Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Det är väl ingen motsägelse i thailändska meddelandet? Det gäller bara fullt vaccinerade besökare/turister och det införs innan alla thailändare är vaccinerade?

Precis!

Uttalandet säger att de inte kan vänta på att alla är vaccinerade innan man öppnar, så man öppnar för de som redan är vaccinerade.
 

Tomas E

Medlem
Ja, jag lade just märke till samma sak: Databasen SmiNet tillfälligt stängd — Folkhälsomyndigheten
Efter det förra stoppet, som låg i skarven av vecka 21-22 har ECDC hittills gråmarkerat Sverige så snart rapporteringen varit påverkad under den berörda tvåveckorsperioden, som redovisas torsdagen veckan efter. Hittills grått v 20-21 (redovisat v 22) och v 21-22 (redovisat v 23), och vi kunde nog redan förvänta oss att även denna veckas (v 24) karta skulle visa grått även utan nya problem, i och med att den skulle avse vecka 22-23. Nu har vi återigen ett databasstopp i vecka 24, så risken är överhängande att redovisningen för v 23-24 och v 24-25 också kommer att visa Sverige i grått även om problemen löses inom några dagar. :eek: I så fall skulle det vara tidigast på kartan för v 25-26, som redovisas 8 juli (torsdag v 27), då vi får se nästa omgång officiella ECDC-färger för Sverige! :( Eftersom smittosiffrorna varit på väg ner i Sverige i rask takt, vore det verkligen bra om de lägre siffrorna på nationell och regional nivå kunde redovisas officiellt via ECDC, för att underlätta resande!

SmiNet är alltså Folkhälsomyndighetens databas för anmälningar om smittsamma sjukdomar och namnet antyder att databasen är ett arv från Smittskyddsinstitutet (SMI), som 1 januari 2014 slogs ihop med Statens folkhälsoinstitut och bildade Folkhälsomyndigheten.

Nationella vaccinationsregistret är vad jag förstår en annan (och nyare) databas, så det kommande Covid-beviset bör inte påverkas av SmiNet-problemen.
Jag hade fel, ECDC tyckte tydligen att de kunde sätta färger på de svenska regionerna redan denna vecka, avseende vecka 22-23:
2021w23_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Jag hoppas att det är tillåtet att säga att det är underbart att se flera svenska regioner i annan färg än rött, utan att för den sakens skull bli anklagad av bl.a. göteborgare för att ägna mig åt mobbning. ;)

Gränsvärdena för de olika färgerna verkar förresten ha justerats. Nog var det tidigare 150 snarare än 200 per 100 000 invånare på 14 dagar som var max för gult, och det gjordes ingen skillnad mellan <1% positiva test och <4%? Så se till att testa er om ni är friska, så vi får ner andelen positiva! När SmiNet stängdes i söndags låg den senaste 7-dagarssiffran för Stockholms län på ca 30 på 7 dagar (och ca 89 på 14 dagar), så den gröna färgen borde vara inom räckhåll!
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Nej det fanns inte något sådant. Jag pratade med någon annan resenär som sade att man tydligt styrt detta de senaste veckorna, men han upplevde det som en miss idag. (Irritationen hos passpersonalen stödde denna teori).

Idag var det mer kaos än vid tidigare besök men inte riktigt den nivån @John Rambo beskriver. Skyltningen var inte lika tydligt och det var heller inte snitslad bana med två fållor utan alla kom uppför trappan i Pir-F gatewayen, snålt med personal för övrigt då det tidigare var betydligt fler som vallade ankommande passagerare rätt. För mig är det uppenbart att de ändrat inkommande-flödet signifikant, vilket jag inte kan förstår varför. Andelen förvirrade passagerare som gick fram och tillbaka var påtaglig idag.

När jag gick mot transfer blev jag nästan påhoppad av en danska ur personalen som skulle styra mig mot testcentret men efter att jag sagt transfer med myndig stämma så vek hon undan. Passkontroll och dokumentkontroll tog mindre än minuten.

