Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Danmark ändrar reglerna från den 26 juni för inresor och transit.
Jag har inget problem med språket, men detta med färgerna känns rörigt.

https://coronasmitte.dk/nyt-fra-myndighederne/pressemoeder/gradvis-genaabning-for-rejseaktiviteter

Instämmer, det var inte helt lätt att hänga med bland färgerna och kriterier..
Jag har en resa till CPH [transfer] några dagar efter 26/6 och tänker boka ett PCR test hos Vaccina [avbokningsbart] utifall jag behöver ett sådant om Sverige skulle klassas som rött, det gäller bara att hitta en tid för nu finns det inga tider som är >72h innan avresan.
 
Last edited:

filip23

Medlem
Snabb fråga (kanske är dum) vi är i Malaga just nu, flyger hem på måndag 21/6. Resan går till CPH och sen tåget till Sverige. Måste vi ha ett negativt antigen/pcr test gjort här i Spanien för att få komma hem/landa på cph ?
 

GOTBound

Medlem
Snabb fråga (kanske är dum) vi är i Malaga just nu, flyger hem på måndag 21/6. Resan går till CPH och sen tåget till Sverige. Måste vi ha ett negativt antigen/pcr test gjort här i Spanien för att få komma hem/landa på cph ?
Beror på vilken region i Spanien enligt nuvarande regler som är publicerade här:
https://en.coronasmitte.dk/rules-an...egarding-persons-travelling-to-denmark-by-air

https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/categorization-of-countries

Danmark ändrar reglerna från den 26 juni för inresor och transit.
Jag har inget problem med språket, men detta med färgerna känns rörigt.

https://coronasmitte.dk/nyt-fra-myndighederne/pressemoeder/gradvis-genaabning-for-rejseaktiviteter

Instämmer, det var inte helt lätt att hänga med bland färgerna och kriterier..
Jag har en resa till CPH [transfer] några dagar efter 26/6 och tänker boka ett PCR test hos Vaccina [avbokningsbart] utifall jag behöver ett sådant om Sverige skulle klassas som rött, det gäller bara att hitta en tid för nu finns det inga tider som är >72h innan avresan.


Nu på morgonen satte jag mig vi stationära datorn och läste igenom och analyserade texten på de sidor map. Danmark efter 26/6 [då det är lättare på stor skärm än på mobilen samt möjlighet till fler fönster öppna samtidig]. Jag körde även en google transalte till svenska [med reservation för översättningen]:
https://coronasmitte.dk/nyt-fra-myndighederne/pressemoeder/gradvis-genaabning-for-rejseaktiviteter

Meddelande 17 juni 2021

Den 26 juni 2021 kommer den fjärde och sista fasen av den gradvisa återöppningen av reseaktiviteter att träda i kraft. Danmark går över till en koronapassbaserad strategi för att resa i EU och Schengenområdet. Den gröna färgen återinsätts i reseguiderna.

Den gröna färgen introduceras för resebegränsningarna. Detta innebär att EU och Schengen-länderna och -regionerna, som idag är "gula", blir "gröna", och samtidigt blir de "orange" till "gula" länder och regioner.

Resebegränsningar kommer att övergå till ett EU-coronapas-baserat tillvägagångssätt. Alla EU-medborgare och Schengen-medborgare, inklusive danskar, kommer att kunna få ett EU-koronapass som kan användas över gränserna.

Isoleringskravet efter inträde från de nya "gula" (tidigare orange) EU- och Schengenländerna och -regionerna upphör att gälla. Eftersom alla EU- och Schengenländer antingen är "gröna" eller "gula" betyder det att turister som reser från EU- och Schengenländerna kan komma in utan att behöva gå i isolering efter inresa. Samtidigt kommer danskarna att kunna återvända hem från semestern i EU och Schengenländerna utan att behöva gå i isolering efter att ha återvänt hem.

Testkravet efter inträde från de nya "gröna" EU- och Schengen-länderna upphör att gälla, och testkraven innan de går ombord på flygplan från "gröna", "gula" och "orange" länder och regioner upphör att gälla. Danska resenärer behöver således inte testas innan de reser hem till Danmark.

Reglerna för att följa med barn upp till och med 17 års ålder för tidigare smittade personer harmoniseras med reglerna för att följa med barn för vaccinerade, så att de inte täcks av krav på testning och isolering efter inresa till Danmark.

Danska affärsresenärer som kommer in efter att ha varit på affärsresa i ett ”orange” land är undantagna från kravet på isolering efter inresa. Detta gäller även på fritiden. På samma sätt är utländska affärsresenärer från orange länder som ska till ett affärsmöte i Danmark undantagna från kravet på isolering efter inresa. Personerna i fråga kommer att fortsätta att testas i enlighet med de i övrigt tillämpliga reglerna.

