laddat upp något.

Om en vecka så kommer det digitala beviset, och då försvinner delvis en del av skojarnas kassako...

Testerna kan mycket väl vara riktiga, men de kan vara oseriösa för det. Jag hade inte litat på dem för fem öre iaf.
 

filip23

Medlem
Liten uppdatering om vår resa från AGP - CPH. Vi landade med SK583 runt 23:30 på CPH och visste inte riktigt vad som väntade när vi väl kommit av planet. Ganska direkt efter avstigning möts vi av poliser som står och dirigerar åt två olika håll. En av poliserna ställer frågorna "är du vaccinerad eller är du immun mot Covid-19? Vilket följs upp av frågan "eller har du inte haft Covid-19"? Samtliga ur vårat sällskap har haft Covid och vi uppger den informationen till polisen, varpå han frågar om vi har papper på det. Det hade vi inte, vi hade bara ett negativt antigentest som vi tog några timmar innan avfärd från Malaga. Han dirigerar oss då mot vad som ser ut att vara passkontrollen. Vi får visa upp våra pass och vårat negativa antigentest och blir sedan insläppta i Danmark för att ta tåget mot Sverige. Vad vi kunde se blev många även dirigerade mot en teststation inne i terminalen.
 

Rogbjo

Medlem
Imorgon tar de bort munskyddsregeln utomhus på Mallorca så länge man kan hålla 1,5 meters avstånd från andra människor. Vi har varit 1 vecka i Santa Ponsa strax utanför Palma och det har varit väldigt dålig efterlevnad och polisen ber folk att ta på munskydd istället för att bötfälla. Man får konstatera att vi har haft det väldigt bra i Sverige under pandemin. Imorgon flyttar vi in till Palma för en sista natt och kan då njuta av fri luft igen
 

Canadien

Medlem
Nu börjar vissa delar av Sverige bli gröna på ECDC:s karta, och inga delar är lägre röda!
2021w24_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png
Japp! Som stockholmare bör man nu alltså kunna resa in i Spanien utan varesig vaccinpass eller tester, d v s precis som före pandemin, eller har jag läst fel på Spaniens sida för inreseregler?
 
Toppen