EDIT: Genvägen till Pir-C var öppen som vanligt.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
När SmiNet stängdes i söndags låg den senaste 7-dagarssiffran för Stockholms län på ca 30 på 7 dagar (och ca 89 på 14 dagar), så den gröna färgen borde vara inom räckhåll!
Håller tummarna för att Stockholm är grönt om 2v, då kan vi resa till Spanien utan vare sig vaccin eller test, tillbaka till normalläge m a o!
Dock förstår jag inte de nya gränserna för orange
if the 14-day notification rate is less than 50 and the test positivity rate is 4% or more; or
the 14-day notification rate is 50 or more and less than 75 and the test positivity rate is 1% or more; or
the 14-day notification rate is between 75 and 200 and the test positivity rate is less than 4%

Punkt två där säger alltså att det är gult vid t ex 60 även om man har 90% test positivity rate? Det borde vara "less than 1%"
 

Tomas E

Medlem
Håller tummarna för att Stockholm är grönt om 2v, då kan vi resa till Spanien utan vare sig vaccin eller test, tillbaka till normalläge m a o!
Dock förstår jag inte de nya gränserna för orange
if the 14-day notification rate is less than 50 and the test positivity rate is 4% or more; or
the 14-day notification rate is 50 or more and less than 75 and the test positivity rate is 1% or more; or
the 14-day notification rate is between 75 and 200 and the test positivity rate is less than 4%

Punkt två där säger alltså att det är gult vid t ex 60 även om man har 90% test positivity rate? Det borde vara "less than 1%"
Är inte färgförklaringen i diagrammet betydligt lättare att dechiffrera än juristisk Brysselengelska? :D
Om man har 60/100 000 per 14 dagar och 90% positiva får man faktiskt grått, eftersom man då enbart genomför 67 tester per 100 000 inv, d.v.s. mindre än 300 som är kravet för att alls få en färg.
 

Sir Lemon

Medlem
Idag var det mer kaos än vid tidigare besök men inte riktigt den nivån @John Rambo beskriver. Skyltningen var inte lika tydligt och det var heller inte snitslad bana med två fållor utan alla kom uppför trappan i Pir-F gatewayen, snålt med personal för övrigt då det tidigare var betydligt fler som vallade ankommande passagerare rätt. För mig är det uppenbart att de ändrat inkommande-flödet signifikant, vilket jag inte kan förstår varför. Andelen förvirrade passagerare som gick fram och tillbaka var påtaglig idag.

När jag gick mot transfer blev jag nästan påhoppad av en danska ur personalen som skulle styra mig mot testcentret men efter att jag sagt transfer med myndig stämma så vek hon undan. Passkontroll och dokumentkontroll tog mindre än minuten.

EDIT: Genvägen till Pir-C var öppen som vanligt.
Hur ser den kryptiskt benämnda genvägen ut?
 

RickardG

Medlem
Ping @Palazzi om jag förstår de italienska nyheterna rätt är det nu beslutat att det räcker med en dos (+14 dagar) för att komma in i Italien med covidpasset efter 1 juli. Är du av samma uppfattning?
 

Palazzi

Medlem
Ping @Palazzi om jag förstår de italienska nyheterna rätt är det nu beslutat att det räcker med en dos (+14 dagar) för att komma in i Italien med covidpasset efter 1 juli. Är du av samma uppfattning?

Hej, jag tror tyvärr inte att detta stämmer. Det är dock riktigt rörigt med informationen angående detta nya "Green Pass".

Det verkar vara så att det är "Minst 15d från första sprutan" men också "Minst 2d från andra sprutan" (48h, samma som om man tar test istället). Som vi vet så finns det ingen praktisk möjlighet att få två sprutor inom 13 dygn, utan det man vill säga genom ovan är att man öppnat upp även för endos-vaccin.

Fick leta rätt länge innan jag hittade ett sådant förtydligande, och de översatta sidorna verkar helt ha missat detta i informationen.

Jag är 99% säker på ovan, men lämnar en viss osäkerhet iom dessa ständiga ändringar.
 
Toppen