Alla resenärer som har bott i ett "rött" land eller region 10 dagar före ankomsttiden (utom transit) måste testas och isoleras efter inresa. Samtidigt skärpas testkraven för röda länder och regioner så att ett PCR-test måste presenteras högst 72 timmar innan de går ombord på ett flygplan och utlänningar som har permanent uppehållstillstånd i röda länder måste kunna presentera PCR-test, som görs före inträde. PCR-testet får inte ha genomförts i högst 72 timmar innan du stiger ombord på flygplanet eller före ankomsttiden.

Så som jag uppfattar och tolkar informationen så är det ingen skillnad för oss i Sverige så länge inga regioner blir röda enligt Danmarks sätt att kategorisera länder och regioner:
https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/categorization-of-countries

Stycket ang. testning före ombordstigning på flygplan ser ut att innebära att vi, förutsatt att Sverige och de regioner vi bor i alt. reser ifrån, fortsatt inte är röda [enligt Danmarks kategorisering] inte längre behöver ta ett antigen före vi boardar ett flyg till Danmark. Texten nämner inget om transfer efter 26/6.

För egen del så är det inte lika självklart att boka om min resa med CPH transfer den 28/6 till <26/6 då det faktiskt förefaller bli enklare att få komma in i Danmark/ göra transfer efter 26/6, jag kanske t.om inte behöver antigentest för den delen heller.

DISCLAIMER: Detta är en helt ovetenskaplig skrivbordsanalys baserad på mina egna analyser och slutsatser och skall inte användas som mer än just detta.
 
Last edited:

John Rambo

Medlem
Den gröna färgen introduceras för resebegränsningarna. Detta innebär att EU och Schengen-länderna och -regionerna, som idag är "gula", blir "gröna", och samtidigt blir de "orange" till "gula" länder och regioner.

Bra sammanfattat, jag har likaså lusläst.

Just ovan stycke tolkar jag dock som att de "skruvar ner" sina färger en nivå 26 Juni; således blir exempelvis hela Spanien då Gult (det är nu orange, med undantag för vissa regioner) - och från Gula länder så behöver man inte testa sig prior to boarding (detta gällde även nu när jag åkte hem från Kroatien, vilket ju är Gult)

Charterbolagen säger fortsatt att man INTE behöver testa sig innan boarding även nu (står på såväl ving samt apollo sidor) ...så det skulle vara intressant att höra någon erfarenhet från någon som faktiskt har varit i Spanien och landat i Cph på sistone.
 

aruba1

Medlem
Vi reser från Mallorca PMI imorgon och såsom jag tolkar informationen från SAS samt informationen på coronasmitte.dk är min uppfattning att vi inte behöver testa oss innan incheckning imorgon då Mallorca just nu är gul. Kostnadsfri test kommer att ske när vi landar på Kastrup.

Här är SMS’er SAS skickade för 4 timmar sedan:

SAS INFO

COVID-19 INFORMATION

Entry restrictions exist for travel to your final destination AND your transfer airport. You need to inform yourself about, and comply with, these restrictions including those of your transfer airport.

Noncompliance may result in denied travel and/or penalties. All costs that may occur due to denied travel or refused entry are to be paid by the passenger.

All passengers (Danish Nationals/Residents and all transit passengers included) from the age of 15 may need a Medical Certificate of a Negative COVID-19 test result; Vaccination Certificate or Medical Certificate of a Positive COVID-19 test result. This does NOT apply for travel from “yellow countries/regions in EU/schengen”. See here for more information about the requirements for your specific departure country.


Passengers may be required to self-isolate directly upon arrival.

Please keep yourself updated, as entry restrictions may change on short notice. The latest update can be found here: COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Please allow for extra time at the airport for control of documents and Travel Requirements.

Thank you for your understanding and cooperation.

Regards,
SAS
 

filip23

Medlem
Vi reser från Mallorca PMI imorgon och såsom jag tolkar informationen från SAS samt informationen på coronasmitte.dk är min uppfattning att vi inte behöver testa oss innan incheckning imorgon. Test kommer att ske när vi landar på Kastrup.

Här är SMS’er SAS skickade för 4 timmar sedan:

SAS INFO

COVID-19 INFORMATION

Entry restrictions exist for travel to your final destination AND your transfer airport. You need to inform yourself about, and comply with, these restrictions including those of your transfer airport.

Noncompliance may result in denied travel and/or penalties. All costs that may occur due to denied travel or refused entry are to be paid by the passenger.

All passengers (Danish Nationals/Residents and all transit passengers included) from the age of 15 may need a Medical Certificate of a Negative COVID-19 test result; Vaccination Certificate or Medical Certificate of a Positive COVID-19 test result. This does NOT apply for travel from “yellow countries/regions in EU/schengen”. See here for more information about the requirements for your specific departure country.


Passengers may be required to self-isolate directly upon arrival.

Please keep yourself updated, as entry restrictions may change on short notice. The latest update can be found here: COVID-19 updates - Travel and service updates | SAS

Please allow for extra time at the airport for control of documents and Travel Requirements.

Thank you for your understanding and cooperation.

Regards,
SAS

ja det tolkar jag det också som? Har du möjlighet att höra av dig hur det går gällande detta?
 
Toppen