Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr Planning

Medlem
Försöker läsa mig till, men som bekant så får man ju fram olika information vart man än läser.

Någon som har rest till Schweiz nyligen, eller bestämt vet vad som gäller?
 

GOTBound

Medlem
Har jag förstått det rätt som att enbart PCR test som gäller för inresa till Berlin? Tänkte åka 1 juli till 8 juli. Inga karantänkrav vad jag kan läsa men hittar inget om antigentest är tillåtet.

Vill åka på så billiga flygbiljetter som möjligt så blir väl med easyjet men sas hade väl samarbete med något företag på Arlanda där man kunde få antigentest för 2-300 kr om man åkte med sasflyg?
SAS erbjuder antigen hos Vaccina [Clarion på ARN] för 295 kr, jag har nyttjat Vaccina i Göteborg och har enbart positivt att säga.
 

marbe166

Medlem
Har jag förstått det rätt som att enbart PCR test som gäller för inresa till Berlin? Tänkte åka 1 juli till 8 juli. Inga karantänkrav vad jag kan läsa men hittar inget om antigentest är tillåtet.

Vill åka på så billiga flygbiljetter som möjligt så blir väl med easyjet men sas hade väl samarbete med något företag på Arlanda där man kunde få antigentest för 2-300 kr om man åkte med sasflyg?

Antigentest räcker.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...gebiete_aktuell_en.pdf?__blob=publicationFile
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...s/Test_04062021_en.pdf?__blob=publicationFile
 

Bamse35

Medlem
Här har du en bra map över vad som gäller vid inresa till Schweiz.
Sverige tillhör listan av "risk countries", så det är lätt att se vad som gäller.

Regeln-Einreise_EN.png
 

Mr Planning

Medlem
Det stämmer inte helt det där, den den ena myndighetens rekommendation (FOPH) inte gör en inresa förbjuden, då det är (SEM) som bestämmer.

Sedan så nämner dom två olika risk kategorier, länder under "sektion 2, med virus varianter" (dit räknas såvitt jag vet inte Sverige)

Samtidigt så har landet öppnat för samtliga Schengen länder 15/6

(är dessutom fullvaccinerad sedan två veckor) , godkänner dom dom utskriva bevisen man kan få innan den 1 Juli?

Behövs test innan?

Som sagt, väldigt förvirrande information...
 
Last edited:

anjak

Medlem
Det stämmer inte helt det där, den den ena myndighetens rekommendation (FOPH) inte gör en inresa förbjuden, då det är (SEM) som bestämmer.

Sedan så nämner dom två olika risk kategorier, länder under "sektion 2, med virus varianter" (dit räknas såvitt jag vet inte Sverige)

Samtidigt så har landet öppnat för samtliga Schengen länder 15/6

(är dessutom fullvaccinerad sedan två veckor) , godkänner dom dom utskriva bevisen man kan få innan den 1 Juli?

Behövs test innan?

Som sagt, väldigt förvirrande information...
Det beslutades om nya regler tidigare idag som gäller från måndag 28/6. Karantänkravet tas bort från alla Schengenländer förutom sådana med en särskild virusvariant. Däremot behövs fortfarande ett test om man reser in via flyg, alternativt att man är fullvaccinerad.

Coronavirus: Federal Council to take further, wide-ranging reopening step and to relax rules on entering Switzerland
 
Last edited:

Mr Planning

Medlem
Det beslutades om nya regler tidigare idag som gäller från måndag 28/6. Karantänkravet tas bort från alla Schengenländer förutom sådana med en särskild virusvariant. Däremot behövs fortfarande ett test om man reser in via flyg, alternativt att man är fullvaccinerad.

Coronavirus: Federal Council to take further, wide-ranging reopening step and to relax rules on entering Switzerland


Dagsfärsk info som jag hade missat, i mitt fall (fullvaccinerad) så är det fritt fram så länge jag kan bevisa det? , vilket jag borde kunna med ett vaccinationsintyg där man laddar upp sitt kort och får ett intyg med en QR kod

(ser ut som att dom nya reglerna gäller från 26/6) Men jag skulle vilja åka redan nu på Fredag... :rolleyes:

Boka - BirgaCare
 
Toppen